Vis full versjon : 2004 V70N, ladeproblemer
Jeg byttet batteri og dynamo for ca. 2 år siden. Sattte inn et AGM batteri og dynamo ble da kjøpt hos Skandix, 140A slik som den gamle dynamo var.
For en måned siden fikk jeg varsel om lavt batteri i dashboard og hadde litt over 12V målt direkte på batteri når motor gikk, noe som kunne tyde igjen på dårlig Dynamo tenkte jeg.
Bestilte ny eller refurbished Bosch dynamo hos Eurodel til 4000kr, Volvo skulle ha 12000kr!, byttet igjen og hadde 14,3V i lading.
På fredag, så fikk jeg samme feilmelding igjen når var ute og kjørte. Målte litt over 12V på batteri når motor gikk.
Slår jeg av motor og starter igjen, så har jeg ca. 13,6V plutselig.
Jeg har sjekket jordingskabler over og under fremre del på motor, alt er ok.
Startet bilen og hadde ca. 14V målt på batteri. Tok en kjøretur og når var tilbake etter 10 min, så målte jeg 12V igjen.
Tok en 2.5mm2 kabel, koblet på gods til motor og strakk kabelen bak direkte til minus på batteri for å utelukke jordingsproblematikk, ingen endring i ladespenning.
Har sjekket med Vida for feilkoder, ingen feilkoder og har resatt hjernen for sikkerhets skyld. Det er fremdeles likt.
Har vondt for å tro at det er feil igjen på helt ny dynamo, så må spør ekspertene her inne om hva jeg bør se etter eller prøve? :)
Alle forslag mottas med takk.
Siden startmotoren starter motoren som den skal, kan du anta at både jording fra motor til batteri, og plussforbindelse fra batteri til startmotor er helt ok.
Det går en middels grov plusskabel fra "batteritilkoblingen" på startmotor og bort til dynamo, når ladefeilen er tilstede bør det sjekkes for spenningsfall mellom dynamoens festeskrue for denne kabelen og starteren/batteriet (+)
Lading av batteriet starter vanligvis i løpet av et par sekunder etter start av motor, men hvis dynamoen ikke får tilført spenning på "ladalampe-ledningen" (Rød-Hvit) vil ikke dynamo starte lading før motoren ruses opp over ca 2500rpm, deretter lader dynamoen.
Ved feil på ladelampe-ledningen er ladespenningen gjerne rundt 13,5 Volt (etter rusing) , som er i nærheten av den ene målingen du gjorde, og da bør det sjekkes for korrosjon i kabelsko på denne ledingen, ev. andre brudd i forbindelsen mellom dynamo og CEM (hoved El-sentral under dashbordet)
Du kan også teste dynamoens reaksjon på "ladelampe-spenning" med å ta bort dynamoens ladelampeledning (Rød-hvit) , og bruke en liten prøvelampe mellom "batteripluss" og tilkoblingen for ladelampeledningen på dynamoen. (skal da lade normalt på tomgang ved "prøvelampe-lading")
Skulle du trenge en annen dynamo til testing/bruk, få tak i en brukt original dynamo fra V70/XC70/S60 2001-2004 fra nærmeste Huggeri/privathugger.
(ikke fra 2001 Diesel med VAG-motor, heller ikke 2005 og nyere som har LIN-bus styring av dynamo, med Grønn-hvit ledning, som er en annen type dynamo enn din)
Takker for tipsene og skal sjekke ut litt.
Mener jeg sjekket ladeledningen som du nevner, men muligens er noe der med kabelskoen jeg har oversett.
Etter litt sjekking, så har jeg konstantert med at dynamo jeg har fått er feil type, kanskje med LIN bus og ikke analog som du nevner.
Jordinger fra motor til chassis er sjekket og er ok. Skiftet kabelsko til lade-lampe ledningen da var noe tegn til noe korrosjon.
Lading er fremdeles alt fra 14,1V når motor starter, eller mindre, til tider ca. 13,5V ved litt rusing og etter litt kjøring nede i 13V eller mindre.
Er ikke så lett å se på nett om dynamo som selges er med LIN bus eller analog?
Ser på noen bilder, så står det L eller LIN, antar begge betyr er med LIN bus.
LIN er LIN-bus, mens L er "Ladelampe"/analog, men av og til brukes det generiske bilder, så man må sjekke delenummer osv.
Som regel står det oppført "til år" og "fra år" i spesifikasjonene for dynamoen (Generatoren) for å lette på jobben med å finne riktig del, men det er sikrere med delenummer.
Din bil (med rød-hvit ledning) trenger en dynamo som er kompatibel med 8251071 (120A) , 36050262 (140A) eller 36050268 (160A)
Du skal ikke ha dynamo som er kompatibel med 36012358 (140A) eller 36050266 (160A) da disse er til LIN-bus styring, 2005 og opp. (bil med grønn-hvit ledning)
Tast inn delenummeret på dynamoen som står i bilen nå på f.eks Eurodel eller Autodoc, og se hvilke Volvo-delenummer eller årsmodell den er kompatibel med...
Riktig, disse bildene som viser skal en ikke stole på.
Denne bestilte jeg tidligere: https://www.eurodel.no/dynamo-bosch-0-986-042-840 (BOSCH 0 986 042 840)
Her står ikke delenr 36050262 (140A) oppgitt i det hele, men årstall stemmer.
