Logg inn

Vis full versjon : Volvo V70 - Går i nødmodus, ingen akselerasjon



K-Handberg
20/01/25, 08:37
Hei,
Har en Volvo V70, 2010 modell, D4204T, Diesel 135hk.

Plutselig mistet den drakraften, tillot meg ikke å akselerere normalt og ikke opp på normalt turtall. Det er ikke noe problem å kjøre sånn sett, på flat mark, men møter den noe motstand går farten ned med en gang.
Vi tok selv diagnose på den og forsøkte med bytte av trykkomformer turbolader. Dette ga ingen bedring, vakumslanger også overgått uten å finne noen lekkasjer eller feil.

Satte den så inn på Nardo for diagnose, ikke mye de fant ut med det samme, men forsøkte seg med at det kan være feil med sensor som står på wastegate - bestilt og byttet - ingen bedring...

Med det samme vi er i gang med delebytte for å prøve finne årsaken til dette blir EGR byttet, og så Turbo, heller ikke det gir noe utslag på bilen.

Ved siste diagnose er følgende feilkode registrert:
Feilkode: P2263 - Turbocharger/supercharger `A`boost system performance.

Har noen vært borti dette før på en V70? Noen som har en eller flere formeninger om hva som kan være feil?

jiha1968
20/01/25, 23:39
Hei og velkommen til forumet, gratulerer med første innlegg:)
Ser at du muligens har funnet synderen i den andre tråden din, men uten den informasjonen ville jeg ha sjekket at Baro og MAP-sensorverdier er tilnærmet identiske, sjekket at innsugs-temperaturverdier er normale, sett litt på ønsket ladetrykk opp mot målt ladetrykk, sjekket at det er brukbart med vakuum tilgjengelig for å styre turbo, testet turbo/VNT-aktuator med vakuumpumpe for å se om reguleringen går jevnt og at sensorverdi for VNT-reguleringen viser fornuftige verdier, og trykktestet lufttilførselssystemet mellom turboens lufttilførselsslange og innsuget på motoren, sånn til å begynne med:)

K-Handberg
27/01/25, 08:10
Hei,
Helgen er brukt på mye søk uten å komme noe lengre med bilen, stor sett de fleste komponenter tilknyttet dette er byttet, det er sjekket og byttet vakuumslanger. Mulig det er en elektrisk feil noe sted, men tiden strekker ikke til for å sjekke alt dette dessverre. Så bilen blir igjen satt inn hos Nardo for å se om de finner ut noe mer :(

Siste vi sjekket var vakuumreservoartanken, den var tett og som den skulle. Vi forsøkte først å koble utenom denne, da gikk bilen overaskende lenge før den gikk i nødmodus, såpass lenge at vi trodde problemet lå der, så skuffelsen var stor!

En liten oppsummering på hva som er byttet:
- Trykkomformer turbo
- EGR ventil
- Turbo
- MAP sensor
- Vakuumslanger