Vis full versjon : Kald luft i kupe
Siberiantiger
05/01/25, 14:05
Hei
I min bil så er det god varme i kupeen fra de ventilene i dashboard, men fra fotbrønnen er det kaldt. Og på passasjersiden foran er det iskald luft som kommer nede ved gulvet ca i midten mot motorrommet. Og jeg holder på å fryse beina av meg når jeg sitter der. Strekker hånda ned i døren frem mot motorrommet og der kommer det iskald luft selv om varmeapparatet er satt på 24 grader.
Hvor kommer denne luften fra og hvordan kan dette fikses? Får alltid en kald trekk på beina på førersiden også. Dette gjør at bilen ikke blir skikkelig varm inne i kupeen på vinteren.
Vi hadde nesten samme problem med en VW Tiguan nettopp, og der var det lokket til kupefilteret som ikke satt ordentlig på og de kom iskald luft rett uteifra inn på passasjersiden...
Ser ikke helt for meg at det lokket i Volvo kan komme såpass ut av posisjon men kan jo aldri vite...
Verdt å sjekke hvertfall.
Sjekk om det er likedan hvis du setter på Gjenluft/resilkuler luft.
Siberiantiger
05/01/25, 16:38
Vi hadde nesten samme problem med en VW Tiguan nettopp, og der var det lokket til kupefilteret som ikke satt ordentlig på og de kom iskald luft rett uteifra inn på passasjersiden...
Ser ikke helt for meg at det lokket i Volvo kan komme såpass ut av posisjon men kan jo aldri vite...
Verdt å sjekke hvertfall.
Sjekk om det er likedan hvis du setter på Gjenluft/resilkuler luft.
Men vil det komme varm luft fra ventilene på dashbordet samtidig som det kommer iskald luft nede ved fotbrønnen? På grunn av lokket på luftfilteret?
Har ikke sånn gjenluft knapp på min. Der er det auto eller manuell. Mulig er manuell som kan brukes. Skal sjekkes ut i kveld. Uansett takk for tips.
I Tiguanen kom det hvertfall varm luft i de andre ventilenre.
Manuell blir det samme som resikuler luft ja.
Jeg hadde det samme problemet på min Passat. Hos meg skjedde det at den ene siden av kupeen var god og varm, den andre blåste bare kald luft. vil tro det kan være samme årsak på Volvo:
Inne i dashbordet sitter flere motor styrte spjeld som styres av automatikken for klimaanlegget. Jeg fikk kjørt en diagnose på bilen og så at et av disse spjeldene ikke nådde endeposisjon. Litt leting på nettet etter hvor jeg kunne finne det rette spjeldet, så demonterte jeg det jeg måtte for å komme til og fikk smøret opp armen som fester spjeldet i elektromotoren. Etter dette fungerte alt ok.
Hei
I min bil så er det god varme i kupeen fra de ventilene i dashboard, men fra fotbrønnen er det kaldt. Og på passasjersiden foran er det iskald luft som kommer nede ved gulvet ca i midten mot motorrommet. Og jeg holder på å fryse beina av meg når jeg sitter der. Strekker hånda ned i døren frem mot motorrommet og der kommer det iskald luft selv om varmeapparatet er satt på 24 grader.
Hvor kommer denne luften fra og hvordan kan dette fikses? Får alltid en kald trekk på beina på førersiden også. Dette gjør at bilen ikke blir skikkelig varm inne i kupeen på vinteren.
Såfremt det er mulig å få god varme i alle luftdysene på dashbordet, på begge sider, er varmespjeld/motorer for luft-temp.regulering i orden. (luft-temp reguleres før luften fordeles til vindu/kropp/gulv)
Med varm motor:
Finn fram et T25 skrujern/bits, ta bort dekslet under hanskerommet (2 skruer) , start motor, slå på viften på full fart, alle spjeld åpne (lys i de tre luftfordelingsknappene) full varme på begge temperatur-knapper, resirkulering på Auto (eller ingen resirkulering).
Kjenn etter om det kommer kaldluft ut fra f.eks lokket til kupéfilteret (som TurboNoob's Tiguan) , for etter noen uforsiktige filterbytter kan det bli nødvendig med modifisering av skruefester eller skruestørrelse.
