Logg inn

Vis full versjon : Motorsystem Serv. Erfordras - XC90 2.4 D5 - 2012 modell



Siberiantiger
20/05/25, 19:14
Hei

De siste dagene har bilen oppført seg litt rart. Den har lugget litt under kjøring, og en gang har den virkelig lugget. Ser turtall detter ned en del når dette skjer. Og jeg har mistet motorkraft under kjøring.. slik at ikke noe skjer når jeg trykker på gassen.. før den plutslig kommer igjen. Ellers kjører den greit, men noe er annerledes.

Så i dag kom feilmeldingen. "Motorsystem SERV. ERFORDRAS" og motorlampen lyser orange.

Koblet på iCarsoft CR MAX test enheten og kjørte autoscan

Da kom det opp en del feil.

https://photos.app.goo.gl/ETt3gDqvgY1tko8E6

Se bort fra feil om DDM speilmotor. Det vet jeg ikke virker og er ikke relevant til denne problemstillingen (den virker bare en retning)
Se også bort fra regnsensor problemet da det er en feilmelding fra da de skiftet ruta og ødela regnsensor. Denne er byttet og virker nå. Har nullstilt den etter denne sjekken.
ICM feilen er også bare å se bort fra. Blåtann fungerer som den skal i bilen. Men har ikke SIM kort installert i den innebyggede orginale telefonen.Vet ikke helt hva den klager på.
Ikke hatt problemer med høyttaler heller, så vet ikke hva den kortslutningen egentlig gjør for lydanlegget. Aldri vært feilsøkt på.
Den Swirl aktuator feilen er også kjent. Den lille armen er i orden og festet i begge ender (kjøpte ny arm her for noen år siden) Mener det var en feil til som hang sammen med denne.. Usikker på hvilken av disse andre det gjelder. Det har verksted sagt at dette ikke er noe poeng å reparere.

Men over til de andre feilene, er det noen som får noe fornuftig ut av de? Jeg kan gå inn på detaljer/verdier på disse om ønskelig. Evt så må jeg vite hvilke, for det er mye å ta bilder av. Mulig jeg kan lagre en rapport for alt, men diagnoseverktøyet er veldig nytt og jeg har ikke fått satt meg inn i det.

Håper på noen fornuftige svar og kanskje noen tips til hva jeg kan prøve, som er enkelt. Jeg har ikke tilgang til bukk etc

vict0r
20/05/25, 22:11
Siden du har tatt bilde av alle kodene kan du slette dem og se hva som dukker opp igjen først.

Siberiantiger
20/05/25, 22:17
Siden du har tatt bilde av alle kodene kan du slette dem og se hva som dukker opp igjen først.

Det skal jeg gjøre i morgen

jiha1968
20/05/25, 22:23
Kamakselsensor-relatert feilkode ECM-3000 bør feilsøkes først. (det er neppe feil på sensoren som sitter ved øvre motor/moment-feste, mer sannsynlig med kabelfeil)

Forøvrig er det ikke bestandig så lurt å overse feil med virvelspjeld-systemet, det kan gi alt fra limp-mode i ny og ne, til motorskader. (akkurat nå er det vel bare MAF-feilkoden som er resultatet)


Som vict0r sier så sjekk gjerne hvilke feilkoder som kommer tilbake direkte etter sletting, og jeg vil si i tillegg sjekk feilkoder etter å ha fremprovosert feilsymptomene igjen.

Siberiantiger
21/05/25, 16:02
Kamakselsensor-relatert feilkode ECM-3000 bør feilsøkes først. (det er neppe feil på sensoren som sitter ved øvre motor/moment-feste, mer sannsynlig med kabelfeil)

Forøvrig er det ikke bestandig så lurt å overse feil med virvelspjeld-systemet, det kan gi alt fra limp-mode i ny og ne, til motorskader. (akkurat nå er det vel bare MAF-feilkoden som er resultatet)


Som Vict0r sier så sjekk gjerne hvilke feilkoder som kommer tilbake direkte etter sletting, og jeg vil si i tillegg sjekk feilkoder etter å ha fremprovosert feilsymptomene igjen.

