PDA

Vis full versjon : Bytte stereo i en 2010 xc70?

jerognal
16/01/25, 13:42
Min "nye" bil er ikke preppet for dab. Volvo skal ha 10 k for å få det inn.
Så fant jeg denne:
https://www.bluepower.se/sv/produkter/ljud-bild/bilstereo/modellanpassad/volvo/volvo-s80v70xc70-anpassad-bilstereo-android-71.html?gclid=EAIaIQobChMI74CPq4eF8AIVkwDmCh0kHQog EAQYAyABEgJE1fD_BwE

Noen som har erfaring med dette anlegget? Bedre lyd enn orginal spiller? Den imponerer ikke for å si det slik...
Står at DAB+ kommer utenom. Ekstern sak... blir det som et dab-adapter? Da er en jo like langt....

jerognal
16/01/25, 14:16
Ser at cdspiller må legges i hanskerom. Det var da en klønete løsning.

jerognal
17/01/25, 13:00
Har funnet ut at streaming fra mobilen er beste løsning. Koster nada...:)

Ser at bilradiospesialisten her en forterker som er plugg og play til disse bilene. Noen som har testet den? Om lyden blir så mye bedre?
https://bilradiospes.no/phoenix-gold/zxmpv2/phonix-gold-zxmp-power-up-lydpakke-volvo-2004-2018-med-forsterker

jerognal
17/01/25, 15:21
bestillte denne:
https://bilradiospes.no/tunai/fireflyldac/firefly-ldac-bluetooth-adapter-for-bil-overf%C3%B8r-musikk-tr%C3%A5dl%C3%B8st-via-bluetooth#tabsWithReviews

Ser jo helt genial ut.

jiha1968
18/01/25, 00:45
Du skal lete lenge etter en bedre Bluetooth-løsning, Firefly er uhørt bra til prisklassen, spesielt med den oppgraderte versjonen som selges i dag. (eliminerer tidligere problem med jordsløyfe-støy)
Men skal dette fungere noenlunde sømløst slik at man slipper å fomle med telefonen hver gang man skal ut og rulle, så vil det nok kreve litt "situasjons-programmering" i telefonen og bruk av stemmestyring, noe ikke alle er komfortable med.

Det finnes alternativ, men ingen er perfekte, heller ikke Bluepower-enheten.
DAB-modulen til den er forøvrig en USB-stick slik at den styres via knappene/displayet som resten av kildene, ikke en løs FM-sender.
"CD-spilleren" du sikter til er selve "Bluepower-radioen" da displayet du får på midtkonsollen kun er et display med knapper. Den originale CD-spilleren skal ikke fjernes/flyttes da den fremdeles brukes, så da er hanskerommet, eller oppe i dashbordet bak hanskerommet stort sett eneste plasseringsmuligheter for Bluepowers "elektronikkboks".

Skal man kun ha DAB, så er det Volvos egen DAB-modul som gir best brukervennlighet, deretter Dension USB-adapter som også kan styres via rattknappene, for ikke å glemme det sluttproduserte Norske adapteret Anywave* (https://boomcar.no/produkt/anywave-dab-adapter-utgaende/) , så kommer alt annet av standard adapter som går via AUX/FM uten noen form for integrasjon.

Vil man oppgradere til "smart-funksjoner" (f.eks Android Auto/ Apple Carplay) så er Bluepower den mest integrerte med bilen, deretter kommer andre Android Kina-enheter som monteres på toppen av dashbordet der original navigasjonsskjerm er montert, eller skjult løsning for senere Sensus-biler.
Pioneer (https://bilradiospes.no/pioneer/sphevo950dabuni/pioneer-sph-evo950dab-uni-1-din-9-dab-plus-bt-carplay-android) med flere har en stor "flytende" multimedia-skjerm med 1DIN kropp som kan monteres ved å ofre friskluftdysene, men det krever jo en del destruktiv spesialtilpassing, og sånn går visa...

Som sagt så er ingen av disse løsningene perfekte, ei heller det å bytte ut sin trofaste tjener til noe som har alt dette integrert, og det ironiske må være at P2-chassiet er adskillig enklere å modernisere på multimedia enn P3 :rolleyes:

* For den som ser etter et Anywave-adapter eller to, send meg PM for info.

jerognal
19/01/25, 11:08
Satser på at Firefly er så bra som folk sier.

Bilradiospesialisten anbefalte ikke Dension. Den liker ikke Volvo sa de.
10K på Volvo er ikke aktuelt. Det var prisen sa de....

jiha1968
19/01/25, 13:00
Går utifra at Bilradiospesialist-selgeren fikk "flashback" til problemene som var for ca 10 år siden med de to første generasjonene av Dension DAB-U modulene (se f.eks her (http://forum.vccn.no/showthread.php?69177-L%C3%98SNING-DAB-radio-i-Volvo-V70-XC70-S80-XC90-via-USB-med-Dension-DAB-U-Gen3)) Men for all del, Bilradiospes. har nok adskillig større statistikkgrunnlag på hva som fungerer eller ikke med div. DAB-løsninger.

