Vis full versjon : P2566. HJELP
turbo body control position sensor a intermittent
Ingen melding fra Bil under kjøring men helt dau. Turbo virket ikke. Står på toppen av et fjell.
Noen med tips triks for og sjekke etter feil i motorrom?
turbo body control position sensor a intermittent
Ingen melding fra Bil under kjøring men helt dau. Turbo virket ikke. Står på toppen av et fjell.
Noen med tips triks for og sjekke etter feil i motorrom?
Finn posisjonssensoren på turboens vakuumklokke/VNT-aktuator, sjekk tilstand på kontakten, skrell av plastrøret på kabelen og sjekk tilstand på ledningene der for kraftige gnagsår/brudd. Vibrasjon,Varme og Vann er de største kildene til kabelfeil.
(bruddene kan ligge hvor som helst fra turboen og ned til motorstyringen bak tåkelyset /foran hjulet på førersiden)
Finner du ingen feil og heller ikke får bilen til å rulle ned fra fjellet på en akseptabel måte slik den er nå, så kan du på egen risiko prøve å koble direkte vakuum på nevnte aktuator og men kjør svært lett og pent så du ikke sprenger ladeluftslanger og dyrere ting. (følg vakuumslangen fra VNT-aktuatoren til Solenoidventilen, og koble sammen slangene utenom solenoiden, kanskje med bittelitt vakuumlekkasje slik at du ikke får helt fult pådrag på turboen)
Takk for svar.for avansert for meg ditt alternative forslag
Ok, du finner i det minste VNT-aktuatoren (med sensorkabel og en vakuumslange) under innsuget på turboen,
kan være en fordel å ta bort luftfilterhuset og slangen mellom luftfilter og turbo for litt bedre adkomst.
Lykke til med feilsøking og turen ned fra fjellet, fortell oss gjerne hvordan dette går:)
PS: Det vi skulle likt å ha sett var at du i ekte RedNeck/MacGyver-stil sleit av en god lengde av vinduspylerslangen, koblet den ene enden på VNT-regulatoren, dro slangen opp mot førerdøren, hoppet inn i bilen og med halve kroppen ut igjennom sideruta med en hånd på rattet fisker du tak i slangen og putter den i munnviken, gir full gass og suger i slangen til turboen hyler og bilen spinner seg løs, for så å suse nedover fjellsiden i vill fart med et skjevt smil om munnen:cool:
Skrev et mye lenger svar til deg men det er borte. Jeg skal undersøke slanger og koblinger. Fjernet koden med billig OBD i går og den har ikke kommet tilbake ennå. Kjørt et par mil i dag hvor alt virker. Men får se om jeg kommer meg opp fjellet igjen etter dagens gjøremål. Takk for tips og forklaring
Oppdate. Kom meg helskinnet hjem. Koden er ikke returnert hittil. Annet spørsmål til deg Jiha om du ser dette. Når jeg kjører med AC på så kommer det et lite plystre lyd sammen med et merkbart rykk ca hvert minutt. Lyden høres ut som kommer fra under bilen men ikke sikker. Må få orden på det. Når AC er av er ikke lyden/rykket tilstede. Kommer mest i 4 gir. Men er også merkbart i hele registeret.
Oppdate. Kom meg helskinnet hjem. Koden er ikke returnert hittil. Annet spørsmål til deg Jiha om du ser dette. Når jeg kjører med AC på så kommer det et lite plystre lyd sammen med et merkbart rykk ca hvert minutt. Lyden høres ut som kommer fra under bilen men ikke sikker. Må få orden på det. Når AC er av er ikke lyden/rykket tilstede. Kommer mest i 4 gir. Men er også merkbart i hele registeret.
Rykkingen skjer når clutchen på kompressoren kobler inn, og er vel ganske normalt. Plystrelyden kan skyldes at gassnivået begynner å bli lavt, men sliten kompressor, reimspenner m.m. kan også gi ulyder.
PS: alle som ønsker kan svare eller spørre hvilket som helst relatert spørsmål i forumet:)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.