Da har jeg slettet kodene. Kjørte først bilen på tomgang noen minutter, uten å røre gass eller andre ting. Ingen feil.

Så tok jeg meg en kjøretur på 10 - 15 minutter med opp og nedoverbakke, lav fart og 80 maksfart.

Koblet på scanneren og fikk opp igjen:

DIESEL ENG

13SF - Tilstand:Ingen
Masse luftstrøm (MAF) sensor

TCM (Transmission Control Module)
0A31 - Tilstand:Ingen
Kommunikasjon av kontrollmodul, signal mangler fra Engine Control Module (ECM)

Utover dette var det kun

CCM (Climate Control Module)

0040 Tilstand:Ingen
Luftkvalitetsensor, intern feil

Det kom ikke opp noe varsellampe i dashboard på den korte turen denne gangen. Så mulig det kommer flere feil om jeg kjører mer.

Jeg kan ta opptak av det som skjer med MAF når jeg har bilen i drift/kjører om det gir noe fornuftig info

Siberiantiger
21/05/25, 16:45
Kan legge til at registerreim skiftes på 180000km intervall eller 10 år, alt ettersom hva som inntreffer først. Den nå har gått 173341 km siden den gang, og det er under 6 år siden. Så det nærmer seg.. men burde være innenfor.

Hadde en karbonrens av bilen av proff firma for et par år siden. Var ikke mye å hente den gang ihverfall.. Bilen var ganske "clean".

Har ikke hatt noe egen service eller bytte av catalysator, men ikke hatt noe feilmeldinger relatert til den heller. Jeg kjører en del på 90 soner og i bratte og lange bakker (tunneller under havet) så den får renset seg tenker jeg.

Noe svetting er det her og der, men ikke mer enn hva som må forventes sies det av verksted tidligere.

Skiftet drivstoff filter i September i fjor. Byttet girolje i juli 2023

Sier dette fordi noen har spurt om dette ifbm problestillingen.

Bilen går fint på tomgang.

jiha1968
21/05/25, 19:02
TCM-0A31 er en følgefeil av ECM-135F (girkassen klager på at motorstyringen ikke sender normal verdi på motordreiemoment, pga feilkoder i motorstyringen, girkassen går da vanligvis i Nødmodus 1, der Lockup kobles ut, og kassen girer kun til 3. gir eller Revers)

ECM-165F kommer i to varianter: "Signal too high" eller "Signal too low" , du kan som regel klikke direkte på feilkoden i listen av feilkoder på diagnoseapparatet (ikke i rapport, men i feilkodeavlesning) og se underkoden/varianten for den aktuelle feilkoden.

Det er neppe feil med MAF , og avhengig av "underkoden" skyldes feilkoden gjerne avvik i temperaturgivere, ladetrykksensor eller luftlekkasjer mellom MAF og innsugsventiler, men utover det er det Virvelspjeld-feilkoder som oftest forårsaker MAF-koder på Euro-4 utgaven av D5-motorene.

Ser at kamaksel- og virvelspjeld-kode ikke dukket opp denne gang, heller ikke Lambdasonden, så vi venter i spenning på at bilen slår seg helt vrang og melder "Motorsystem Serv. Erfordras"...

Siberiantiger
21/05/25, 21:38
Fikk ikke klikket på feilkoden/meldingen for å få opp noe underkoder, men fikk verdiene som ble avlest ved registrering av feilen. Se vedlegg

8151

jiha1968
21/05/25, 22:48
Det var mange ville verdier i frys-data, og tror vi må skylde på diagnoseapparatet der. (hverken uvanlig eller kritisk)

Hvis du istedenfor autoscan går direkte til f.eks motorstyringen og leser av feilkoder der, så mener jeg at du får et spørsmålstegn rett bak feilkoden som du kan trykke på, men nå husker jeg ikke i farten om du kun får opp feilkodebeskriving eller om det var "underkoden" som vistes der.
Skulle det kun være feilkodebeskriving så kan du iallfall se på kriteriene for kodene, hva som vanligvis utløser dem og hva de resulterer i for oppførselen på bilen. (du trenger ikke å skrive den infoen her, det holder med feilkodene)

I de samme menyene kan du se live-data fra den modulen du har klikket deg inn på, gjøre aktiveringer og f.eks ta manuell kalibrering av virvelspjeldmotoren om det skulle friste.
Sjekk gjerne at temperaturverdiene fra de ulike sensorene er normale ved både kald og varm bil (temp for DPF vil nok ikke vise lavere enn 100'C).

