Logg inn

Vis full versjon : Etter bytte av dempere og topplager på fjærbein foran og hjulstillingskontroll, drar bilen til siden



Siberiantiger
21/07/25, 19:36
Hei

Etter at jeg fikk byttet til nye Monroe R-Tech 2 dempere foran og skiftet lagring på toppen med det samme, har jeg nå fått en bil som drar til høyre, selv etter hjulstillingskontroll to ganger etterhverandre. Alt er utført på verksted.

Det skal sies at før byttet, var rattet litt til høyre for kjøreretningen. Det er den også nå, mulig bittelitegrann mindre. Men bilen føles ustabil på kjøring. På fine nyasfalterte veier - rett frem, kan den gå rett et stykke, før den drar rolig over til høyre. Andre ganger på ikke nyasfaltert vei så kan den "følge sporene" og går rett frem. Men det er så lit som skal til før den blir "urolig".

En annen merkelig ting er at enkelte steder må jeg faktisk holde rattet til høyre for at den skal gå rett frem. Eksempel på en lang og bratt nedoverbakke i en undersjøisk tunnell, så drar bilen til venstre. Ikke mange måneder siden den delen ble asfaltert. Da bruker jeg bremsing på gir/motor.

Så som sagt, virker den ustabil. Den var ikke slik tidligere, selv med defekt venstre demper foran og defekt topplager på fjærbein begge sider foran.

Det er skiftet veldig mye på forstillingen de siste årene så nå vet jeg ikke hva jeg gjør videre.

Jeg fikk bare til svar fra verkstedet som utførte dette, at jeg kunne dette hjulene bak, fremme. Det har jeg gjort men uten endring. Dekkene er 235/65/17 som er orginal dimensjon. Det er ikke retningsbestemte dekk.

Mener jeg hører noen lyder når jeg kjører på litt ristetre/humpete grusveier som jeg ikke helt klarer å si hvor kommer fra, men mulig i området forstilling eller litt nærmere sjåfør. De har jeg ikke hørt før, men mulig de var "maskert" av alle andre Ulyder før jeg fikk repareret det andre?

Er det noen gode forslag på hva jeg bør prøve videre? Jeg er ikke mekaniker, og har ikke verksted, men kan holde på med enkle ting ute på asfalt om det er noe.

Krysser fingrene for at noen har noen gode forslag. Om dere trenger mer i for for å snevre ned litt på alternativene, er det bare å spørre.

jiha1968
22/07/25, 00:58
Hei, bærearmsforingerne i forstillingen bør sjekkes nøye, glem heller ikke i/y-styreledd og opphengskuler. (selv om alt måtte være byttet nylig)
Bør heller ikke glemme foringene på bakaksel, det blir fort vinglete og nervøst om ikke alt er "på stell" der også.

Se på på måledata fra hjulstillingskontrollen, sjekk om det er store avvik mellom høyre og venstre side på Camber, Caster og eventuell akslingenes Thrust-vinkel.