Logg inn

Vis full versjon : Volvo V70 D3 2016 - Automatisk opplåsing fungerer ikke på førersiden



Lars N
07/01/25, 15:52
Jeg har en Volvo V70 D3 2016 hvor den automatiske opplåsingen har sluttet å fungere på førersiden av bilen. Fungerer fint på passasjersiden og bagasjeromsluken når nøkkelen er nærme nok. Mistenker at det er sensoren i førersiden som har tatt kvelden.

Noen som vet hvor denne sitter og om den kan byttes uten reprogrammering? Volvo på Fornebu skal ha 3000,- bare for å starte feilsøking før de i det hele tatt starter på eventuell utskifting av komponenter osv.

jiha1968
08/01/25, 00:56
Det sitter en antenne i hvert dørhandtak, alle utvendige handtak er like og kan byttes med hverandre, ingen programmering kreves.
Korrosjon i kontakten til dørhandtaket er ikke uhørt, men det kan f.eks like godt være feil med "hurtiglås-motor" i førerdøren eller gjerne ledningene til motoren, f.eks i kabelstammen ved dørhengslene. (de vanlige låsmotorene er koblet til dørmodulen i døra, mens hurtiglåsmotoren i døra er koblet til KVM ("keyless-modulen") under gulvet i bagasjerommet.
I tillegg er det et par ekstra mikrobrytere i døren/låsekista som er relatert til "keyless"-systemet som også har sine ledninger i kabelstammen mellom dør og karosseri.

Hvis du har tilgang til Volvotilpasset diagnoseutstyr så anbefaler jeg feilkodeavlesning og funksjonssjekk først, ellers så får du hoppe rett på sjekk av korrosjon i kontakt til handtak, eventuelt bytte handtak med en av de andre dørene, og til slutt sjekke kabelstammen mellom dør og karosseri for ledningsskader/brudd.

Lars N
12/01/25, 15:50
Det sitter en antenne i hvert dørhandtak, alle utvendige handtak er like og kan byttes med hverandre, ingen programmering kreves.
Korrosjon i kontakten til dørhandtaket er ikke uhørt, men det kan f.eks like godt være feil med "hurtiglås-motor" i førerdøren eller gjerne ledningene til motoren, f.eks i kabelstammen ved dørhengslene. (de vanlige låsmotorene er koblet til dørmodulen i døra, mens hurtiglåsmotoren i døra er koblet til KVM ("keyless-modulen") under gulvet i bagasjerommet.
I tillegg er det et par ekstra mikrobrytere i døren/låsekista som er relatert til "keyless"-systemet som også har sine ledninger i kabelstammen mellom dør og karosseri.

Hvis du har tilgang til Volvotilpasset diagnoseutstyr så anbefaler jeg feilkodeavlesning og funksjonssjekk først, ellers så får du hoppe rett på sjekk av korrosjon i kontakt til handtak, eventuelt bytte handtak med en av de andre dørene, og til slutt sjekke kabelstammen mellom dør og karosseri for ledningsskader/brudd.

Takk for god info og tips. Da skal jeg ta en runde i garasjen og undersøke litt.