PDA

Vis full versjon : 2001 V70N 2L røyk fra eksos



BP56754
10/03/25, 12:25
Hei,

Da kom røyk fra eksos i bilen.

Bilen har ikke bli brukt mye i de siste ukene.

En uke siden, tok jeg en tur for kanskje 1 mil. Og da forsvunnet røyk.

I går kjørte jeg bilen i sammen lengde, men røyk er fortsatt der.

Jeg har kun brukt bilen i kveldene i de siste ukene, så jeg vet ikke om røyk er hvit eller blå så langt. Jeg skal sjekke igjen senere i dag før daglys forsvinner.

Kan det hende at det er topppakning som har lekkasje?

På forhånd takk

BP56754
10/03/25, 23:00
Jeg lagte en video i dag i ettermiddag, etter kald start:

https://www.youtube.com/shorts/tjrLHeeekFI

Røyk ble ikke bort etter ha kjørt bilen i 25 minutter, men i lav hastighet i kveld. Hva synes dere om problemet? Er det topp pakning?

BP56754
10/03/25, 23:14
Også blir det dumt å kjøre bilen som sånt for en tur som skal være 350 kilometer i ca. 6 timer på onsdag og torsdag? Er det stor sjansen at en slik tur kan ødelegge motoren?

vict0r
11/03/25, 00:11
Har nivået på kjølevæsken falt?
Hvordan ser oljen ut på peilepinnen og påfyllingslokket?

BP56754
11/03/25, 00:35
Oljen ses ut okay fra peilepinnen.

https://i.imgur.com/dV0MiRk.jpeg

https://i.imgur.com/qt1KYdB.jpeg

Det er litt milk shake på påfyllingslokket, men jeg mistenker at det er kondens, på grunn av at det ikke finnes milk shake på olje eller på.

https://i.imgur.com/aOhLSsI.jpeg

Det kan hende at det er litt olje i kjølevæske.

https://i.imgur.com/pC57J2T.jpeg

https://i.imgur.com/M4w7HQv.jpeg

Jeg vet ikke om det har blitt mindre kjølevæske i det sist. Jeg skal sjekke dette i morgen eller på onsdag.

Men hva tenker du som kan være problemet?

vict0r
11/03/25, 00:57
Men hva tenker du som kan være problemet?

Hvit røyk selv etter 20 minutters kjøring er vanligvis forbrenning av kjølevæske eller litt for mye bensin. Det neste trinnet i diy feilsøkingen er å se på tennpluggene.

Hvor lang tid og km har det gått siden kjølevæsken ble skiftet?

BP56754
11/03/25, 01:05
Jeg skal se på tennpluggene senere i uka. Skal reise en del fra tirsdag til torsdag. Trenger man spesielt verktøy til å ta ut tennlpuggene?

Jeg vet ikke når kjølevæsken ble siste skiftet.

vict0r
11/03/25, 10:39
Trenger man spesielt verktøy til å ta ut tennlpuggene?

Trykkluft for rengjøring rundt pluggene og egnet verktøy til å skru ut, fiske ut og skru inn med riktig kraft?


Har du et multimeter?

BP56754
14/03/25, 09:35
Trykkluft for rengjøring rundt pluggene og egnet verktøy til å skru ut, fiske ut og skru inn med riktig kraft?


Har du et multimeter?

Hei.

Takk for svar!

Jeg kjørte bilen i 40 mil på onsdag og torsdag. Røyk stort sett gikk bort etter kanskje 2 mil på motorveien. Det var trolig storsett kondensering.

Men uansett er det litt olje i frostvæske, som kan ses fra ekspansjonstanken. Så det er behov for videre feilsøkning.

Jeg har ikke trykkluft eller tennplugg verktøy. Men har multimeter.

vict0r
14/03/25, 11:41
har multimeter.

Du kan måle motstanden mellom kjølevæsken og minuspolen på batteriet for å sjekke om kjølevæsken er alt for gammel. Still multimeteret inn på lavest motstand, sett spissen på en ledning på et jordingspunkt i motorrommet og dypp spissen på den andre ledningen ned i kjølevæsken i ekspansjonsbeholderen. Er det uendelig motstand?