PDA

Vis full versjon : Frontlykter V70



TurboNoob
23/12/24, 20:58
Passer kontakter fra xenonlykter(Abl) på halogenlykter? Vurderer å sette på halogenlykter for å få bilen EU-godkjent. Lyser for lavt, og får ikke justert dem høyere…
Det er noe galt med ledningsnettet til 4c og sensorer på bakstillingen, så lyktene lyser for lavt.
For å slippe å senke ned hele bakstillingen og drivstofftank nå i vinter for å bytte ledningsnett og senorer og heller ta det når det blir varmere i været…
Og er man avhengig av innvendig justering av høyde for lyktene?
Gjelder en 2007 modell..

jiha1968
24/12/24, 22:09
Det lykteprosjektet vil ikke fungere dessverre, feil strømtrekk, manglende moduler, feilmeldinger osv...
(Det er ikke umulig men krever omprogrammering av car-config i CEM, ny LSM, og omkobling av høydesensor fra SUM til REM om 4C skal kobles/programmeres bort)

Sjelden det er feil i ledningsnettet på P2-chassis (i forhold til P3), vanligvis defekte høyde-sensorer/knekte armer.
Hvilke feilkoder har bilen, har du målt på noe? (husker ikke om du har laget forumtråd på dette)

TurboNoob
24/12/24, 22:20
Har ikke laget en tråd om dette før.
Det var bare tenkt som en midlertidig løsning for å få godkjent den.
En kontakt til sensor på høyre side har brent av. Sikkert pga stag som satt fast i leddene. Så jeg må bytte ledningsnettet som er til sensorer og 4c dempere.
Har bare en feilmelding fra sensor til 4c om feil spenning g eller noe lignende. Ingen feilmeldinger om sier noe om lys. Men de lyser for lavt selv om manuell justering er skrudd helt opp.

jiha1968
24/12/24, 22:50
Jeg tror at du kommer til å bruke fint lite mindre tid eller penger på å forsøke å konvertere til Halogen, i forhold til å fikse sensor/kabelfeil.

Har hatt noen tilfeller av korrosjon (fuktinntrengning) i høyde-sensorkontaktene, der det har holdt med rens av kontakt og bytte av sensor, men sensorene sitter jo ikke akkurat gunstig til...
Er kontakten til sensoren helt defekt, så kan man som regel skjøte inn ny kontakt istedenfor å bytte hele ledningsnettet, samme hvis det er fysiske skader på kabelstammen.
Utfordringen er tilgang... men det går å senke Subframen ganske langt ned uten så mye annet enn å løsne eksosanlegget på bakerste feste.

Skulle du få behov for litt bistand, legg opp feilkoder og spørsmål på forumet, så skal vi gjøre så godt vi kan for å dytte sakene i riktig retning.

TurboNoob
24/12/24, 23:56
Sensorer og kontakter sitter ikke noe særlig gunstig til nei. Fikk kjenne på det når jeg byttet dempere i våres…
Jeg får heller prøve å sette inn en ny sensor på venstre side, og se om det løser noe. Må ny sensor kalibreres?

Tusen takk for gode og utfyllende svar. :)

jiha1968
25/12/24, 00:22
Alt som tenkes å kunne endre verdien på den målte "høyden" i hjulopphenget, som f.eks en ny sensor eller nye fjærer vil kreve kalibrering, men lyktene og 4C vil forsåvidt fungere uten kalibrering såfremt avviket ikke er så stort at det settes algoritme-feilkoder. (for riktig lys-høyde og støtdemperfunksjon må det kalibreres)

TurboNoob
27/12/24, 22:57
det er 2 slike sensorer på bilen min. den på venstre side har brent kontakt og er død. den på høyre side sitter så kjelkete til at den er så og si umulig å få ut. Skruene spom holder den i baketten (som er poppet fast i bakstillingen under øvre bærearm) sitter som bare det og blir dratt runde med en gang. Ingen muighet for å komme til med slipe- eller skjæreverktøy.