Men vi venter som sagt på at bilen viser motorfeil i instrumentpanelet igjen for å se hvilken feilkode som utløser den beskjeden.

Siberiantiger
22/05/25, 06:37
Det var mange ville verdier i frys-data, og tror vi må skylde på diagnoseapparatet der. (hverken uvanlig eller kritisk)

Hvis du istedenfor autoscan går direkte til f.eks motorstyringen og leser av feilkoder der, så mener jeg at du får et spørsmålstegn rett bak feilkoden som du kan trykke på, men nå husker jeg ikke i farten om du kun får opp feilkodebeskriving eller om det var "underkoden" som vistes der.
Skulle det kun være feilkodebeskriving så kan du iallfall se på kriteriene for kodene, hva som vanligvis utløser dem og hva de resulterer i for oppførselen på bilen. (du trenger ikke å skrive den infoen her, det holder med feilkodene)

I de samme menyene kan du se live-data fra den modulen du har klikket deg inn på, gjøre aktiveringer og f.eks ta manuell kalibrering av virvelspjeldmotoren om det skulle friste.
Sjekk gjerne at temperaturverdiene fra de ulike sensorene er normale ved både kald og varm bil (temp for DPF vil nok ikke vise lavere enn 100'C).

Men vi venter som sagt på at bilen viser motorfeil i instrumentpanelet igjen for å se hvilken feilkode som utløser den beskjeden.

Hei og takk for gode svar. Det er bare feilbeskrivelse jeg får opp under hovedfeilkoden.

Jeg har blitt anbefalt å ikke kjøre med bilen så langt det er mulig å unngå. Men når den omsider må på verkstedet så må jeg nok kjøre, hvis det ikke er mer alvorlige ting som skjer. Så får jeg kjøre rolig og andektig og bruke andre roligere veier frem til verkstedet med lavere fartsgrense etc.

Hva tenker du, hva er risikoen om jeg velger å kjøre mer for å fremprovosere flere feilmeldingen? Er motorhavari / girkassehavari El lign er umiddelbar fare her? Sikkert et dumt spørsmål, men..

Jeg har vært å prøvd litt på aktivering av swirl actuator og andre ting uten at jeg får noe feil. Står fullført eller aktiv eller stoppet alt etter hva jeg trykker på (start / stopp). Har ikke prøvd meg på kalibrering, da jeg er usikker på om det kan gjøre vondt verre.. Spesielt siden en må vite hva en ser etter for å gjennomføre dette... Verdier etc.

Siberiantiger
22/05/25, 06:41
Kan legge til at det kommer mer "puste/frese")lyder fra bilen enn før. Kanskje spesielt etter at den var på verksted for å skifte stabilisatorstaget (hemningskremmer). Jeg har tenkt at det kanskje er turboen, men kan jo likegodt være lekkasje i en slange/rør kanskje? Relevant til denne problemstillingen tror du?

jiha1968
22/05/25, 08:28
Luftlekkasje et sted mellom turbo og innsugsventilene kan godt forårsake MAF-koden og oppførselen på bilen,
Da blir det gjerne puste/hvese/suse-lyder når ladetrykket øker, og kan til en viss grad forårsake Lambda-koden. Sprekker i plastrøret fra MAF til turbo kan også gi tilsvarende koder (med motsatt underkode/betegnelse) men der må vel nesten røret være av for å få "pustelyder" .

Litt avhengig av arbeidsmåten ved K-hemmerbytte så kan det bli litt påstand på rørene til/fra turbo.
Ved luftlekkasjer etter turbo er oljesvetting på rør/slanger ofte fremtredende.


