PDA

Vis full versjon : V60 D2 - Problemer med svinghjul/clutch?

Krgberg
07/01/25, 16:20
Det gjelder en V60 D2 - 2012 modell:

Når clutchen trykkes inn høres en svak "romlelyd". Den er tilstede hele tiden når clutch er trykket inn, men ingen merkbare unormale vibrasjoner i bilen. Når jeg slipper clutchen ut, kommer det en liten "skranglelyd" en kort periode i et lite område av vandringen på pedalen.

Når clutchen er helt ute ute er det ingen unormale lyder, hverken om bilen står stille eller er i gir.

Hva kan dette være? Snakket med en som mente det kunne være snakk om svinghjulet (som er en dyr greie), men jeg får ikke dette helt til å stemme når lyden er helt fraværende når bilen er i gir (eller på tomgang) og clutchen er helt ute. Da er det ingen unormale lyder overhodet. Jeg merker heller ikke noe endring i moment eller drag, bilen trekker godt på alle gir, og det er ingen "clutchlukt" å merke.

Tar gjerne imot tips.

jiha1968
07/01/25, 18:55
Jeg synes det ligner mest på tørt Thrust-lager på slavesylinder, men siden bytte av slavesylinder er krevende tidsmessig, og omtrentlig samme jobb som fult clutch/svinghjulsbytte, så ønsker de fleste å betale for de arbeidstimene kun én gang...

Såfremt du ikke har dilla på bilskruing, bytt clutch, svinghjul og slavesylinder samtidig, slik at du slipper unna med én bunke arbeidspenger.
Unntaket kan være om bilen er langt unna å passere 150000km og er lite by/små-kjørt, da kan det vurderes å bytte kun slavesylinder.

Krgberg
07/01/25, 21:24
Jeg synes det ligner mest på tørt Thrust-lager på slavesylinder, men siden bytte av slavesylinder er krevende tidsmessig, og omtrentlig samme jobb som fult clutch/svinghjulsbytte, så ønsker de fleste å betale for de arbeidstimene kun én gang...

Såfremt du ikke har dilla på bilskruing, bytt clutch, svinghjul og slavesylinder samtidig, slik at du slipper unna med én bunke arbeidspenger.
Unntaket kan være om bilen er langt unna å passere 150000km og er lite by/små-kjørt, da kan det vurderes å bytte kun slavesylinder.
Jeg heller også mer mot slavesylinderen. Det er en bil som runder 150000 om kort tid, så kanskje like greit å bytte både clutch og svinghjul..men det var prisen da.. det lokale verksted skulle ha ca 30 lapper med bilde av Edvard Munch, synes det var litt mye..

jiha1968
08/01/25, 01:46
Ikke akkurat en billig fornøyelse nei, men det kunne ha vært verre: MPS6 Powershift, også kalt "PowerShit", en dobbelclutch-automat. (for mange er denne et evig mareritt)

Prisnivået kan skyldes at det er kalkulert med deler som ligger i Volvo-esker, istedenfor rett fra produsent (Valeo/LUK/Sachs) .
Vil tro at du finner komplett sett (f.eks VALEO 837438) med svinghjul, clutch, slavesylinder og svinghjulsbolter, til mindre enn det koster for kun clutchen fra Volvo.

Siden det neppe er umiddelbar fare for havari, så har du jo litt tid til å finne noen som har mer edruelige priser på både arbeid og deler.
Lykke til og fortell oss gjerne hvordan det går etter hvert.

Krgberg
08/01/25, 08:28
Ikke akkurat en billig fornøyelse nei, men det kunne ha vært verre: MPS6 Powershift, også kalt "PowerShit", en dobbelclutch-automat. (for mange er denne et evig mareritt)

Prisnivået kan skyldes at det er kalkulert med deler som ligger i Volvo-esker, istedenfor rett fra produsent (Valeo/LUK/Sachs) .
Vil tro at du finner komplett sett (f.eks VALEO 837438) med svinghjul, clutch, slavesylinder og svinghjulsbolter, til mindre enn det koster for kun clutchen fra Volvo.

