PDA

Vis full versjon : 2006 xc70 voldsomme ulyder fra venstre forhjul

jerognal
27/12/24, 17:28
Skronjs-skronsj lyd fra venstre forhjul. Voldsomt høyt. Mekanisk skrape/dunkelydlyd som følger fart.
Det minstre trykk på gass eller brems så er lyden vekke.
i Sving er lyden vekke.
Rett fram og null gass og brems så er det voldsom lyd.
Hva kan det være?
Utelukker hjullager.
Nye bærearmer og bærekuler.
Inspisert drivaksel. Belger helt fine.

jiha1968
27/12/24, 21:03
Sjekk hjulboltene, deretter klaringen mellom bremseskjold og bremseskive nede ved bærekula.
Jekk opp bilen og hør om du kan få fram ulyden ved å dreie på hjulet.

Kom ulyden rett etter noen har jobbet på bilen, eller dukket den opp bare fra en dag til en annen ?

jerognal
28/12/24, 07:20
Kom etter bytte av bærearmer og bærekule ja. Men gikk 2 uker etter bytte før lyden kom. Blir verre og verre for hver dag. Hjulboltene byttet eg i fjor.
Men det rare er at lyden er helt vekke med det minste gasspådrag og brems.
Var innom verkstedet som byttet kuler og armer, men de kunne ikke se noe umiddelbart gale.

jiha1968
28/12/24, 09:49
Bytt venstre framhjul med venstre bakhjul etter at du har sjekket at boltene som fester hjullageret til spindelen sitter fast, at drivakselbolten sitter fast, at bremseskiven ikke har ekstrem leppe-kant på inn/ytterside, at bærekule-mutteren sitter fast, og at det er klaring mellom bremseskjold og bremseskive nede ved bærekula, og dobbelsjekk så at de nye fine hjulboltene fremdeles sitter skikkelig etter montering.
Vrikk og vri på hjulet så hardt du kan i alle retninger for å kjenne etter slakke, drei hjulet rundt for å høre etter ulyder, før du slipper ned bilen og tar en prøvetur.

jerognal
28/12/24, 12:49
Alt du har nevnt er nå unnagjort. Null slakk i lager eller bolter. bremseskjold ok, god klaring. Bremseskive helt ok. Ingen rustkant å snakke om.
Byttet hjul foran med bak.
Eneste er at det klikker når eg turner hjul fram og tilbake. Jevn klikkelyd når hjulet turner hele veien rundt. Så er kanskje noe her.....

Dunker/klunker høyt når eg slipper gass og gir gass igjen.

Tok en kjøretur. Null lyd i 2-3 km, så kom faaenskapet tilbake.

jiha1968
28/12/24, 13:09
Litt klikking i drivledd ved rotering, med utfjæret hjuloppheng høres ganske normalt ut.
Men dunk/klunk ved lastveksling ligner mest på motorfeste-problem, og kan ofte fremprovoseres ved stillestående bil, full brems på og "ta løs" forover/bakover mens noen observerer motorens bevegelser.

Og du er sikker på at lydene virkelig kommer fra framhjulet? Prøv ev. å få noen andre til å kjøre bilen mens du sitter i det andre framsete eller baksete for å lytte. Still deg gjerne på utsiden av bilen mens noen prøver å fremprovosere ulyd.

jerognal
28/12/24, 13:56
Satt i passasjersete mens mekaniker kjørte. Hørtes ut som venstre framhjul ja, men om det er venstre side av motor er jo en mulighet..... nei får vel bare kjøre til noe bryter totalt sammen. skiftet 3 motorfester for 3-4 år siden. Foran og bakre vacumfester er byttet samt det på toppen

Er det noe inne på venstre siden av kassen som kan lage slikt faenskap? Høres ut som noe som skraper borti veldig høyt....

volvo245gl
28/12/24, 15:22
Sjekket at støtdemper toppen sitter fastskrudd? Opplevd en gang ved hjulstilling at de glemte å feste skruene der. forferdelig lyd.
Og om foringene på krengningshammeren/ stabilisatorstagene ikke er slitt. Vært borti slitte foringer på krengningshammeren som vandret frem og tilbake sidelengs og tok i hjulet.