På de jeg har installert/solgt så fungerer Dension DAB+U Gen3 bra på P3 (har ikke prøvd på Sensusbiler) og alle P1-chassis med USB, men dette betinger at riktig programvare lastes inn i adapteret, og at det brukes en god antenne. (noen frontruter slipper inn svært lite signal, slik at bakre siderute må brukes. +Noen biler er ekstremt følsomme for strømtrekk på USB)
Men løsningen er ikke uten sine særegenheter, spesielt med tanke på kanalhåndtering.

Trenger du kun Bluetooth, så har du som sagt funnet den riktige med FireFly'en, neste forbedringstrinn kan være bedre høyttalere og forsterkeren du linket til.

Fortell oss gjerne hvordan det går når du har gjort deg kjent med Firefly-Appen, og fått lyd i bilen :)

FroBe
19/01/25, 16:00
Jeg fikk pristilbud fra Volvo på kr 7500 for full DAB-pakke for et år siden, det var også mye mer enn forventet etter å ha lest om Volvos DAB-kampanjer til kr 2500 (og veiledende 3600).
Da valgte jeg å gjøre jobben selv til kr 4000 inkludert 2 stk brukte DAB-moduler, en brukt antenneforsterker, antennekabel, fiberkabler og programmering hos Volvo. Etterpå satt jeg igjen med nesten nok DAB-deler til en ekstra bil...
Jeg bruker radioen ofte, og bilen hadde allerede Premium Sound med forsterker, Bluetooth og 7" skjerm.
Dermed var det verd jobben å få DAB original.

Ser at Volvo har fjernet instruksjonene for biler uten DAB-prep, nå viser de kun med DAB-prep:
https://accessories.volvocars.com/no-no/InstallationInstruction/Document/VCC-451316-5/XC70(08-)/2010/D5%20AWD/Automatic/default/all/XC70(08-)%202010

Jeg har en kopi av den fulle instruksjonen her:
https://drive.google.com/file/d/10og8Wc7oeFqTPRI4NNgw0s9TRiRhjHX2/view?usp=sharing
Det er mulig å ta en del snarveier i monteringen om man er flink til å lirke ledninger.
Prøvde først med en kinesisk antenneforsterker på høyre sidevindu, men ble bedre resultat
ved å bytte ut FM/AM-forsterkeren på venstre vindu med en brukt Volvo DAB/FM/AM 31282428 forsterker.
Fant også ut at kinesisk Y-splitt med lange fiberkabler som rakk fra forsterkeren til bagasjerommet gav for mye tap. Kort splitt fungerte ok. Splittet derfor opp skjøtekontakten og fordelte de nye lederne på de originale kontaktene for å unngå skjøten.

Etter dobbelt kjøp har jeg liggende en DAB-modul og et par korte MOST fiberkabler (Y-splitt) hvis noen vil prøve seg på å bygge om til DAB+. Har man ikke DAB-prep mangler det strømkabel, antennekabel og antenneforsterker.
Jeg har liggende et komplett sett (4 dører, uten senter) med Premium Sound høyttalere (2012 utgaven HK, ikke Dynaudio) om noen har behov for det.
Har også et komplett sett med Performance høyttalere til en gammel 2001 modell XC70 til en symbolsk pris.

jerognal
24/01/25, 08:23
Da har eg prøvd Firefly og det var jaggu plug and play. Ingen app bare koble opp bluetooth. Start stopp av bilen så er radio automatisk på igjen. Knall lyd iforhold til cd.

Eg har High Performance med cd-skifter i bilen. ANer ikke forskjell på de forskjellige systemene, og om det er verdt styret å bytte høyttalere.....

jiha1968
24/01/25, 11:12
Appen brukes til oppdatering av Firefly'en m.m.
Er man godt fornøyd med lyden i høyttalerne så er det ingen grunn til å bytte. Bilen din har det nest beste P3-lydanlegget, og holder i massevis for den som ikke er Audiofil-smittet.
Gratulerer med godlyden:)

jerognal
26/01/25, 09:01
Appen støtter ikke siste versjon av android.

jiha1968
26/01/25, 09:14
Huff-da, skulle nysgjerrigheten for appen ta overhånd så får du se i rotskuffen om noen gamlere Android-versjoner er forlagt der, eller om det er noen i umiddelbar nærhet som kan konfiskeres for en liten stund, og hvis ikke så får man vel vente på at appen blir oppdatert en vakker dag.
(Så lenge FireFly'en virker som den skal, er det vel strengt tatt ikke nødvendig å bekymre seg over den)