Skulle gjerne hatt en prat med han drittsekken som har designet denne bakstillinga. Med balltre. I knehøyde...

jiha1968
28/12/24, 09:07
Det er et par år siden jeg har fiklet med høyre sensor, men husker jeg ikke feil så senket jeg subframe litt, tok bort sensoren, meislet hodet av pop-naglen og banket inn resten av naglen, før montering av nytt. Man trenger gjerne utløp for litt aggresjon i denne operasjonen...

TurboNoob
28/12/24, 10:53
Hvordan senker man subframen? Hvilke bolter må løsnes?

jiha1968
28/12/24, 13:15
Subframe har 4 bolter, en i hvert "hjørne", utfordringen er at de to fremre også holder "bakre jekkpunkt" sammen med 2 ekstra skruer.
Så man må palle opp bilen med klosser mot karosseriet like ved jekkpunktet.
Sett en jekk under subframe og løsne skruene på en side, og senk forsiktig ned.
(skruene for subframe på motsatt side kan løsnes litt for å kunne senke mere)
På grunn av spenn i fjærene kan det trenges jekkstropper ved sammenskruingen for å dra subframen fremover.


PS: ikke glem å løsne eksosanlegget fra det bakerste opphenget etter siste lyddemper.

TurboNoob
29/12/24, 16:15
Fått satt in ny sensor på høyre side, og prøvd å kalibrere med Vida, men jeg syns ikke de ble noe bedre...
Jeg har jo også 4C så måtte kjøre kalibrering via SUM. Fikk OK på sensor... men får jo ikke kalibrert dempere da sensor på venstre side er vekk...
Tror ikke jeg vil senke ned subframe nå på denne tiden av året...

jiha1968
29/12/24, 17:51
Gratulerer deg med gjennomført bytte av høyre sensor:) men skal det bli orden på lykter og støtdemping må bilen (SUM, CEM og HCM) se fornuftige verdier fra begge nivåsensorer. (venstre sensor gir verdier til både lys og 4C)
Dette er ikke helt rett frem å jukse til en løsning på, da verdiene fra den ene sensoren er invertert fra den andre.
(når du laster bilen bak, vil spenningen falle på den ene sensoren og øke på den andre)
For den som er skikkelig god på elektronikk så kunne man lage en 0-5V spennings-inverter, og stjele referansesignal fra høyre sensor, for å lure SUM til å tro at alt er i orden.
(å sette en fast spenning vil ikke fungere mange metrene, da SUM vil sette feilkoder for en sensor som ikke "rører seg" under kjøring)

Forslag til å lette litt på utfordringen med rep. av kabel/plugg for venstre sensor er at du trenger ikke å gjøre noe med den originale skadede ledningen/kontakten om det er trangt å komme til for å reparere skaden. (annet enn å klippe bort skadet plugg og kline en klatt fugemasse på ledningsendene)
Få tak i passende ny/brukt kontakt til sensoren, forleng ledningen og legg den i en eller annen form for kabelstrømpe, tre den i passende retning ned mot ABS-sensorledningen fremme ved skjøten mellom bremserør og bremseslangen, og ta samme vei som ABS-sensorledningen opp igjennom tankinspeksjonsluka og koble deg inn på kontakten for sensorene under sitteputa venstre bak, ved å klippe bort de gamle venstre-sensorledningene. (Gul-rød p.7, Rød-hvit p.6, mens Grå på p.3 kan du la stå da det er to like der...)

Må du jobbe utendørs eller i en veldig trang garasje så forstår jeg utfordringen godt, og ville forsøkt å finne et sted jeg kunne fått lånt/leid "bedre vilkår" i et par-tre timer.
Alternativt, ta en prat med et av de mindre verkstedene/bakgårdsverksted om de ville gi en fornuftig pris på jobben med å bytte sensor/kontakt.
Om vi legger til litt margin for uventede komplikasjoner, og forhåpentligvis slipper å løpe rundt i ring etter verktøy som garasjenissen har stukket av med, eller det som naboen aldri returnerte, så burde bilen være nede på hjulene igjen i løpet av et par timer.