jerognal
29/12/24, 12:53
Skal sjekkes.

jerognal
30/12/24, 15:03
Dempertoppen sitter fast. likeså krengingsstag.

jiha1968
30/12/24, 16:14
Ut av beskrivelsen din i begynnelsen av tråden så leser jeg det som at bilen kun har ulyd ("skronsj-skronsj") i bevegelse rett fram, og at denne ulyden forsvinner ved bruk av gass eller brems, mens senere i tråden skriver du "Dunker/klunker høyt når eg slipper gass og gir gass igjen."
For meg virker det som at dette er to ulike symptomer og lyder, så kanskje du kan utdype litt om det er noe som har endret seg siden begynnelsen på tråden eller om det f.eks er to ulike symptomer.

jerognal
30/12/24, 20:51
Den klonk-lyden kommer bare av og til. Skrapelyden er der konstant når bilen ruller rett fram.
Tok av calipper nå og sjekket grundigere der. Ingen rust som skraper.
Når eg snur hjulet fram og tilbake på oppjekket bil hører eg kraftige klunke/kling lyder fra lenger under bilen. Mellomaksel/vinkelgir? Men kan det gi de voldsomme skrapelydene når bilen ruller fritt?

jiha1968
30/12/24, 23:57
Det skal ikke høres kraftige lyder under bilen ved snurring av hjul, men et klikk hver gang du endrer dreieretning er normalt. (det er litt slakke i splines og tannhjul)
Pall opp bilen sikkert, og kryp under mens noen dreier på hjulet, eller bruk føttene selv, slik at du kan lokalisere ulyden, og f.eks holde igjen mellomakslingen ved dreining av hjul.
Ville ikke ha forventet meg at skrapelyden kom herfra, men hastigheten på mellomaksel og vinkeldrev er relatert til hjulhastigheten, så muligheten er der.
(uttørket drivlakseledd ved vinkeldrev, og defekt koblingshylse mellom girkasse og vinkeldrev er de vanligste feilene i dette området, men det er også et støttelager i gummioppheng midtveis på mellomakslingen, så sjekk tilstand der også)

Du kan påvirke belastningen (og kanskje ulyden) på vinkeldrev/mellomaksel under kjøring ved å dra opp handbrekket litt til lampen tennes i instrumentpanelet. Når P-brems lampe lyser kobler DEM ut AOC (Haldex-clutchen), vinkeldrev og mellomaksling roterer fremdeles, men uten belastning fra bakhjulene/Haldex.

jerognal
31/12/24, 10:20
Nå virker jo ikke haldexen min så har vel ikke belasting der uansett. Nei nå gidd eg ikkje denne bilen mer. Kjører til det står i 7 steiner.

Nå blir det å leite etter nyere
xc70. Ønskeliste: varme i ratt, ikke 4c, sort skinn og ikke brun bil.

jerognal
31/12/24, 10:35
En kompis mener det er støttelager på mellomaksling. Kan eg ikkje bare fjerne hele mellomaksling? Har jo ikke 4wd uansett....

jiha1968
31/12/24, 16:00
Jo, den kan du bare plukke bort

jiha1968
31/12/24, 16:50
Nå blir det å leite etter nyere
xc70. Ønskeliste: varme i ratt, ikke 4c, sort skinn og ikke brun bil.

Da ser det ut til at det må bli 2014 eller nyere, men mest sannsynlig så mangler den ellers så perfekte bilen rattvarme... så da kan det være greit å vite at det kan ettermonteres på 2014 og opp med et komplett sett ratt og SAS-modul m.m (https://accessories.volvocars.com/no-no/XC70(08-)/Accessories/Document/styling/interior/VCC-480846/2014)
Lykke til når den dagen kommer!

FroBe
01/01/25, 01:12
Man kan få varme i ratt på eldre modeller også om man jukser litt med KIA-deler:
https://www.retrofitp3.se/2024/11/30/eftermontering-rattvarme-2012-2013/

Det var en stund jeg hadde lyst på girhendler på rattet, men etter jeg oppdaget sportsmodus på automatgiret og tunet motoren med Polestar føler jeg ikke behovet lengre.