Er du usikker på hvor kaldluften kommer fra, slå av luften til gulvet, og kjenner etter hvor det blåser da.
Hvis det kun var varmluft å kjenne i testen over, antar jeg at bilen må være i fart, og da er løse dreneringsgjennomføringer en mulighet, eller manglende tetning mellom luftinntak på varmeapparatet og karosseriet (på kupésiden) misstenkt i første omgang, men det er svært lite sannsynlig. Test med trykkluft og/eller røyk.
Siberiantiger
12/01/25, 15:41
Hei
Da fikk jeg endelig tid og anledning til å feilsøke litt.
Det tok meg bare et par minutter før jeg fant ut årsaken. Da jeg skulle skrue ut lokket til kupefilteret, så kjente jeg at luften kom derfra. Kjente at det kom fra bakkant av boksen.
Der oppdaget jeg at begge fester mot motorrommet var knekt, slik at lokket bare hang på de 2 skruene nærmest hanskerommet.
Så nå håper jeg at det er mulig å KUN bestille det lokket. Så er ihvertfall det problemet løst.
Er det forresten slik at det er her det aktiv karbon filteret skal sitte? Er det i tillegg til det vanlige pollenfilteret eller er det istedet for det?
Noen har nok trodd at lokket var hengslet inn mot torpedoveggen... (men det var jo litt for enkelt for Volvo/Behr)
Lokket har delenummer 31315056 , og det finner du hos nærmeste bilhugger.
Eller bruk to store skiver for å holde det gamle dekslet på plass.
Det skal kun brukes ett filter om gangen, ikke begge typer samtidig.
Det tykkeste sporet (38mm) er til kullfilter som var standard på biler med AQS (og auto-resirkulering) mens et rent støvfilter på 25mm var standard på biler med ordinært klimaanlegg.
I dag bruker vel de fleste kullfilter uansett, men i tilfelle din bil aldri har hatt kullfilter så må det fjernes et plaststengsel for å kunne bruke det tykkeste filtersporet.
EDIT: Rettelse filtertykkelse; standard støvfilter 25-32mm, Kullfilter 38-43mm
Siberiantiger
13/01/25, 08:14
Noen har nok trodd at lokket var hengslet inn mot torpedoveggen... (men det var jo litt for enkelt for Volvo/Behr)
Lokket har delenummer 31315056 , og det finner du hos nærmeste bilhugger.
Eller bruk to store skiver for å holde det gamle dekslet på plass.
Det skal kun brukes ett filter om gangen, ikke begge typer samtidig.
Det tykkeste sporet (38mm) er til kullfilter som var standard på biler med AQS (og auto-resirkulering) mens et rent støvfilter på 25mm var standard på biler med ordinært klimaanlegg.
I dag bruker vel de fleste kullfilter uansett, men i tilfelle din bil aldri har hatt kullfilter så må det fjernes et plaststengsel for å kunne bruke det tykkeste filtersporet.
Takk for gode svar jiha1968. Jeg har autosirkulering på min bil. Hva er delenummeret på det kullfilteret?
30630754 , f.eks Mahle LAK54 , men det hadde du nok funnet ut av på egen hånd med en kjapp sjekk i nærmeste nettbutikk;)
(NB: ikke LAK54/1 som er til biler med rattet på høyre side)
hmm, ser ut til at det er flere måter å måle tykkelsen på, så jeg har rettet opplysningene til: standard støvfilter 25-32mm, Kullfilter 38-43mm. (forrige kilde var Skandix)
Så du kan trygt kjøpe LAK54 eller tilsvarende, men angående Bosch så har jeg vært borti at noen av kupéfiltrene har hatt feil bredde, akkurat litt for store til å gå inn uten vold. Mener å huske at det var et såkalt "antibakterielt" filter som hadde svært gunstig pris en gang for et år siden, og det tok jo ikke lang tid å finne ut hvorfor... Men vi får tro det var et engangstilfelle.
PS: det finnes også kullfilter som er produsert etter samme mål som standard støvfilter (25-32mm) , men den vil vi ikke ha.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.