TurboNoob
30/12/24, 10:43
Takk for det. det var en skikkelig knotejobb.
Jeg har nytt ledningsnett til 4C og sensorer, men jeg har ikke lyst til å klippe i det. Så jeg forsøker heller å få tak i en kontakt eller hele kabelen fra en som skal hugge en bil, og forsøker med tipset ditt om og legge opp ny kabel og koble innpå under baksetet.

Må stå utendørs ja, har for trang garasje, og det står altfor mye stæsj der til å få inn en bil.

TurboNoob
11/01/25, 14:59
Den grå må vel skjøtes innpå den da? Det går jo en grå til hver sensor… men ikke godt og vite hvilken som går hvor..

jiha1968
11/01/25, 15:09
Du kan enten koble den nye grå inn på valgfri grå siden de kommer fra samme pinne i kontakten, eller klippe en av de gamle grå, og se om sensoren på høyre side fremdeles virker eller ikke. (virker den etter klipping så har du klippet riktig grå kabel til å koble den nye ledningen inn på)

TurboNoob
12/01/25, 13:36
Har fått lagt opp og koblet ny kabel, motert ny senor. 4C-feilmelding er nå borte, men lys er fortsatt like lave. Har også kjørt kalibrering via Vida, men fortsatt like lave. I kalibreringsbildet sier den på venstre sensor "Voltage is too high", høyre er OK.
Lys går heller ikke opp og ned ved start av bilen..

jiha1968
12/01/25, 19:15
Det var da en kjedelig premiering av utført arbeid, og lysene vil dessverre fortsette å krangle inntil problemet med sensoren er løst.

Så neste trinn vil være å se på spenningsverdiene fra sensorene, om den nye på venstre side følger bilens høyde (bruk f.eks en jekk), og at denne spenningen går motsatt vei av høyre sensor når bilen jekkes opp samtidig på begge sider bak.
Hvis spenningen ikke endrer seg på venstre sensor når den sjekkes med diagnoseutstyret, må det sjekkes mulige koblingsfeil, måle med voltmeter på signalledningen fra sensoren under bakseteputen, og ved avvik sjekke om spenningstilførsel og jording er ok.
Er alt i orden bak i bilen, sjekk fukt/korrosjonsskade på SUM-modulen, eventuelt mål sensorspenningene her også.
(modulen står omtrentlig rett under varmeapparatet, mot kardangtunnelen)

Venstre sensor:
Rød-hvit ledning er +5V til sensor (pinne 6 under sete, til pinne 25 på SUM)
Gul-rød ledning er Signal fra sensor, 0,5 til 4,5 Volt etter "høyden på bilen" (pinne 7 under sete til pinne 28 på SUM)
Grå ledning er jording til sensor, og bør sjekkes nøye at den kommer fram til sensoren, prøvelampe brukes for belastingsmåling.
(pinne 3 under sete til pinne 23 på SUM, men den er i orden denne veien siden høyre sensor er ok)

Høyre sensors signal finner du på en gul ledning, pinne 4 under sete, til pinne 14 på SUM

(Samme sensor på høyre og venstre side, men det eksisterer som normalt flere kompatible delenumre, f.eks 30782822, og nyeste kjente 31300198)

TurboNoob
12/01/25, 21:37
Jeg måtte lage ny stag som går fra sensor til bærearm. Kan det være at det blir feil hvis de ikke er akkurat like lange? Lagd dem av 2 kuleledd og gjengestang. Og hvis det er dårlig kontakt på en av koblingene jeg gjorde?
Hvordan måler jeg? Med et voltmeter eller er det noe som kan måles i Vida?

Og skal lysene gå opp og ned på disse bilene? Kan ikke huske at de noengang har gjort det på de 4 årene jeg har hatt den. Usikker på om den forrige V70'n vi hadde gjode det, -04 med xenon.

