Vis full versjon : xc70 2010 modell tung på ratt (servo) ?
Hei har lagt merke til at bilen er tung på styringen når den står rolig men er ok når jeg begynner å kjøre kan virke som den er bedre når jeg har kjørt litt med bilen er det noe som enkelt kan gjøres eller går det greit å kjøre med uten at det blir verre?
Hei, vanligvis skyldes dette en sliten servopumpe, veldig vanlig på P3-chassiet. Men tett filter i oljebeholderen, eller sliten tannstang er også mulig.
Filter og tannstang kan påvirkes av metallrester fra en utslitt pumpe, så beholder byttes samtidig med ny pumpe eller tannstang, og systemet flushes med ny CHF202-olje (ev. CHF-11s)
Trykkmåling av pumpa er selvfølgelig mulig, men blir sjelden utført.
Hvis bilen blir adskillig lettere på rattet med en liten turtalls-økning på motoren ved stillestående bil, og bilen gjerne blir tung på rattet om du ruller et godt stykke på tomgang inn mot en rundkjøring/veikryss, så er det vanligvis en pekepinn på at pumpen er sliten.
Skulle styringen ha ujevn treghet ved dreining på rattet og gjerne svært dårlig selvoppretting, kan tregt rattakselkryss være en årsak. (smøres i nøden, byttes ellers)
Utover dette bør du sjekke om bilen har progressiv servo (Fartsavhengig Servo / Servotronic). Ved feil i dette systemet vil det som regel bli "høyhastighets-styrke" på servovirkningen (liten servovirkning).
Mener det er et menyvalg i "Bil-instillinger" for hvor kraftig servovirkning som ønskes på bil med progressiv servo, ta eventuelt en titt på tannstangen igjennom førersidens hjulhus, hvis det er koblet en el-kabel med 2-pinns kontakt på tannstangens "hode" der rattstammen/rattakselkrysset er festet, så er det progressiv servo.
PS: Symptomet kommer nok ikke til å gå over av seg selv, det vil som regel bli gradvis verre... (Metallrester fra en sliten pumpe er ikke det beste for tannstangen, men vanligvis er det ingen fare å kjøre med dette en stund, verste som kan skje er vel om det skulle være at filteret i oljetanken som gikk skikkelig tett og mottrykket økte så mye at returslangen hopper av og du blir helt uten servovirkning og olje... )
hei må spørre litt igjen ja bilen har progressiv servo (Fartsavhengig Servo / Servotronic) som du beskriver kan det være noe annet som er feil eller er det mest sannsynlig servo pumpa som er dårlig? har vært inne på menyen å ser at den står på letteste merker jo ikke noe under kjøring bare litt tung når bilen startes opp å skal kjøre igang noe forslag som er lurt å gjøre før alt går dritt?
Sjekk om du kan kjenne endring i servo-virkningen med å endre innstillingen mellom tung og lett når bilen ruller.
Systemet kan til en viss grad feilsøkes med Volvotilpasset diagnoseutstyr (+ ev. Multimeter/Oscilloskop), men skulle ikke styringen reagere på meny-endringen antar vi feil i solenoiden på tannstangen inntil videre feilsøking er utført. (f.eks sikring 19 på CEM)
Men jeg mener at feil i selve solenoid-styringen (PSU) ikke gir noen form for feilmeldinger/koder, kun fast tungt ratt når eventuell feil er tilstede. Unntaket er brudd/kortslutning i signalledning til PSU fra CEM, som vil sette feilkode i CEM.
Feil i EPS-modul (PSCM) på biler med elektrisk servo/servopumpe vil derimot gi feilkoder som kan leses ut. (Gjelder vel stort sett P3-chassis etter 2012?)
Reagerer servovirkningen noenlunde normalt på meny-endring, så antar vi fremdeles at det er problem med pumpe og/eller filter i oljebeholderen.
"Forslag som er lurt å gjøre før alt går dritt?"
Tja, hva med å vurdere lyst, evner og mulighet til å skru selv, opp mot lettvintheten med å levere fra seg bil og bankkort hos nærmeste verksted?
Kjenn om returslangen til oljebeholderen blir hardere når motor går, og isåfall antar vi tett filter i oljebeholderen. (beholder byttes)
Sjekke priser på ny pumpe, oljebeholder, 2-3 Liter CHF202 og en strekkreim (Skrekk-reim?) , eventuelt pris på hele jobben på verksted, eller bare feilsøking av systemet...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.