Logg inn

Vis full versjon : Bytte clutch V60



wSax
19/06/25, 20:35
Hei!
Jeg har en 2014 V60 D2 der jeg mistenker at slavesylinderen er dårlig. Enkelte ganger etter mye clutching mister clutchen litt trykk. Clutchen tar lengre inne og pedalen returnerer ikke av seg selv. Siden girkassa allikevel må ut, bytter jeg clutchen samtidig. Det ser litt trangt ut mellom girkassa og travers. Slipper jeg unna å demontere traversen? Og om jeg må slippe den ned, må den demonteres helt, eller kan den henge i de bakre boltene? Setter pris på alle tips og innspill!

jiha1968
19/06/25, 23:51
Hmm, om symptomene skulle skyldes slavesylinderen, burde den ha vansker med å holde tett slik at det drypper bremsevæske ut av clutch-huset, så uten lekkasje der vil jeg heller peke på hovedsylinderen ved clutchpedalen (intern lekkasje).

Skulle det allikevel bli clutchbytte, så bruker man å løsne hele traversen inkl bærearmer og tannstang, mens fjærbein og hjulspindel står igjen.
Det er ganske mye som må løsnes rundt D2-motoren får å få byttet clutch, dette er ikke en to-timers jobb...

Ved bytte av hovedsylinder må rattstamme og pedalboks/feste frigjøres fra bilen.
Pass på at ingen ledninger kommer i klem ved montering av pedalboksen...

wSax
20/06/25, 05:30
Jeg kunne ikke se noen aktiv lekkasje mellom motor og girkasse i går, og det var helt fullt med bremsevæske i reservoaret. Et kjapt googlesøk viser at det er flere som har problemer med slaven, så jeg konkluderte bare kjapt med det. Er det mulig med indre lekkasje i slaven?

Pleier travers bare å løsnes eller må den helt ut?

jiha1968
20/06/25, 07:46
Som tidligere nevnt så løsner man hele traversen inkl tannstag. (fjernes fra bilen i sin helhet)

Det er vanligere med defekt slave enn hovedsylinder, men slaven har væske på kun en side av "stempelet" i sylinderen og kan ikke* ha intern lekkasje, mens hovedsylinderen har væske på begge sider av "stempelet" slik at væsken kan lekke forbi stempelet og tilbake til reservoaret, slik at pedalen blir lavere eller ikke vil returnere pga "returtrykket" fra clutchen/slaven har forsvunnet/lekket forbi.

* Jo, man kan ha "intern" lekkasje i slaven en liten stund hvis støvbelgen på slaven klarer å holde på bremsevæsken, men det varer ikke så lenge før det er fult i belgen og væsken renner ut. Det vil selvsagt også minske med væske i reservoaret i denne hypotesen.



Litt forenklet så ser en vanlig hydraulikkclutch slik ut:
8153

wSax
21/06/25, 14:45
Takk for god info. Jeg kjøper forklaringen på indre lekkasje på mastersylinderen, så mulig jeg prøver å bytte den først. Hvordan er det å lufte disse clutchene? Jeg har kun erfaring med å lufte BMW-clutcher, der det eneste som har fungert, har vært å pumpe bremsevæske fra slaven til masteren. Vurderer å kjøpe utstyr for å kunne sette trykk på reservoaret, hvis dette kan gjøre luftingen lettere.

