PDA

Vis full versjon : Motor går ujevnt/drar ikke på turtall.

Dufus
30/04/25, 19:30
Hei alle,

Dette er nok ett skudd i blinde, men håper kanskje noen har noen ideer til hva som kan være årsaken.

Bilen er en 2006 XC70 med D5 motor.

Etter en tid med en litt støy fra motorrommet, så tenkte jeg at jeg måtte undersøke litt nærmere for å se hva det kunne være.
Fant ut at dekslet til multireima ikke satt som den skal, så tenkte jeg fikk finne en løsning på det senere ettersom det ikke var mer enn det.
Så forrige fredag så tenkte jeg at jeg skulle få fikset det da det begynte å støye mer før jeg kjørte til Sverige.
Da ser jeg plutselig at det var en liten sprekk i braketten til servo/dynamo/ac.
Tenkte det går nok bra, smeller igjen panseret, kjører tur/retur Nordby (65km totalt) og parkerer bilen.
Lørdagen kommer, og jeg kjører ytterligere 6km men da syns jeg det bråker vesentlig mye mer, så jeg sjekker igjen og da ser jeg at servoen rister veldig mye mer enn før. Sjekker da sprekken, og den hadde sprukket mye mer.
Kjører pent hjem i håp om at ikke ingenting ryker og setter igang med å demontere.

Får tatt av reima og skrudd løs servoen, og dermed kunne jeg bare plukke ut øvre del av braketten. (Den hang på med ett hårstrå frem til jeg fikk skrudd av den siste øvre bolten.)
Skrur så løs dynamo (skrur løs kabel og løsner kontakt), får løs AC og skrur av de siste 4 boltene på braketten.
Så kom stresset ettersom jeg måtte prøve å få bilen ferdig til i dag da jeg egentlig skulle på tur :p
Fikset ny brukt brakett i går, peiser på hjem og får montert den.
Kaster meg i bilen etter å skrudd på plass alt og satt i alle kontakter/kabler, og vrir om nøkkelen.
Bilen starter ikke. Vrir tenninga tilbake og prøver på nytt, også starter bilen.

Og her kommer neste problem...
Jeg hører tikking. Stopper bilen og sjekker rundt motoren for å sjekke at alt er i orden noe det tilsynelatene er.
Prøver igjen, bilen starter ikke på første forsøk men på andre forsøk går det.
Hører tikking igjen, går for å sjekke mens bilen går men klarer ikke helt å lokalisere det.
Stopper bilen igjen og sjekker på nytt.
Reima sitter fortsatt på, ingenting ryker så alt ser fortsatt ok ut.
Starter bilen på nytt, (starter forsatt bare på andre forsøk), men da er tikkinga borte evt. så svak at jeg ikke hører den over motorlyden.
Så ser jeg at motoren lugger og ikke holder helt jevnt turtall.
Høres også litt rar ut på tomgang, så jeg prøver å gi litt gass men den er helt dau. Orker så vidt å dra seg opp på turtall.
Det høres nesten litt ut som den går på 4 sylindre.

Så nå står jeg litt fast her.
Det er ingen tegn til feilkoder i infopanelet, og jeg har heller ikke fått noen motorlampe.
Bilen tror den er frisk så vidt jeg kan se.
Tenkte jeg skulle ut å dobbelt sjekke kontaktene på dynamoen, men kan jo ikke tro det er årsaken til at den ikke går som den skal.

Er det noen som kan ha en teori om hva det kan være?
Har ikke lest av feilkoder da jeg ikke har utstyr til det, men skal se om jeg får trilla med meg bilen bort på ett verksted som kan lese ut kodene så snart jeg får muligheten til det.

jiha1968
01/05/25, 18:59
Enten så har det skjedd noe under mekkingen, eller så har det oppstått en tilfeldig feil, i verste fall begge deler;)

Regner med at du løsnet ladeluft-slangen på intercooleren (passasjersiden), dyttet kanskje filler i rør/slange-åpningene, men glemte å ta bort en av fillene ved montering?

Hvis du setter på tenningen i 4-5 sekunder, slår av tenningen, og slår på tenningen igjen, venter et par sekunder med tenningen på før du prøver å starte bilen, starter den da på "første forsøk"/lettere?
Lenge siden det var byttet Dieselfilter?

Du kan også prøve å ta av kontakten på en injektor-dyse om gangen og se om motoren reagerer annerledes på utkobling av noen av dem.

Dufus
02/05/25, 20:55
Enten så har det skjedd noe under mekkingen, eller så har det oppstått en tilfeldig feil, i verste fall begge deler;

Regner med at du løsnet ladeluft-slangen på intercooleren (passasjersiden), dyttet kanskje filler i rør/slange-åpningene, men glemte å ta bort en av fillene ved montering?

Hvis du setter på tenningen i 4-5 sekunder, slår av tenningen, og slår på tenningen igjen, venter et par sekunder med tenningen på før du prøver å starte bilen, starter den da på "første forsøk"/lettere?
Lenge siden det var byttet Dieselfilter?

Du kan også prøve å ta av kontakten på en injektor-dyse om gangen og se om motoren reagerer annerledes på utkobling av noen av dem.

Hei og takk for svar.
Noe må ha skjedd, spørsmålet er bare hva :p

Slapp å løsne på slangen da jeg fikk ut alt relativt lett. Det verste var egentlig ACen.
Prøvde å la tenningen stå på 4-5 sekunder, slå av og på igjen før jeg startet, men samme problem.
Nekter å starte på første forsøk. Men alltid andre.
Skal sies at det lukter litt rart, men det ryker ikke fra hverken eksos eller motor.

Usikker på sist bytte av dieselfilter, men bilen gikk som ei klokke før jeg byttet braketten.
Aldri hatt noen startproblemer annet enn ett tomt batteri ved en anledning.

Ikke fått prøvd å koble ut dysene, men mistenker at bilen kommer til å stoppe om jeg kobler ut en av de da den allerede går tungt på tomgang. Men skal prøve!

jiha1968
02/05/25, 22:07
Ting å prøve før du sjekker dysene:
Ta av aggregatreima (multireimen) og se om motoren starter raskere eller går lettere. (du vil få "El-system service" feilmelding, og du kan gjerne koble på en batterilader ved testingen, men om batteriet er frisk så går det fint uten)
Og når reima er borte, kjenn gjerne etter om kompressorens reimhjul går lett og lydløst, at servopumpen går lett rundt, at frihjulet på dynamoen låser kun i en retning, og at reimspenner er i orden. Ta en gløtt på tannreima (registerreim) i samme slengen, sjekk gjerne at timingen er i orden.