PDA

Vis full versjon : luftkvalitetsføler?

Relief
15/02/25, 10:23
Hva gjør egentlig den og hvorfor eventuelt bytte den?
I min v70 så er 20 grader veldig varm luft fra ventilene, 18-19 er kald luft, er liksom ingen mellomting, er det da luftkvalitetssensoren som styrer det?

FroBe
15/02/25, 12:20
Luftkvalitetsføleren sitter ved inntaket til kupeluften, under plastdekselet under vindusviskerne.
Den styrer resirkuleringspjeldet, som den aktiverer om luften er forurenset (tunneler, røyk, bygater).

Aktivering av resirkuleringspjeldet har ingenting å si for temperaturen i kupeen, med mindre det er veldig kald uteluft.

Dette er en Bosch-sensor, men via Volvo er den dyr i innkjøp.
Mange lar være å bytte den når den blir dårlig, og bruker knappen for resirkulering ved behov.

jiha1968
15/02/25, 17:32
Hva gjør egentlig den og hvorfor eventuelt bytte den?
I min v70 så er 20 grader veldig varm luft fra ventilene, 18-19 er kald luft, er liksom ingen mellomting, er det da luftkvalitetssensoren som styrer det?

Antar at bilen har feil på kupétemperatursensor eller viften til denne. (brudd i tempsensor etter fikling/pilling er ikke uhørt)
Temp.sensoren er en svært skjør liten sak som sitter bak de rillene/gitteret du ser rett over høyre temperaturjustering på klimaanlegget (CCM), sensoren ser ut som en liten dråpe festet til to hårtynne ledninger.
På baksiden av CCM sitter viften som skal trekke kupéluft forbi temp.sensoren.
Som regel våkner viften når du åpner førerdøren eller vrir tenningsnøkkel til I, og du vil vanligvis høre viften suse litt i stille omgivelser, og legger du fingeren over luftinntaket så vil viften ruse seg opp litt.

Temperaturverdien fra sensoren kan sjekkes med Volvotilpasset diagnoseutstyr.
Det sitter også en temp.sensor rett etter evaporatoren i varmeapparatet, den sitter i en plastholder med to ledninger på, litt over gasspedalen. Denne kan også skape trøbbel for klimaanlegget. Sensoren sjekkes på samme måte som kupé-temp.sensor.

PS: ikke pill på kupé-temp.sensoren... (Støvfjerning gjøres med største forsiktighet og stødige hender)

Relief
15/02/25, 22:23
Takk, da har jeg fått svar på det jeg lurte på, tokk ut min i går å blåste den forsiktig ren blir spennende å se om det gjporde så feilmeldingen forsvant men om den ikke har noen annen funksjon enn det så får det være om den ikke virker, ser den koster rundt 1400.- så
Takk for tips om tempsensor.

jiha1968
15/02/25, 22:39
PS: Anbefaler å koble ut AQS-giveren når det er bekreftet at den er defekt, da den ellers plutselig kan bestemme seg for å lage problemer for LIN-bus (data-kommunikasjonslinjen) til førerstolens setevarme, luftspjeldmotor for gulv/"friskluft", og spjeldmotor for temperatur på passasjerside.

TurboNoob
16/02/25, 09:19
Hva slags trøbbel kan AQS skape med førerstolens setevarme?

jiha1968
16/02/25, 10:27
Hva slags trøbbel kan AQS skape med førerstolens setevarme?

Hurtigsvar:
død setevarme.

Utfyllende svar:
Hvis AQS-giveren får krampe og bestemmer seg for å forstyrre LIN-bussen den er tilkoblet, vil kommunikasjonen opphøre mellom alle modulene på samme datalinje, som er CCM (klimaanlegget), førerstolens setevarme (SHM), luftspjeldmotor for gulv/"friskluft", og spjeldmotor for temperatur på passasjerside.
(CCM vil fungere som normalt for de andre funksjonene den styrer)

Det vil også settes feilkode i CCM for LIN-bus'en, men man får ikke varsel i DIM (instrumentpanelet), feilkoden må leses ut med Volvotilpasset diagnoseutstyr.

Symptomene vil naturlig nok være ingen regulering av varme på passasjersiden, ingen regulering av luftmengde til gulv og "friskluft", og ingen reaksjon i førerstolens setevarme.
(har man bare ett av symptomene og ingen generell LIN-feilkode, ligger feilen mest sannsynlig i den aktuelle modulen som krangler)

Siden AQS er defekt på "alle" bilene etter så mange år, så blir den ofte oversett som symptomårsak når "varmeproblemene" og tilhørende feilkode for LIN-bus skal feilsøkes.

Hvis bilen din ikke har feilkode på LIN-bus fra CCM, men kun mangler setevarme, vil jeg anta at du har brudd i sitteputens varmeslynge, mest sannsynlig på "venstre lårstøtte", defekt SHM-modul er heller ikke uhørt, samme med feil/brudd på temp-føleren i sitteputen. Brudd på kablene mellom stol og gulv er en annen mulighet (setter feilkode), men feil i CCM er mer uvanlig.

Ved misstanke om defekt SHM så kan du prøvebytte med passasjerstolens setevarmemodul. (mål gjerne at det er forbindelse i stolens to varmesløyfer, at modulen får både spenning og jording, og at temp.sensoren har motstand (https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?p=1415621#p1415621)før du bytter)

PS: P2-biler før facelift (før 2005) får ikke problem med SHM (setevarme) ved feil på klimaanleggets LIN-bus til spjeldmotorer og AQS, da SHM kommuniserer direkte med CEM, ikke CCM på disse bilene. Setevarmefeil før facelift er som regel brudd på varmeslynge i sitteputen eller defekt SHM.

TurboNoob
16/02/25, 14:16
Takk for veldig utfyllende svar.
Serevarmen min er bare treg, så da har ikke AQS skapt noe trøbbel for min del, selv om det er feil kode på den.

jiha1968
16/02/25, 19:22
Kan være begynnelsen på et brudd i sitteputens varmeslynge, og her ville et IR-kamera være kjekt å ha, slik at man kan se om slyngen har noen punkter med mer varme enn normalt.
(Vurder å ta av trekket på sitteputen for å se etter svidde flekker)

Siden jeg ikke har IR-kamera ville jeg ha byttet om på SHM-modulene (setevarmemodulene) og i samme slengen sammenlignet motstandsverdien (https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?p=1415621#p1415621) på temp-føleren i hver sittepute.
Hvis sensorene viser omtrentlig samme verdi, og det ikke hjalp å bytte SHM-moduler, så gjenstår det bare å måle spenningsnivået på strømtilførsel og jording til modulen for å kunne dømme ut varmeslyngen. (såfremt ingen har endret temperaturgrensene for setevarmen med VIDA)