PDA

Vis full versjon : ABS/DTSC krever service

Tor-Erik
22/01/25, 10:52
Hei jeg fikk melding om at abs/dtsc krever service

Jeg har nå skiftet alle 4 sensorer rundt bilen men trenger noen med vida som kan nullstille for meg.

Jeg bor på Osterøy

FroBe
22/01/25, 11:05
Da jeg hadde periodiske problemer med min høyre sensor (halvleder Hall-sensor, ikke induktiv spole) forsvant feilmeldingen automatisk når feilen forsvant.

Er du sikker på at det er rette sensorer som du monterte?
På biler med City Safety har jeg hørt snakk om at høyre fremme er annerledes enn de andre.

Tor-Erik
22/01/25, 11:15
Hmm…. Jeg bestilte høyre og venstre, da blir eg i tvil

FroBe
22/01/25, 13:40
Jeg hadde kluss med den ene sensoren, men siden det var periodisk mistenkte jeg det var kablene som også er en kjent feilkilde:
http://forum.vccn.no/showthread.php?81740-L%C3%B8st-Hvor-b%C3%B8r-man-lete-etter-feil-p%C3%A5-ABS-sensor-kabel-til-h%C3%B8yre-fremhjul&highlight=abs+sensor

Her en annen tråd med ABS-problemer:
http://forum.vccn.no/showthread.php?81667-Volvo-V60-D3-13-Lei-av-bremseproblemer&highlight=City+Safety

Tor-Erik
27/01/25, 20:45
Da jeg hadde periodiske problemer med min høyre sensor (halvleder Hall-sensor, ikke induktiv

spole) forsvant feilmeldingen automatisk når feilen forsvant.

Er du sikker på at det er rette sensorer som du monterte?
På biler med City Safety har jeg hørt snakk om at høyre fremme er annerledes enn de andre.

Fikk tak i rett sensor høyre fremme og ingen feil der, men så kommer feil på venstre fremme.

Merkelig at det skal være så forskjell på disse sensorene. Jeg trodde at når jeg la inn bil nr på AUTODOC så viser den hvilket som passer på min bil, men der tok jeg feil. Regner. LY68941

Mvh. Tor Erik

jiha1968
28/01/25, 00:33
ABS-sensorer XC60 2011 (og omtrentlig alle andre P3-chassis)

Venstre Foran, uten CitySafe 32301800 (har erstattet 30748149)
Venstre Foran, med CitySafe 32373144 (har erstattet 30793929)

Høyre Foran, alle utstyrsvarianter: 32373144 (har erstattet 30793929)

(altså har CitySafe-bil samme versjon sensor på både høyre og venstre side foran, mens det er bil uten City-Safe som har avvikende sensor på venstre side foran)

Bak, begge sider, med AWD 32373145 (har erstattet 30736634)
Bak, begge sider, med FWD (ikke AWD) 30793636 (har erstattet 30748148)

Men disse delenumrene er da strengt tatt ikke noe problem såfremt man ikke anskaffer en bil med eksisterende ABS-problem og ukjent historikk, for så lenge sensorene som står på bilen i øyeblikket har virket tidligere, så står det da vanligvis ett eller annet delenummer på dem...:rolleyes:

Som du har funnet ut kan man på ingen måte stole på nettbutikkenes delekatalog, de viser alle deler som kan tenkes å være mulig å bruke på biler av den chassistypen ditt reg.nr tilsier, og av og til noen deler som ikke på noen måte passer biltypen.
Om man ikke har mulighet til å sjekke delens delenummer på bilen før bestilling kan en liten rettesnor i denne jungelen være å lage deg en gratis brukerkonto på skandix.de , legge inn bilen din med chassisnummer for å finne originalt delenummer som du kan bruke til søk i din aktuelle (nett)butikk.

Et lite råd angående bilens sensorer, bruk kun originalprodusent/original om det er mulig , f.eks ATE/Volvo eller Bosch på ABS-sensorer, kun Bosch/Volvo på motorens sensorer om den ikke har annen produsent som original. Problemene med tvilsomme Kina-Noname sensorer har økt betraktelig de siste årene, omtrentlig som å tippe Lotto. Kjøp heller en brukt original-sensor fra bilopphuggeriet, enn Kina-noname i en eller annen dele-distributørs fine pappeske.

PS: ikke alle "Bosch-sensorer" på f.eks ebay, AliExpress og lignende nettbutikker er ekte Bosch, det florerer av falske varer.