Siden det neppe er umiddelbar fare for havari, så har du jo litt tid til å finne noen som har mer edruelige priser på både arbeid og deler.
Lykke til og fortell oss gjerne hvordan det går etter hvert.

Tusen takk for tips - det ser ut som det settet kan brukes. Han som sjekket på det lokale verkstedet regnet seg frem til ca 12-15tusen i deler og ca 15 for jobben (10 timer). Så det hjelper jo litt. Sjekket også med Volvo i sverige, men de skulle ha nesten 45000 for jobben.. Så det er ikke bestandig billigere i Sverige.

Som du sier, det er antakeligvis ikke noe som haster, så jeg får bruke litt tid på å finne noen som kan gjøre jobben.

Er tilfeldigvis ikke noen som vet om noen i Telemark/Vestfold/Austagder som kan gjøre en slik jobb?

Krgberg
09/01/25, 13:45
Oppdatert: Har hatt en skikkelig vurdering på dette og konkluderer med at det mest sannsynlig kun er svinghjulet som begynner å bli dårlig. Volvotekniker har sett på saken og mener det er fullt mulig å bytte bare svinghjulet, dog uten noen form for garanti på clutch/slavesylinder. Men gitt denne usikkerheten selv om den ikke har spesielt stor kjørelengde (150000) blir det til å bytte hele clutchsettet.

Det jeg imidlertid reagerer på etter å ha undersøkt litt rundtom er at arbeidstiden varierer veldig i de forskjellige tilbudene. Autostrada (spes. Volvoverksted) og et lokalt MECA verksted regner begge 7 timers jobb, mens to mekonomen-verksteder mener de trenger 12 timer. Synes dette var overraskende stor forskjell. I tillegg har mekonomen verkstedene dyrere deler enn volvo-verkstedet? Så summene på forskjellige verksteder blir da: (alle deler er tatt fra enten Valeo eller SACHS)

- Brandt Bil (Volvo) Strømstad/Sverige = 54.000
- Autostrada / Volvo = 34.000 totalt
- Mekonomen 1 = 34.000 totalt
- Mekonomen 2 = 30.000 totalt
- Lokalt uavhengig verksted = 26.000 totalt
- Lokalt MECA verksted = 21.500 kr totalt (laveste timepris og like kort tid som Volvo verksted..).

Synes disse prisforskjellene var ganske voldsomme..

vict0r
09/01/25, 13:59
Du må regne med at det skal tjenes penger. Hvem som helst kan vel kjøpe delene for 7000 kroner.

Turboperformance
24/04/25, 07:36
Oppdatert: Har hatt en skikkelig vurdering på dette og konkluderer med at det mest sannsynlig kun er svinghjulet som begynner å bli dårlig. Volvotekniker har sett på saken og mener det er fullt mulig å bytte bare svinghjulet, dog uten noen form for garanti på clutch/slavesylinder. Men gitt denne usikkerheten selv om den ikke har spesielt stor kjørelengde (150000) blir det til å bytte hele clutchsettet.

Det jeg imidlertid reagerer på etter å ha undersøkt litt rundtom er at arbeidstiden varierer veldig i de forskjellige tilbudene. Autostrada (spes. Volvoverksted) og et lokalt MECA verksted regner begge 7 timers jobb, mens to mekonomen-verksteder mener de trenger 12 timer. Synes dette var overraskende stor forskjell. I tillegg har mekonomen verkstedene dyrere deler enn volvo-verkstedet? Så summene på forskjellige verksteder blir da: (alle deler er tatt fra enten Valeo eller SACHS)

- Brandt Bil (Volvo) Strømstad/Sverige = 54.000
- Autostrada / Volvo = 34.000 totalt
- Mekonomen 1 = 34.000 totalt
- Mekonomen 2 = 30.000 totalt
- Lokalt uavhengig verksted = 26.000 totalt
- Lokalt MECA verksted = 21.500 kr totalt (laveste timepris og like kort tid som Volvo verksted..).

Synes disse prisforskjellene var ganske voldsomme..

Hvordan endte dette?