Ola Hagen
10/04/25, 08:14
Hei, har i 2-3 år slitt med en feil på min 2005 xc70 med D5 og automat.
Når bilen står i sola og det er pluss grader, og bilen skal tas i bruk, så er gassen/motor veldig treg.
Man tråkker i gassen, skjer knapt noe, turteller går veldig sakte opp. Til slutt så kjem turtall og alt veldig fort og hardt, slik at jeg må sleppe opp gassen.
Samme skjer når det er varmere enn 20+ grader ute.
Bilen har feilkode ECM 130C- negativ avvikelse.
Motorservice erfordras kjem opp avogtil og bilen går i nødmodus, men eneste feil koden som kjem er den som nevnt over.
Starter man bilen på nytt så er bilen normal ellers.
LMM så har det blitt prøvd å bytte ut 3 ganger.
Tmap på intercooler er byttet ut etter tips fra østli (volvo verksted)
Østli har hatt bilen inne og prøvd å feilsøke på den, ikke funnet feil på slanger og lignede, prøvd å provosere fram feilen og lest av parametere, men feilen kom bare en gang.
Så vi kom ikke lenger, bortsett fra at vi skulle prøvde å bytte Tmap sensor. Girkassa kunne være en alternativ, men denne har fungert feilfritt ellers, så syntes det er rart.
Er tydelig når bilen blir stående i varmen og tas i bruk.
Vår, vinter og høst er det ingen feilslag i det hele tatt.
Bil er chippet, men feilen har vært der lengere enn bilen har vært chippet, men feilen har komme oftere den siste året.
Er det noen som har tips eller innspill så tar jeg veldig gjerne imot med stor takk.
Mvh
Når bilen står i sola og det er pluss grader, og bilen skal tas i bruk, så er gassen/motor veldig treg.
Man tråkker i gassen, skjer knapt noe, turteller går veldig sakte opp. Til slutt så kjem turtall og alt veldig fort og hardt, slik at jeg må sleppe opp gassen.
Samme skjer når det er varmere enn 20+ grader ute.
Bilen har feilkode ECM 130C- negativ avvikelse.
Motorservice erfordras kjem opp avogtil og bilen går i nødmodus, men eneste feil koden som kjem er den som nevnt over.
Starter man bilen på nytt så er bilen normal ellers.
LMM så har det blitt prøvd å bytte ut 3 ganger.
Tmap på intercooler er byttet ut etter tips fra østli (volvo verksted)
Østli har hatt bilen inne og prøvd å feilsøke på den, ikke funnet feil på slanger og lignede, prøvd å provosere fram feilen og lest av parametere, men feilen kom bare en gang.
Så vi kom ikke lenger, bortsett fra at vi skulle prøvde å bytte Tmap sensor. Girkassa kunne være en alternativ, men denne har fungert feilfritt ellers, så syntes det er rart.
Er tydelig når bilen blir stående i varmen og tas i bruk.
Vår, vinter og høst er det ingen feilslag i det hele tatt.
Bil er chippet, men feilen har vært der lengere enn bilen har vært chippet, men feilen har komme oftere den siste året.
Er det noen som har tips eller innspill så tar jeg veldig gjerne imot med stor takk.
Mvh