Jeg har kjøpt en senor fra Autodoc og den andre fra Eurodel... Nye fra Volvo koster borti 2000,- per stk...

Det er dette jeg har av feilmeldinger nå:
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=4589&gal=gallery&type=full

Denne kom opp ved kalibrering av 4C og lys. Måtte gjøres fra 4C dersom bilen hadde det sto det...
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=4588&gal=gallery&type=full

Fant denne via noe ....Information - Fault Tracing -
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=4587&gal=gallery&type=full

jiha1968
12/01/25, 22:33
Stagene må være like lange som et original-stag ja, hvis du ikke får gjort det kort nok får du lage litt vinkel på gjengestaget (sideveis) mellom kuleleddene slik at avstanden mellom kuleledd-skruene blir kortere/riktig lengde, eventuelt kappe av litt av det gjengede partiet på kroppen til kuleleddene, eller modifisere innfestingen av kuleleddet mot bærearmen. (flytte hullet)

Når det nye staget har fått riktig lengde sjekker du spenningsverdien for de to sensorene i f.eks Vida.
Spenningen vil ikke være lik mellom de to sensorene, men forventes å være rundt 2-3 Volt med hjulene på bakken , og spenningen skal endre seg i motsatt retning av hverandre ved heving/senking av bilen. (summen av spenningsverdien fra de to sensorene mener jeg skal være rundt drøye 5 Volt )
Ser det bra ut nå, så prøver du kalibrering på nytt.

Hvis spenningsverdien fra venstre sensor ikke reagerer på høydeendring av bilen/fjæringen, og verdien er nære 4,5-5 Volt antar vi at det er feil med jordingen til sensoren eller at signalledningen er kortsluttet til sensorens 5 Volt-ledning. (feilkoden din sier at sensorens spenningsverdi er for høy)
Vi får komme tilbake til nærmere målings-veiledning, når du har funnet ut av staglengde og eventuell spenningsverdi på sensorens ledninger.

Om lyktene skal vippe ned-opp ved start eller ikke interessant inntil videre, for så lenge sensorene ikke er i orden, vil lyktene uansett lyse rett i bakken.
Når sensorfeilen er rettet og kalibrert, så vil nok lyktene fungere normalt. (du har ingen feilkoder på lyktene, så det er håp)

Ser ellers at bilen din har en defekt matepumpe til Ardic'en (eller muse-spist ledning) , og en SAS som er syk. (det kan være verdt å demontere SAS forsiktig og nøyaktig, og se om det kan være en hybelkanin som har flyttet inn)
AQS-sensoren er en ubetydelig standardfeil, som kun medfører at du må betjene Resirkuleringsknappen på egen hånd når det måtte bli behov for det.

TurboNoob
12/01/25, 22:45
Da skal jeg få sjekket stagene og korrigert de hvis de ikke er like lange i morgen. Skal også få sjekket jordingsskjøten.

Ardic'n har problemer ja. Har hatt den ute og rengjort den, men vil fortsatt ikke virke. Denne feilmeldingen på pumpen er faktisk ny nå, har alrdi sett den før. Men jeg mistenker at slangen fra pumpen? ( sitter denne ved dieselfilteret?) er tett. Dette kan vel ha ført til pumpefeil?

Kan det være så enkelt som hybelkanin på SAS?
Får varsel om Antispinn når jeg starter bilen og etter noen meter så kommer ABS-feil.

Men noe positivt har hvertfall skjedd etter montering av den venstre sensoren, feilmelding på 4C har forsvunnet..

jiha1968
12/01/25, 23:25
Pumpen til Ardic'en reagerer neppe elektrisk på eventuell tett slange. (det er en pulserende "solenoid-pumpe", ikke en konstant matende pumpe)
Pumpen sitter ved dieselfiltret ja, og ofte er det korrosjon i røret ut fra pumpa som forhindrer gjennomstrømming.
Pumpen kan testes med å pulse spenning til den i korte øyeblikk fra en 12V kilde, eller aktivere pumpen med Vida.

