Logg inn

Vis full versjon : Fjerne innmat i DPF

aPeders1
20/05/25, 10:38
Hei!
Min v70 1,6D 2010-modell har gått i nødmodus på grunn av tett DPF, da det er noe feil med Eolys-væska. Hvis jeg fjerner innmat i filteret, er det noe jeg kan gjøre med trykkføler eller noe for at det ikke skal bli krøll etterpå? Har ikke råd til å programmere bort filter enda, så må finne en nødløsning i mellomtiden.

Takker for alle svar!

jerognal
20/05/25, 11:31
Vida kan tvinge rens av dpf. Om du skriver hvor du bor så kanskje noen i nærheten kan hjelpe.

jiha1968
20/05/25, 23:13
Eolys må være i orden før regenerering, og det bør sjekkes hvor tett DPF er før man kjører regenerering for å unngå nedsmelting/sprekking. Kjemisk rens først vil som regel være en god idé, men Eolys-feilen må isåfall uansett ordnes.

Om noen har funnet på å stjele innholdet i DPF i nattens mulm og mørke, så kan man inntil videre se om det hjelper å la den tykke slangen til diff.trykkføleren være tilkoblet som vanlig, mens den andre slangen trekkes av føleren og tettes...
Skulle noen derimot ha sabotert DPF med å bore to-tre fingertykke hull på langs igjennom DPF, så burde ikke diff.trykkføleren klage, men i begge tilfeller så må sannsynligvis bilen fortelles at den har fått "ny DPF" med Volvotilpasset diagnoseutstyr.
Men eventuelle Eolys-feilkoder vil gjerne medføre Limp-problemer, så den feilen bør ordnes. (såfremt den gir feilkoder ved utlesing)

aPeders1
22/05/25, 15:07
Takk for svar!
Da prøver jeg med slangen til trykkføler og håper det går i orden. Har diagnoseutstyr fra iCarsoft til Volvo/Saab, så får håpe den klarer jobben.

aPeders1
22/05/25, 15:09
Takk for svar!
Bor i Prestfoss/Sigdal. Tar ut innmat, da det er en feil med Eolys-væska, så kommer til å bli samme greia på nytt om ikke lenge. Fjerner alt pluss egr når jeg får råd til det, så blir jeg ferdig med det tullet 😊

vict0r
24/05/25, 20:17
Hva er feilkoden(e) på eolys?