Logg inn

Vis full versjon : Motorsystem service erfordras

Lucifer*
29/01/25, 06:41
Jeg har en 2007 v70, som den siste tiden har fått opp motorsystem service erfordras to ganger. Første gang var det på vei opp en bratt bakke, under kraftig akselerasjon. Bilen gikk i limpmode og jeg listet meg forsiktig til flyplassen. Da jeg kom hjem fra tur var bilen frisk som en fisk og varselet gikk vekk underveis hjem.

Nå har det skjedd igjen, men litt ulikt. Denne gangen var det også under gasspådrag, men ikke i motbakke. Og det snåle denne gangen er at bilen ikke gikk i limpmode, men heller går bedre enn vanlig. Ikke ekstremt, men kanskje 10-20 hk typ bedre. Den er litt grovere i målet og blir (kanskje) litt raskere varm enn vanlig. I følge feilkodeleseren (vanlig OBD-II / EOBD+CAN) ligger det ikke feilkoder inne.

Og utenom dette er bilen frisk som en fisk, utenom tilårskomne glødeplugger og et hjullager er den helt i orden.

jiha1968
29/01/25, 20:57
Symptomene ligner mest på problem med regulering av ladetrykk.
Problemet er at begge de to "oppførslene" bilen har hatt bruker å sette feilkoder, spesielt siden du får "Motorsystem serv. erfordras" , og siden det dreier som feil relatert til motor/motorstyring så skal de være leselig med standard OBD-leser.

Men sjekk gjerne at Virvelspjeld-arm henger på, se etter oljesvetting, spesielt på slanger og rør på veien fra turbo til innsug/ventildeksel.
Hvis symptomene lar seg fremprovosere på kommando, vil en sammenligning av ønsket ladetrykk mot målt ladetrykk være fornuftig å foreta.

Forsåvidt mulig at motorstyringen (ECM) har varslet "Motorsystemservice" første gang pga at ECM har satt igang "Telleren" for høyt differansetrykkover DPF. (teller for kalkulert sot eller aske-nivå) Dette er isåfall ikke en "ekte" feilkode men mer en informasjonskode i motorstyringen, som jeg ikke er sikker på om er synlig i std.OBD-avlesing.

Kan det hende at du må holde ut til at bilen setter en lesbar feilkode.