ABS-feilen kommer nok som følge av SAS-feilen, og det kan være en støvdott som er årsaken, eller f.eks at noen av de optiske sensorene har dødd o.l.
Siden den allerede er defekt så skal det mye til for at det blir verre om du piller litt på den, så lenge du har kontroll på rattsnella i mellomtiden slik at den ikke ryker i første sving etterpå. Og er det like ille etterpå, så får du forsøke å finne en SAS fra samme årsmodell (det er ikke garantert at 2006 vil fungere)

TurboNoob
15/01/25, 19:15
Nå ha jeg endelig fått sjans til å fikse stagene til sensorer.
Jeg hadde tydeligvis brukt noen altfor dårlige popnagler til å feste sensorene med, for de var helt løse. Har nå fått satt de ordentlig fast med noen bedre nagler.
Kjørt ny diagnose og kalibrert på nytt. Nå er det ingen feilmeldinger, bortsett fra Air Quality Sensor. Og lysene lyser nå mye høyere. Men de går fortsatt ikke ned og opp når jeg starter bilen…
Fant denne ett eller annet sted. Tallene forandrer seg når jwg går ut av bilen og når jeg gynger på bilen.
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=4591&gal=gallery&type=full

jiha1968
15/01/25, 19:56
Det er som regel fult av korrosjon i hullene for popnaglene som lager litt utfordringer om det ikke blir renset bort, men det høres jo riktig så bra ut nå1
Betingelsen er at det er mulig å justere riktig høyde på begge nærlysene nå, og om du jekker opp/laster ned bilen bak så skal lyktene justere seg selv etter noen sekunder, og tilbake igjen når du tar bort jekking/last, isåfall er alt ok, og du kan klappe deg selv på skulderen for et godt utført arbeid:)

Husker ikke i farten om pre-facelift (+ alle V70R/S60R) i det hele tatt skal vippe lysene ved oppstart, men antar at det er kun facelift-modellene som gjør dette. Mekanikk og elektronikk for de 2 Xenon-lyktversjonene (3 inkl ABL) er jo helt ulike, og det er noen år i mellom dem i utviklingstid, så noen ulikheter er det nok.
(facelift kan vippe reflektoren alene oppover for "fjærnlys-hjelp" + høydemotor for lastjustering, mens pre-facelift har aksial-forskyvning av refletoren alá en lommelykt for større spredning av lyset ved "fjærnlyshjelp", og en noe tregere høydemotor enn facelift)

TurboNoob
15/01/25, 20:00
Min er jo -07 med ABL-lykter, så da burde de kanskje vippet ved oppstart…?

jiha1968
15/01/25, 20:11
Står jo 2007 i tråden når jeg ser etter nå, og i signaturen ja, "brainfart":p og i tillegg så var det selvfølgelig luksus-ABL versjon:rolleyes:
Nja, ABL er ABL vettu, de har ikke vipping av reflektor, kun høyde og sidemotor, så de er ulike fra normal Xenon de også.
Så vidt jeg vet er det ikke krav til oppstarts-vipping, men at de skal justere seg selv ved last-endring.

EDIT: og som du vet, når det er en eller annen relevant Xenon-relatert feil, så går jo lysbildet rett i bakken uansett, så noen kontroll-vipping er strengt tatt unødvendig da det er veldig åpenbart når noe er feil...

TurboNoob
16/01/25, 15:48
Da er tralla endelig Eu-godkjent.

Tusen takk for all hjelp jiha1968.. :)

jiha1968
16/01/25, 16:22
Gratulerer med ny diplom fra "Vegvesenet" , hyggelig å kunne være til hjelp:)

TurboNoob
26/01/25, 16:30
Lyktene vipper faktisk ved oppstart. men det er ikke mye. Litt ned og så opp...