Ta gjerne en visuell inspeksjon av rør og slanger på tur fra luftfilter til innsug på motor, det er også mulig å pumpe opp litt ladetrykk med gasspedalen, men da kommer vi inn på rådene du har fått med å være forsiktig med bilen. (det trygge alternativet er å bruke regulert trykkluft i rørforbindelsen som går MAF-Turbo-Intercooler-EGR-Innsug, der endene blokkeres og trykkluft tilføres i den ene)

Jeg ser ikke noen umiddelbar fare å kjøre med bilen, et eventuelt verksted må også "tyne" den litt for å provosere fram feil, og jeg har en viss følelse av hvor den eventuelle havari-regningen uansett ville havne.

Girkassehavari skjer nok ikke av det som plager bilen nå, den blir bare litt fornærmet når den ikke får riktige verdier fra motorstyringen.
Om man skal flisespikke så får 3.gir litt mer å gjøre når girkassen går i "Limp" , men samtidig så sparer man jo Lock-up clutchen for jobb.
Utover det får man kanskje en litt uggen følelse når det nærmer seg registerreimbytte, men du burde være langt innenfor siden det ikke er både kjørelenge og tid som slår inn samtidig, og uansett er det som regel aggregatreimen som lager trøbbel for registerreimen, f.eks ved et AC-kompressorhavari, så det er nok av ting å bekymre seg over;)

Siberiantiger
22/05/25, 08:42
Luftlekkasje et sted mellom turbo og innsugsventilene kan godt forårsake MAF-koden og oppførselen på bilen,
Da blir det gjerne puste/hvese/suse-lyder når ladetrykket øker, og kan til en viss grad forårsake Lambda-koden. Sprekker i plastrøret fra MAF til turbo kan også gi tilsvarende koder (med motsatt underkode/betegnelse) men der må vel nesten røret være av for å få "pustelyder" .

Litt avhengig av arbeidsmåten ved K-hemmerbytte så kan det bli litt påstand på rørene til/fra turbo.
Ved luftlekkasjer etter turbo er oljesvetting på rør/slanger ofte fremtredende.


Ta gjerne en visuell inspeksjon av rør og slanger på tur fra luftfilter til innsug på motor, det er også mulig å pumpe opp litt ladetrykk med gasspedalen, men da kommer vi inn på rådene du har fått med å være forsiktig med bilen. (det trygge alternativet er å bruke regulert trykkluft i rørforbindelsen som går MAF-Turbo-Intercooler-EGR-Innsug, der endene blokkeres og trykkluft tilføres i den ene)

Jeg ser ikke noen umiddelbar fare å kjøre med bilen, et eventuelt verksted må også "tyne" den litt for å provosere fram feil, og jeg har en viss følelse av hvor den eventuelle havari-regningen uansett ville havne.

Girkassehavari skjer nok ikke av det som plager bilen nå, den blir bare litt fornærmet når den ikke får riktige verdier fra motorstyringen.
Om man skal flisespikke så får 3.gir litt mer å gjøre når girkassen går i "Limp" , men samtidig så sparer man jo Lock-up clutchen for jobb.
Utover det får man kanskje en litt uggen følelse når det nærmer seg registerreimbytte, men du burde være langt innenfor siden det ikke er både kjørelenge og tid som slår inn samtidig, og uansett er det som regel aggregatreimen som lager trøbbel for registerreimen, f.eks ved et AC-kompressorhavari, så det er nok av ting å bekymre seg over;)

Hei

De hadde ikke tatt ned hele hjelperammen når de skiftet stabilisatorstag, for de har ikke løsnet den fremme, for der sitter skruene fastrustet og de har ikke vært rørt. Og de hadde glemt å skru til ett eller annet rundt ratt stammen i dørken så jeg hørte motor veldig tydelig og opplevde den fresing veldig tydelig. Selv når de satte på plass og tettet dette, så la jeg merke til fresing..

jiha1968
22/05/25, 19:03
Det var nok gummimansjetten rundt rattakslingen eller bare nållagret i samme mansjett som hadde blitt presset løs når Subframe med fastmontert tannstag og motor ble jekket opp igjen. Dette skjer gjerne når man prøver å spare tid og arbeid. Ikke unormalt, men sjekk av mansjett og lager burde ha stått på "arbeidslisten". Vil tro det bare var en enkel forglemmelse av reparatøren.

