Logg inn

Vis full versjon : XC70 2010 egr ventil?

nordan27
24/03/25, 16:06
Hei hva er fordelen og ulempen men kun å programmere bort egr ventil på min 2010 modell xc70 D4 175hk?

jiha1968
24/03/25, 20:30
Fordel:
minimering av sot/koks i innsugskanalene, en komponent mindre som kan svikte (vel, noen avprogrammeringer krever at EGR må være tilkoblet og i orden, men avblendet) Noe mindre forurensing i motoroljen.

Ulempe:
Høyere NOx-verdier i eksosen (Dårlig for miljø og helse: sur nedbør og bakkenært ozon) , kan påvirke DPF-regenereringsprosessen og til en viss grad oppvarmingstid på motoren.

Hva har fått deg til å fundere på EGR-delete?

nordan27
24/03/25, 22:26
Tenker på at en kansje kan slippe å bytte eller rengjøre egr/kjøler å at kansje virvelspjellet kunne ha lengere levetid uten at det soter i fast??så som du sier slippe å fylle opp innsug og topp med sot men det er viktig at dpf også fungerer uten problemer, nå vet jeg ikke om denne modellen vil slite med disse problemene på sikt km st er nå 234000, er det noen andre måter en kan forebygge fremtidige sot problemer på? tips?

jiha1968
25/03/25, 09:17
Er du sikker på at motoren din har Virvelspjeld? (Swirl Flaps)

Unngå småkjøring og tomgangskjøring, bruk kvalitetsolje, og kortere bytteintervall enn boka tilsier (anbefaler å bytte på 10-15000 km).

Kjørelengden på bilen nå din er vel omtrentlig 2/3 -3/4 av normal levetid på et virvelspjeld.
Det er ikke bare soting i innsugskanaler som sliter virvelspjeldmekanismen, det er også tetning rundt akselen som skal holde tett for ladetrykk som slites ved normal bevegelse av spjeldet, og det utvendige kulefeste/arm slites også når sand/veistøv får godgjort seg der i noen år.
Så den som har virvelspjeld må nok uansett regne med å bytte/reparere det før eller senere, men i teorien skulle renere innsugsluft øke levetiden noe.

nordan27
25/03/25, 11:26
Gode tips :-) hvordan kan jeg finne ut om jeg har virvelspjeld? går det på motor nr eller års modell?

jiha1968
25/03/25, 13:51
Motornummer egentlig, men hvis oljepåfyllingslokket står på "girkassesiden" av motoren, og oljefilterhuset står på skrå ovenfor dynamoen, har ikke motoren virvelspjeld. (Euro 5)
Er Oljepåfyllingen på registerreim-siden og oljefilterhuset står loddrett til sides for dynamoen, så har den nok virvelspjeld. (Euro 4)

EDIT: se post nedenfor for retting av info her.

nordan27
25/03/25, 21:31
Da har den ikke virvelspjeld takk for svar fint å vite :-)

jiha1968
25/03/25, 21:54
Rettelse, glem oljepåfyllingslokket. (tenkte på P2-chassiets D5)

Hvis oljefilterhuset står på skrå ovenfor dynamoen, har ingen eller bare en svært liten peilepinne, så har ikke motoren virvelspjeld. (Euro 5)
Står oljefilterhuset omtrentlig loddrett til sides for dynamoen, har vanlig lang peilepinne, så har den nok virvelspjeld. (Euro 4)

PS: Virvelspjeldet dukker opp igjen på VEA-motorene (Euro 6, 2014), men da er det flyttet fra inne i topplokket, til innsugsmanifolden.