Logg inn

Vis full versjon : 2004 xc90

johmolan
06/04/25, 13:34
Har et problem med at vindu og speil ikke virker på førerdøren og sentrallåsen fungerer heller ikke på den døren med fjernkontrollen. Men jeg kan styre alle de andre vinduene og høyre speil fra den og om jeg låser opp eller igjen med nøkkel så fungerer sentrsllåsen. Noen som har noe tips på hvor jeg bør starte feilsøkingen?

jiha1968
06/04/25, 18:32
Løsne på gummistrømpen som beskytter kabelen mellom A-stolpe og dør, se etter skadde/løse ledninger, reparer om nødvendig.
Ta av dørpanel, sjekk at du har batterispenning til DDM (dørmodulen) rød ledning, sjekk at det ikke er nevneverdig spenning på jordingen til DDM, svart ledning. Dette testes gjerne mens du prøver å kjøre førervindu opp/nedover. (Bruk prøvelampe eller Voltmeter)

Fremdeles ingen feil funnet, sjekk om vindusheismotoren kan kjøres med å koble løs kontakten til vindusmotoren på DDM, tilfør sikret 12V spenning og jord på rød-svart og lilla ledning (ev.bytt polaritet om vinduet prøver går i feil retning)
Går ikke motoren, feilsøkes den videre. (ev. byttes)
Hvis heismotoren virket med direkte spenningstilførsel, og det ikke var noe galt å måle på spenning/jord til DDM, antar vi feil i DDM siden CAN-bus tilsynelatende er ok da DDM-kan styre Passasjerdørene. (bruk DDM fra samme år og modell)
Sentrallås-symptomet kan godt være relatert til DDM, men hvis det symptomet ikke forsvinner under veis i reparasjonen av de andre symptomene, antas den feilen å ligge i låsekista.