Logg inn

Vis full versjon : Styreenhet ryggesensor

Klatreminus
04/02/25, 07:51
Ryggesensoren på min gamle xc70 virker ikke lenger. Tilbud fra frydenbø er på over 7000. Det er ny enhet, kalibrering og trykktesting for mulig lekkasje. Tviler på det siste er nødvendig. Ikke tegn til fukt men det var noe irring på den gamle boksen.

Jeg tok en sjans og kjøpte en brukt men det var ikke noe suksess. Snakket med Volvo og de mener at det ikke går da disse boksene ofte er programmert opp mot chassis nr.

Høres vel nesten ut som et sleipt triks. Noen som vet noe om dette?

jiha1968
04/02/25, 09:32
Velkommen til forumet med ditt første innlegg:)
Siden alle XC70 er "gamle" nå, så trenger vi å vite litt mer om din XC70, som f.eks årsmodell, motor og girkasse.

Men uansett årsmodell så er ingen av PAM'ene (Park Assist Module) programmert opp mot VIN-nr., men det er flere ulike generasjoner på programvaren, spesielt på de tidligere årene (annen forumavdeling).
Så jeg vil i utgangspunktet si om du kjøpte en likens modul fra samme årsmodell, så burde den normalt sett fungere, men det er jo ikke umulig at donorbilen også har kjørt rundt med en død PAM.

Hvis bilen er skikkelig feilsøkt, slik at det er sjekket at modulen får jording, strømtillførsel og CAN-bus, kontakten er renset osv. , så har du mest sannsynlig vært uheldig og plukket en defekt brukt-modul.
Hør med selger om bytte/retur, og sjekk at neste donorbil er av samme årsmodell og at modulen kompatibelt delenummer (ev.sjekk om bilen har P-sensorer foran, se neste post)

jiha1968
04/02/25, 20:33
Tilleggsinfo PAM-modul (Ryggesensormodul) P3-chassis:

For bil med P-sensor bak, ingen foran, alle år: pn. 31423948 (erstattet 31314975)
For bil med P-sensor både foran og bak, t.o.m. 2013: pn. 31341090 (erstattet 30682548, 31314525)
Fra 2014 og opp, med P-sensor både foran og bak: pn. 31423950 (erstattet 31314152 )

Helt nye moduler må programmeres.
Brukte moduler bør komme fra samme generasjon/modell, gjerne samme år.
Om det skulle skille i programvare etter type girkasse og versjon lydanlegg har jeg ingen info på.

Klatreminus
04/02/25, 22:27
Takk for svar. Det var godt å få bekreftet at informasjonen fra Volvo forhandler bare var tull.

Jeg har en xc70 fra 2012. Jeg har nok vært for lite nøye med versjoner. Min enhet er nr 31341090. Når jeg søkte på finn deler så fikk jeg opp at det skulle være samme som 31314525 som er fra en xc60.

Jeg får se om ikke jeg får levert den tilbake, hvis ikke så er det 600 kr blåst. Jeg viste om risikoen. Så får jeg heller prøve å finne en som er helt lik og fra samme modell.

jiha1968
04/02/25, 23:21
Vel, for å gi Volvoforhandleren litt rett så brukes selvfølgelig bilens VIN-nr under programmering av en ny PAM-modul, men så vidt jeg vet bare for å identifisere bilen i VIDA slik at modulen lastes med riktig versjon programvare.
Det som betyr noe for oss er at VIN ikke er innprogrammert i modulen, slik at modulen ikke er låst til bilens andre moduler, som f.eks "VIN-låsingen" mellom ECM/CEM/BCM/SCU osv, eller serienummerlås i lydsystemet (MOST-nettverksringen).

Sannsynligvis skiller det mellom programvaren i XC60 og XC70, så selv om delenummeret for "hardware'en" er likt/kompatibelt så får vi anta at det er programvaren som forhindrer funksjon. (som du vet nå; Prøv å finn modul med samme delenummer fra så lik bil som mulig)

Hvis historien med bilen din er at noen har diagnostisert "ingen kommunikasjon med PAM" , uten å gjøre belastningsmålinger på strøm/jord og signalsjekk av CAN med oscilloskop i pluggen til modulen, så kan det like godt være feil i bilen som i modulen, eller begge deler, så skikkelig feilsøking anbefales.
Korrosjon i kontaktene kan skape mye bryderi, og hvis dine er svært dårlige, vurder å få tak i kablene til PAM (avkapp) fra huggeren som selger modulen, for å skjøte sammen med bilens kabelstamme. Er det bare litt korrosjon kan kontaktene renses, eventuelt de-pinnes for best mulig rens.

Fortell oss gjerne hvordan dette forløper etter hvert, og lykke til med modulbytte:)

Klatreminus
13/02/25, 20:40
Jeg fikk levert inn den som var kjøpt feil, og bestilte en ny på nett som var helt lik og også hadde stått i samme bil.

Det var plugg and play og det virket som bare det. Sykt artig. Tusen takk for god hjelp.

Jeg er fremdeles litt sjokkert over Volvo. Først da han på kundemottak som jeg i ettertid tror nærmest har gjetta litt i stedet for å si at han ikke vet. Men og litt over tilbudet jeg fikk. 2500 på ny sensor er på en måte greit, de koster jo en del helt nye. 800 kr for det som jeg tror er for en festeanordning var litt drøyt.

Men så skal de altså ha
- 700 kr for nullstille/avlese feilkode. Feilen i displayet ble ihvertfall borte når jeg koblet inn den nye enheten.
- 700 kr for å bytte enheten, det tok meg under 1 minutt
- 700 kr for å kalibrere enheten
også litt andre småting

Jeg har frem til nå egentlig vært godt fornøyd med service og arbeid, men tror kanskje jeg skal lese tilbud i fremtiden litt mer nøye.

jiha1968
13/02/25, 21:27
Gratulerer med godt resultat:)
Følelsen av å ha spart livet til 5-6 høvdinger med et par grep på egen hånd er fantastisk ja:o

Det er koster å drive verksted, alt fra lønninger, verkstedutstyr, kursing, husleie, serviceavtaler, sykemeldinger og en lang rekke til må dekkes inn med timeprisen, for ikke å glemme et klekkelig utbytte til investorene og Staten selvfølgelig. Men man trenger kanskje ikke å bruke det aller lekreste verkstedet med den aller beste kaffen og de aller dypeste ventestolene til generell service på en godt brukt bil om man er litt økonomisk anlagt. Allikevel, har man funnet et verksted man stoler på og trives med, så betaler man gjerne for det.