Logg inn

Vis full versjon : XC70 2010 AC krangler etter ac fylling?

nordan27
09/05/25, 18:27
Hei etter ulyd når AC anlegget var i drift fikk jeg fylt det opp var kun 365gram å skulle være 720gram før fylling virket det som det skulle bortsett fra ulyd etter fylling vil det ikke kjøle med en gang det blir satt på men må kjøre litt før det begynner å kjøle skrur opp på full varme og ned på full kjøling et par ganger så plutselig begynner det å kjøle når det først kjøler virker det hele tiden under kjøreturen å det kjøler bra, har koblet til Vida for å se feilkoder men ingen feilkoder på ac er registrert og da begynner jeg virkelig å lure litt?! prøvde litt å slå bryter av/på til ac kunne ikke høre klikking før etter noen ganger da hører jeg at ac pumpe slår inn og da virker det som om det begynner å kjøle som normalt kan det være en gjenganger om dårlig kontakt/brudd til innslaget på pumpa? må høre her om det er noen som har opplevd det samme problemet? litt rådløs nå :-(

jiha1968
09/05/25, 19:07
Rigg opp en prøvelampe* mellom Grå-Svart ledning på kompressoren og jord, se om prøvelampen lyser når du aktiverer AC (dette sjekker spennningen fra AC-reléet)

Kommer det ingen spenning (ikke lys i prøvelampen) antar vi problem med AC-reléet i motorrommets sikringsboks.
Test med å koble sikret 12V til den Grå-Svarte ledningen på kompressoren for å se/høre at AC-clutchen er OK, test også AC-clutchen fra sikringsboksen når du har funnet reléet (R13) for å sjekke at det ikke er kabelfeil mellom sikringsboks og motor/kompressor.

Er alt i orden misstenker vi reguleringssolenoiden på kompressoren...

Sjekk at kjølevifte (i motorrom) fungerer normalt

*Skulle man mangle prøvelampe, stjel en skiltlyspære/posisjonslyspære fra bilen, tvinn på en ledingsstump på hver av pærens kontakter, spander litt teip, klar til bruk...

nordan27
09/05/25, 22:19
Takker for en god beskrivelse men jeg har sjekket litt med han som har gjort jobben med å fylle ac han sier at han kun har brukt høytrykk siden for vakummering å fylling han har trodd at det kun var høytrykk side men blir ikke det helt feil det er vel også lavtrykk nippel også?! blir ikke dette helt feil å kan utgjøre feilen at det ikke fungerer riktig? kan han ha fylt for mye gass også kansje?

jiha1968
10/05/25, 00:35
Her høres det nesten ut som om noen har hatt "første dag på ny jobb" eller kanskje var det ryddegutten som forfremmet seg selv til kjøletekniker:p

Å kun benytte høytrykksiden til AC-service anbefales ikke, da det ikke er mulig å ta noen fornuftig diagnose/funksjonstest med kun "den ene siden" tilkoblet, og ofte er det mer utfordrende å få fylt nok gass.

Høy og lavtrykksiden i AC-anlegget er koblet sammen, og skille mellom dem går ved TXV-ventilen og ved kompressoren, og disse to "sidene" av systemet har samme trykk såfremt kompressoren ikke kjører. (utgang fra Kompressor --> Kondensor --> TXV er høytrykksiden, mens TXV --> Evaporator --> inntak kompressor er lavtrykksiden)

Evakuering via kun en av portene vil tømme anlegget for gass så vidt jeg vet, så det har neppe forårsaket noen overfylling.

Er du i tvil om arbeidet ble utført tilfredsstillende så ber du om ny evakuering, veiing og fylling av gass for å få usikkerheten ut av verden, men sjekk gjerne at clutch-solenoiden på kompressoren får spenning fra første aktivering slik at du ikke sløser mer enn nødvendig med tid og resurser.

nordan27
10/05/25, 06:53
Bra å vite at det i utganspunktet ikke behøver å ha noen betydning har utskrift på hva som er tappet og hva som er etterfylt så det ser ut som riktig mengde gass er fylt i anlegget jeg skal sjekke dem punktene som du beskriver før jeg gjør noe mer takk så lenge kommer tilbake med resultater litt senere :-)

nordan27
13/05/25, 12:34
Da er problemet løst feilsøkte når ac ikke virket ikke strøm ned til ac pumpa gikk til sikringsboksen i motor rommet det viste seg at når en beveget på ac rele kom og gikk innslaget på ac pumpa hørte klikkingen strammet kontaktene der rele var satt ned i så vipps var alt helt i orden Takk igjen så mye for tips jiha1968

jiha1968
13/05/25, 15:14
Gratulerer med resultatet, godt jobbet:)