Jeg har nå luftet clutchen og kjørt to lange turer, uten problemer. Regner med at problemet dukker opp igjen, men mulig dette kan peke på enten master eller slave?

jiha1968
21/06/25, 15:43
Det at luftingen hjalp gir ikke noen entydig diagnose dessverre, bortsett ifra at det var luft der...
De fleste clutcher er like morsomme å lufte, og hvis man lufter på tradisjonell måte, så må hastighet og varighet på pumpingen/trykkluftingen klare å få ut bremsevæske adskillig raskere enn luftboblene stiger opp mot hovedsylinderen.
Reverslufting med å pumpe bremsevæske fra luftenippel opp til hovedsylinder er en fin måte til å unngå "luftbobleheng".

wSax
04/08/25, 20:16
Hei, igjen!
Jeg kom aldri så langt at mastercylinderen ble byttet før ferien, men nå er delen kjøpt inn og jeg planlegger å skru denne uka. Det er dessverre veldig lite info om akkurat dette på nettet, men noen mener at en del av torpedoveggen må fjernes. Er dette virkelig nødvendig?

Jiha1968, ser du skriver at rattstamme og pedalboks må frigjøres. Når det gjelder rattstammen så regner jeg med at det holder å løsne rattstammen fra rammen under dashbordet, uten å løsne den helt fra tannstaget?
Må jeg regne med å fjerne mye av plasten rundt dashbordet, evt. instumentpanelet?

Edit: har sett en video av en som bytter mastercylinder på en P3 V70. Der ble rattstammen kun løsnet fra tannstaget ved pedalboksen, så jeg regner med at dette er veien fremover på min V60 også. Derimot bøyer han på braketten til clutchpedalsensoren for å få pedalboksen inn og ut av bilen. Dette ønsker jeg helst å unngå. Er det noe som kan demonteres for å unngå dette?

jiha1968
04/08/25, 20:58
Se om ikke denne videoen kan hjelpe deg nærmere målet:
(Videoen gjelder en V70, men det er stort sett samme konstruksjon og fremgangsmåte.)

https://www.youtube.com/watch?v=mefL4igNzH0

wSax
04/08/25, 21:21
Takker! Ser jeg redigerte mitt innlegg i det du postet videoen. Var den jeg siktet til. Får håpe det er bittelitt bedre plass på V60, men ellers så det greit ut.

jiha1968
05/08/25, 00:09
Edit: har sett en video av en som bytter mastercylinder på en P3 V70. Der ble rattstammen kun løsnet fra tannstaget ved pedalboksen, så jeg regner med at dette er veien fremover på min V60 også. Derimot bøyer han på braketten til clutchpedalsensoren for å få pedalboksen inn og ut av bilen. Dette ønsker jeg helst å unngå. Er det noe som kan demonteres for å unngå dette?

Hvis du ikke vil bøye på braketten mener jeg du må ta rattstammen helt ut av dashbordet komplett for å få litt mer plass til å bevege på clutchpedalboksen. (løsne deksler fra og ledninger fra rattstamme, 4 festeskruer + klemskruen på rattakselkrysset)

Noen biler har også en kollisjonsvarsel-modul til venstre for clutchpedalen som er i veien for å løsne pedalboksen. Modulen skrues løs via gavel-lokket på dashbord og under dashbord.

Alt ser enkelt ut på video, men dette er tidkrevende, trangt og ubekvemt, og det vil være en større fordel med et par gener fra Ål enn fra BlåHval.
I tillegg er vel ikke V60 akkurat større enn V70:p

Lykke til med prosjektet, fortell oss gjerne hvordan det går:)

wSax
05/08/25, 10:38
Takk for god veiledning! Jeg får se hvor mye demontering og knot det blir. Skal komme med oppdatering.

wSax
08/08/25, 18:27
Mastercylinderen er nå byttet. Det tok drøye to timer fra bilen ble rygget inn i garasjen til den ble kjørt ut igjen. Selve jobben er ganske rett frem, og egentlig lik det som vises i videoen. Jeg trengte ikke å bøye braketten til clutchsensoren, til tross for at rattstammen kun ble løsnet ved torpedoveggen. Sensoren satt også på pedalboksen ved montering/demontering. Dette kan jo tyde på at det er mer plass under dashbordet på V60 enn V70.
Takker så mye for all hjelp, jiha1968!

jiha1968
08/08/25, 20:34
Gratulerer med godt utført jobb! :)