Men denne: https://www.eurodel.no/dynamo-bosch-1-986-a00-895 (BOSCH 1 986 A00 895)
Her står delenr oppgitt og årstall stemmer også.
Alternativ hos Skruvat: https://www.skruvat.no/reservedeler/elektrisk-anlegg/dynamo/dynamo-p308878
Her står det ingen original delenr, men årstall er riktig.
Uansett, jeg har bestilt den typen i midten nå i kveld, BOSCH 1 986 A00 895 og satser på blir riktig denne gang.
Er lei av å bytte dynamo og må få i orden ladingen før skal på påsketur :cool:
Bosch-dynamoen som står i bilen nå er kompatibel med 36050262 og er av riktig type så vidt jeg kan se. (det er ikke alltid at nettbutikkene referer til nyeste/alle delenummer)
Det som skiller Bosch'en du har i forhold til den du bestilte nå, er at 0986042840 var en "Refabrikert" versjon, mens den du bestilte nå (1986A00895) er fabrikkny.
Så mest sannsynlig har du bare vært uheldig med den refabrikerte, men tilstanden på kabelen mellom dynamo og starter er viktig da eventuell ustabilitet der kan føre til feil i dynamoen.
(såfremt tilstanden på L-ledningen (Rød-hvit) er sjekket ut som nevnt tidligere, med f.eks å bruke en prøvelampe som ladelampe for å se om dynamoen lader normalt da uten å måtte ruse motor)
Stemmer, den jeg fikk nå er refabrikert, men stod ikke noe om det før fikk varen.
Du sier noe der med ledning og startmotor, da turteller har begynt de siste månedene å fyke i taket når starter bilen til tider. Sist gang det begynte, så var det en 18 år gammel startmotor som skapte litt for mye elektromagnetisk støy mot hallgiveren til svinghjulet…
Skal gå over de ledningene når først er nedi der.
Undersøker de andre tipsene mer nøye da.
Det som vanligvis får turtellernålen til å hoppe ved start på B5xxx motorene, er dårlig/ujevn elektrisk forbindelse mellom girkasse og motorblokk. (nei, ekstra jordingskabler hjelper ikke)
Fenomenet oppstår som regel p.g.a anleggsflatene mellom motorblokk og girkasse har korrodert. (f.eks ikke rengjort før montering ved clutchbytte)
Mer spesifikt er det magnetfeltet fra startmotoren som sprer seg på feil måte gjennom Clutch/Converter-huset og plukkes opp av veivaksel/svinghjuls-føleren, (den er ikke Hall-effekt, men en induktiv føler) så en startmotor som trekker for mye strøm kan nok gi ekstra støy (magnetfelt) som gjør livet surt for turteller og motorstyring ja, men burde ikke påvirke annet enn turteller/starting av motor.
Sjekk gjerne føringen av kabelen fra veivakselføleren , den skal som regel klipses/ligge på en plastskinne under innsuget/over startmotoren.
Synes det er litt merkelig at bilen har spist 3 dynamoer, først den originale, så en fra Skandix, og deretter den nåværende Bosch'en. Kan godt være tilfeldigheter, men normalt er det iallfall ikke:rolleyes: Min egen fra 2001 har passert 450kKm og fungerer fortsatt, så vi får håpe den siste som er på vei, blir den siste... (Bank i bordet)
PS:
Dynamoen på P2-chassiet er egentlig ikke beregnet for AGM-batterier, ikke det at det nødvendigvis vil skape problemer, men et AGM-batteri vil som regel tyne dynamoen hardere under opplading, da det spiser en adskillig høyere ladestrøm enn et vanlig batteri.
Jeg vasket av vinteren på bilen i helgen, inkl. motorvask som sikkert mange mener er fy fy, men aldri vært et problem på min V70 så lenge dekker til.
For det første, så er turteller hoppingen ved start borte og har 14-14,3V lading nå nesten hele tiden...
Noe som tyder på skitt eller annet har lagt seg på flaten og laget trøbbel, men jeg bytter nå dynamo uansett, sjekker kablene og alt for sikkerhetsskyld.
Hvis motorvask skulle være et generelt problem, så burde man ikke kjøre bilen i regnvær:rolleyes:
Men det er forskjell på å fyre av 250Bar med 90 graders varmtvann på kloss hold , mot å skylle av litt rensemiddel med en slapp hageslange...
Lykke til med dynamobytte, fortell oss gjerne hvordan det går etter hvert:)
Ladingen lå fremdeles rundt 14V helt til i går, da jeg bestemte meg for å bytte til den fabrikksnye som kom i posten.
Når jeg hadde ute dynamo, så sjekket jeg strammehjulet med det samme og det var på tide å bytte det også. Kan ikke forvente mer når bilen har gått 235k km. Heldigvis fikk Volvo dette levert i morges, nå står det i ny dynamo og strammehjul.
Ladingen er nå på 14,3V og er en forbedring på nesten 0,5V! :cool:
Såfremt at den nye dynamoen klarer å holde ladespenningen oppe når alle de store strømforbrukerne aktivert, så er nok ladesystemet friskmeldt igjen.
Gratulerer med resultatet:)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.