Logg inn

Vis full versjon : V70 Nilsson ambulanse 2016 med alle lys i dashbord tent..



SAR-K9
17/05/25, 22:18
Har ei nøtt å knekke med en ambulanse jeg kom over og ville få tak i før dette skjedde.

Under kjøring lyste plutselig hele dashbordet opp som et juletre. Vida sier masse om dårlig kommunikasjon mellom DIM og noen moduler, CEM har ikke kontakt med en del moduler, vifta skjønner ikke at bilen er av og går så fort batteriet er på, radioen skjønner ikke at bilen er på og må starte manuelt og slår seg av etter en stund, tankmåler og turteller virker ikke. Ellers starter bilen fint og går fint, alt av ABS, AWD, lys osv er helt i orden, og du ville ikke merket at noe var galt om du ikke hadde sett ned på instrumentpanel som lyser overalt.

Er det noen som kjenner det tennes noen umiddelbare lys om hva som kan ha gått gaiken her? Tenker man at dette er noe å en gang begynne å se på? Siden det meste fungerer greit har jeg liksom en røkelse av at dette er en feil som er ganske lokal, men skjønner liksom ikke helt hvor å begynne å lete. Eier har demontert dashbord for å se etter brudd, men finner ikke noe han blir klok på og har gitt opp..

jiha1968
18/05/25, 10:13
Hei, slett feilkodene, tenning av - på, start bilen og les av feilkoder på nytt.
Se hvilke moduler som etterlyses/mangler.
Sjekk deretter om de manglende/etterlyste modulene har felles strømtilførsel (sikring/relé) eller jordingspunkt og sjekk at strømtilførselen er ok
Så sjekkes det eventuelt om de sitter i nærheten av hverandre på CAN-bus (du trenger Volvos koblingsskjema for tilsvarende bil)
Deretter blir det vanskeligere feilsøking i CAN-bus med Oscilloskop, eller i det minste utkobling av enkeltmoduler for å se om noen av dem lager trøbbel for de andre modulene på samme CAN-bus.

Hurtigsjekken vil være å løsne instrumentpanelet (DIM) og bevege på kontakten på baksiden for eventuelt å fremprovosere kontaktfeil der, og se etter løse/dårlige isolerte ledninger etter fjerning av "Ambulanse-utstyr" rundt omkring, selv om det ser ut til at tidligere allerede har sjekket dette.

SAR-K9
18/05/25, 10:55
Takk. Men tenker vi ledningsbrudd et sted fremfor en ødelagt modul?

vict0r
18/05/25, 11:13
Men tenker vi ledningsbrudd et sted fremfor en ødelagt modul?

Den foreslåtte feilsøkingen skal forsøke å avdekke om det kan være ledning eller modul som er problemet.

SAR-K9
18/05/25, 11:30
Ja ikke sant, skjønner, skjønner. Bare tenker litt høyt i forkant. Synes det er litt snodig at bilen går som ei kule, utenom vifta og radioen da, om enn modul skulle være "fried up" liksom? Må se om jeg får tak i bilen og kan gå løs på dette litt systematisk, dette burde da være mulig å finne ut av!(???)

jiha1968
18/05/25, 16:58
Ja ikke sant, skjønner, skjønner. Bare tenker litt høyt i forkant. Synes det er litt snodig at bilen går som ei kule, utenom vifta og radioen da, om enn modul skulle være "fried up" liksom? Må se om jeg får tak i bilen og kan gå løs på dette litt systematisk, dette burde da være mulig å finne ut av!(???)

De fleste modulene som har med motor og bremser å gjøre kommuniserer på en annen CAN-bus enn "interiørfunksjonene", CEM er en av de få modulene som er koblet til begge nettverkene, så den vil som regel klage med feilkoder om den ikke får snakket med noen av modulene rundt omkring i bilen. Strømforsyningen er til en viss grad delt opp på samme måte, men ikke like separert.
Så det er fult mulig å ha feil i kun ett av CAN-nettverkene (feil i Modul/Strøm/Kommunikasjon) uten at det påvirker det andre CAN-nettet, men det vil gjerne komme U-feilkoder også fra det feilfrie CAN-nettet" når moduler der ikke får informasjonen de trenger fra moduler i det sviktende CAN-nettet.

Så for å finne ut hva som er galt med bilen må det gjøres en del logisk feilsøking utifra feilkodene og påfølgende målinger for å prøve å finne synderen.
Man kan ha flaks, men ikke forvent at feilen er fikset på 5 minutter. I tillegg kommer utfordringen med at dette er et ombygd kjøretøy, der gudene må vite hva som er gjort av spesialtilpasninger...

Lykke til med prosjektet:)