Anbefaler 2012 eller nyere for å få Sensus skjerm, og TFT DIM (original 2014+ eller oppgradering hvis eldre) får bilen til å se mer moderne ut.

Jeg er glad jeg klarte å få tak i 4C, Premium lyd og ventilerte seter.
Ryggekamera er nesten sjeldnere enn 4C, men lettere å ettermontere.

jerognal
01/01/25, 10:10
Etter å ha byttet frontdempere i hytt og pine på min 2006 skal eg DEFINITIVT ikke ha noe 4C.:o Det sies at de er bedre på nyere men brent barn osv.....
Vi får se framover hva økonomi og slikt tilsier. Men varme i ratt er et must etter å ha hatt det et par år i xc60. Himmelsk!
Så da blir det vel å kikke etter en 2014. Nyere så har eg jo ikke VIDA til hjelp....;)
Når var det kassen ble oppgradert på XC70? Har hørt noe om 2010.....stemmer det?

jerognal
10/01/25, 10:44
Da ser det ut som gamla lever videre. Det er konstatert at vinkeldrev har 4 cm slakk så er nok det som er synderen.
Spørsmålet er: Trenger eg bytte eller kan en kjøre uten vinkeldrev? Fjerner mellomaksling og vinkeldrev IOM at eg ikke har 4wd uansett?

jiha1968
10/01/25, 12:45
Skal gå fint å kjøre uten vinkeldrev, men mellomaksling må fjernes, og for at det ikke skal renne ut girkasseolje må koblings-hylsen mellom vinkeldrev og girkasse være på plass i girkassen.

jerognal
10/01/25, 13:05
Ok da får eg finne en som kan gjøre dette. Han som fant feilen sier det da blir ombygging av bilen og det er ikke lov...

Edit. Da har eg funnet meg en som vil fjerne mellommaksel først og se om bankingen gir seg. Hvis ikke får vi se på vinkelgiret.
Men blir visst ikke godkjent uten mellomaksel..... men det er 1,5 år til. Den tid den sorg

jiha1968
10/01/25, 15:16
Da kan du jo bruke tiden fram til neste kontroll på å renske bort halve innmaten fra vinkeldrevet og montere det tilbake sammen med mellomakslingen, hvis PKK-kontrollørene skulle henge seg opp i dette, eventuelt om man blir vinket inn til en overivrig kontrollør i "Biltilsynet".

jerognal
11/01/25, 16:11
Nå blir det ikke mer mas fra meg. Kjøpt en 2010 med bare 165k på telleren.
https://www.finn.no/380104774

jiha1968
11/01/25, 19:20
Åh-nei, kjøpte du den:eek: oooh, det blir nok mange nye innlegg på P3-forumet fremover nå...
Neida, gratulerer så mye med nytt flott kjøretøy, bank i bordet!:)

jerognal
12/01/25, 07:06
Ja ble dessverre ikke varmeratt. Men den var så strøken og godt vedlikeholdt av gammelt ektepar at eg kunne ikke si nei. Blir en kjapp tur til Bilradiospesialisten og få dab inn i den. Og sååå deilig å være uten 4c. ;)

FroBe
12/01/25, 12:43
Hvis bilen har DAB-prep kan du kjøpe en brukt DAB-modul til en tusenlapp og få den aktivisert hos Volvo.
Man må passe på at man da får modul med rette HW-kode, noe bilopphoggerne ikke oppgir i listene sine:
http://forum.vccn.no/showthread.php?81476-L%C3%B8st-Hjelp-hvilke-DAB-moduler-fra-Volvo-passer-til-2012-XC70&p=1113204#post1113204

Mulig aktivisering av DAB-modulen også kan fungere ved å bruke P3tool uten å dra innom Volvo.
(Fjerne IPT og endre parameter 125 fra 01 til 02).

Uten DAB-prep må du ha ny antenneforsterker, nye fiberkabler, nye antennekabler og nye strømkabler for modulen i tillegg.

jerognal
13/01/25, 09:37
tenker dette er en enkel løsning.
https://bilradiospes.no/dension/dbu3gen/dension-dbu3gen-dab-plus-adapter-universalt-for-usb-kontakt
Uansett lar Bilradiospesialisten finne ut av dette. De har god peiling og kanonservice