Vis full versjon : 2001 V70N 2L røyk fra eksos
Hei,
Da kom røyk fra eksos i bilen.
Bilen har ikke bli brukt mye i de siste ukene.
En uke siden, tok jeg en tur for kanskje 1 mil. Og da forsvunnet røyk.
I går kjørte jeg bilen i sammen lengde, men røyk er fortsatt der.
Jeg har kun brukt bilen i kveldene i de siste ukene, så jeg vet ikke om røyk er hvit eller blå så langt. Jeg skal sjekke igjen senere i dag før daglys forsvinner.
Kan det hende at det er topppakning som har lekkasje?
På forhånd takk
Jeg lagte en video i dag i ettermiddag, etter kald start:
https://www.youtube.com/shorts/tjrLHeeekFI
Røyk ble ikke bort etter ha kjørt bilen i 25 minutter, men i lav hastighet i kveld. Hva synes dere om problemet? Er det topp pakning?
Også blir det dumt å kjøre bilen som sånt for en tur som skal være 350 kilometer i ca. 6 timer på onsdag og torsdag? Er det stor sjansen at en slik tur kan ødelegge motoren?
Har nivået på kjølevæsken falt?
Hvordan ser oljen ut på peilepinnen og påfyllingslokket?
Oljen ses ut okay fra peilepinnen.
https://i.imgur.com/dV0MiRk.jpeg
https://i.imgur.com/qt1KYdB.jpeg
Det er litt milk shake på påfyllingslokket, men jeg mistenker at det er kondens, på grunn av at det ikke finnes milk shake på olje eller på.
https://i.imgur.com/aOhLSsI.jpeg
Det kan hende at det er litt olje i kjølevæske.
https://i.imgur.com/pC57J2T.jpeg
https://i.imgur.com/M4w7HQv.jpeg
Jeg vet ikke om det har blitt mindre kjølevæske i det sist. Jeg skal sjekke dette i morgen eller på onsdag.
Men hva tenker du som kan være problemet?
Men hva tenker du som kan være problemet?
Hvit røyk selv etter 20 minutters kjøring er vanligvis forbrenning av kjølevæske eller litt for mye bensin. Det neste trinnet i diy feilsøkingen er å se på tennpluggene.
Hvor lang tid og km har det gått siden kjølevæsken ble skiftet?
Jeg skal se på tennpluggene senere i uka. Skal reise en del fra tirsdag til torsdag. Trenger man spesielt verktøy til å ta ut tennlpuggene?
Jeg vet ikke når kjølevæsken ble siste skiftet.
Trenger man spesielt verktøy til å ta ut tennlpuggene?
Trykkluft for rengjøring rundt pluggene og egnet verktøy til å skru ut, fiske ut og skru inn med riktig kraft?
Har du et multimeter?
Trykkluft for rengjøring rundt pluggene og egnet verktøy til å skru ut, fiske ut og skru inn med riktig kraft?
Har du et multimeter?
Hei.
Takk for svar!
Jeg kjørte bilen i 40 mil på onsdag og torsdag. Røyk stort sett gikk bort etter kanskje 2 mil på motorveien. Det var trolig storsett kondensering.
Men uansett er det litt olje i frostvæske, som kan ses fra ekspansjonstanken. Så det er behov for videre feilsøkning.
Jeg har ikke trykkluft eller tennplugg verktøy. Men har multimeter.
har multimeter.
Du kan måle motstanden mellom kjølevæsken og minuspolen på batteriet for å sjekke om kjølevæsken er alt for gammel. Still multimeteret inn på lavest motstand, sett spissen på en ledning på et jordingspunkt i motorrommet og dypp spissen på den andre ledningen ned i kjølevæsken i ekspansjonsbeholderen. Er det uendelig motstand?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.