Hvis du hører noe som ligner på luftlekkasje når du belaster motor, så er det gjerne luftlekkasje... Det trenger ikke nødvendigvis å ha sammenheng med K-hemmerjobben, for av og til skjer ting uten ytre påvirkning, men siden det er nye ulyder som godt kan ha sammenheng med noen av feilkodene på bilen så bør det undersøkes.

Om du ikke har mulighet til å trykksette inntakssystemet, kan du prøve å få noen til å pumpe gasspedalen (helst varm motor) for å bygge ladetrykk. Når du da ser eller kjenner at ladeluftslangene utvides eller blir hardere, lytt etter luftlekkasje i motorrommet, både over og under. Er det vanskelig å komme til for å lokalisere en lekkasjelyd, kan du prøve å bruke en god bit av hageslangen som "stetoskop", eller spraye sterkt såpevann på misstenkt område og se etter bobling.
(ingen fullgod test da det kan hende at du ikke får nok ladetrykk til at lekkasjen oppstår, men det koster ikke mye å prøve)

Siberiantiger
23/05/25, 10:21
Det var nok gummimansjetten rundt rattakslingen eller bare nållagret i samme mansjett som hadde blitt presset løs når Subframe med fastmontert tannstag og motor ble jekket opp igjen. Dette skjer gjerne når man prøver å spare tid og arbeid. Ikke unormalt, men sjekk av mansjett og lager burde ha stått på "arbeidslisten". Vil tro det bare var en enkel forglemmelse av reparatøren.

Hvis du hører noe som ligner på luftlekkasje når du belaster motor, så er det gjerne luftlekkasje... Det trenger ikke nødvendigvis å ha sammenheng med K-hemmerjobben, for av og til skjer ting uten ytre påvirkning, men siden det er nye ulyder som godt kan ha sammenheng med noen av feilkodene på bilen så bør det undersøkes.

Om du ikke har mulighet til å trykksette inntakssystemet, kan du prøve å få noen til å pumpe gasspedalen (helst varm motor) for å bygge ladetrykk. Når du da ser eller kjenner at ladeluftslangene utvides eller blir hardere, lytt etter luftlekkasje i motorrommet, både over og under. Er det vanskelig å komme til for å lokalisere en lekkasjelyd, kan du prøve å bruke en god bit av hageslangen som "stetoskop", eller spraye sterkt såpevann på misstenkt område og se etter bobling.
(ingen fullgod test da det kan hende at du ikke får nok ladetrykk til at lekkasjen oppstår, men det koster ikke mye å prøve)

Hei

Ja, det stemmer at det var noe rundt den rattakslingen. Men det var da jeg ble ekstra var på den frese/hvese lyden. Og selv om de tettet igjen, så opplevde jeg å høre den lyden bedre enn jeg har gjort tidligere. Sikkert fordi jeg hadde fokus på det da det var åpent.

Når jeg tenker meg om så kan jo det være årsak til at jeg opplever at bilen bruker mer drivstroff enn tidligere (samme kjøremønster og strekninger) Tidligere hadde jeg mye bredere dekk (255 profil) men nå har jeg 235/65/17 som er orginalt og den bruker ikke mindre.

Har også hørt fra moren til dama mi som kommenterer hver gang jeg lister meg ut på veien med bilen fra parkeringsplassen "vegg i vegg med hovedveien) og opp bakken, at det ikke er noen andre biler som høres slik ut når de drar forbi der. Har tenkt at det er turboen og det at jeg må dra på så hardt akkurat der for å unngå å bli påkørt eller komme i veien for andre.. må krysse veien der og har innsnevringer og bakketopp (alt på en gang). Men om det faktisk er en luftlekkasje, så gir det mening og en forklaring. Da er det ikke bare jeg som tror og føler noe..

Jeg leste på ett eller annet innlegg nylig (som jeg ikke finner igjen) at det er noen bolter i nærheten av turbo som bruker å løsne / pakning som blir dårlig og at dette er et typisk problem for eldre biler. Noen har strammet disse og fått fjernet problemet. Men det er også mulig pakning må byttes.

Men hører at skruene ikke er lett tilgjengelig, at noe annet må demonteres først for å komme til. Hadde jeg hatt noen bilder eller veiledning til hvor disse skruene er og hva som må kobles fra for å komme til, så skulle jeg gjerne ha gjort dette selv.

Håper det er nettopp det som skal til, for da blir ikke verkstedregningen så stor som jeg frykter.

Nardo Bil vekstedet jeg snakket med i dag, sa at så lenge det ikke er dukket opp igjen feilkoder i dashboard igjen etter nullstilling, skulle det være greit å kjøre bilen. De må uansett ha en slik feilmodus før de kan feilsøke skikkelig på dette (diagnose). Jeg må se om jeg kan få tak i noen som kan hjelpe meg å lytte etter lyden mens noen gir gass.

Tuden takk for gode svar/tilbakemeldinger :)

Siberiantiger
23/05/25, 13:25
Hei

På tur hjemover, på samme plass som sist jeg fikk feilmeldimg i dashbord, kom feilen igjen. Det var i 70 sonen på vei opp en lang slakk bakke, men med overgang til 90 sone, nesten med en gang jeg ga gass for å komme opp i 90, kom feilen.

Kjørte deretter for å koble til scanneren og ser at på Diesel ENG har jeg nå fått en kode 28E0 Oppvarmet oksygenføler (HO2S) som ikke var der sammen med feil som kom tilbake etter nullstilling sist. Den ligger sammen med 135F Masse luftstrøm (MAF) sensor

Mener å ha hørt en freselyd akkurat i overgangen der. Bilen virket helt grei å kjøre rett før.. Men etter feilmeldingen så blir bilen litt ustabil en kort tid etter, før den igjen føles ok. Men napper litt innimellom.

jiha1968
24/05/25, 00:56
Så langt tyder det meste på at det er luftlekkasje etter turbo, men det gjenstår litt leting og testing for å finne ut hvor.
En gjenganger er de oransje pakningene på det resonatorrøret som er festet på utløpet av turbo, disse har en tendens til å bli litt for myke og sleipe av olje fra turbo og veivhusventilasjonen. Mange velger å bytte ut resonatorrøret til en enkel slange om problemet skulle oppstå. (ja det er trangt rundt om plassen ved turboen)
Lekk intercooler er neste på listen, inkl sprekker i trykkrøret under motor ved festene, men sprekk i slangene til/fra intercooler er sjeldnere å se (må allikevel sjekkes).

Lykke til med jakten på luftlekkasjen:)

Siberiantiger
05/06/25, 14:59
Hei

Da har jeg fått svar på problemet

Det var hull i intercooler. Som har dratt med seg kjøleren, for den var det ikke mye igjen av visstnok...

Så ca 30400,- for arbeid og deler på disse feielene hos Nardo.

Siberiantiger
02/07/25, 16:43
Hei

Da er Intercooler og kjøler skiftet. Men jeg hører fortsatt noe susing/fresing når jeg trykker litt ekstra på gasspedalen.. Er ikke der ved normal/forsiktig trykk på gass pedalen.

Nå har det vært så mye lyder på denne bilen gjennom tiden at jeg vet ikke hva som er normalt lenger ... Er det andre med samme motor og D5 som har lignende lyd og vet hva jeg snakker om? Er det slitasje på turboen eller er det fortsatt mulighet for lekkasje? Eller er dette normalt? jeg kan fortsatt ikke huske at jeg hørte denne lyden før.. en god stund siden det var helt "stille" på denne bilen da...

Da er det " inkl sprekker i trykkrøret under motor" eller "de oransje pakningene på det resonatorrøret som er festet på utløpet av turbo"?