Logg inn

Vis full versjon : Beltevarsel på passasjersetet uten at noen sitter der?

bakhjul
19/12/24, 07:29
Plutselig i går, etter en kort tur på butikken med passasjer, så indikerer bilen nå at noen sitter hele tiden i passasjersetet. Eneste måten for å få det stille, er å sette i beltespennen.

Nesten så det virker som at en sensor i sete har hengt seg opp. Noen som har vært borti det? Gjelder en 2010 V70.

jiha1968
20/12/24, 21:59
Passasjersete har vektsensor til setebeltevarsleren,
antar at noe har skadet "vekt-puten/sensoren" f.eks et kne, eller at kablene har fått slitt bort isolasjon slik at den gir kontakt hele tiden.

Vektsensorputen har to ledninger i "setekontakten", en til jord (Svart-grønn nr.12) og en sensorledning (Brun, nr.11) som er koblet til CEM (Hoved El-sentral. kontakt C2,pin23)
Hvis den brune ledningen for sensoren kortsluttes til jord på noen måte gir det samme resultat som om noen sitter i setet.
(fargene på sensorens egne ledninger er ikke beskrevet, men gjetter hvit og grønn)

Biler med setevarme har "vekt-puten" integrert i setevarme-elementet, biler uten setevarme har separat vektpute.
(USA- og Canada-biler har OccupantWeightSystem i tillegg)
Setevareme-elementene selges enkeltvis etter interiørkode/utstyrsnivå, antar 2500-3500kr, så her kan det lønne seg med en sjekk hos Huggern/Finn etter brukt sete med hyggelig km-stand og bytte sitteputen inkl varmeelement/vektsensor.
Vektpute for seter uten varme; ca 1500kr vil jeg tro.

bakhjul
21/12/24, 12:59
Takk for svar - kan man slå av denne sensoren på noen måter?

jiha1968
21/12/24, 14:04
I teorien kan det lages brudd i ledningen til vekt-puten for å ta bort "vekt/belte-varslet", men siden dette er relatert til sikkerhetsystemet i bilen så kan jeg ikke anbefale det.
Jeg kan heller ikke garantere at CEM ikke varsler SRS-modulen (airbag-systemet) om at noen sitter i passasjersete uten belte, og SRS-modulen eventuelt endrer avfyringen av passasjer-airbag deretter, tilsvarende OWS-systemet i USA/Canada-biler.
Hvis noen derimot kan garantere med 100% sikkerhet at vektputen kun brukes til beltevarsling, så er det fritt fram for eier/sjåfør med hvordan man får slutt på varslet.
(Sannsynligvis er vektputen kun til beltevarsling, pga måten det er koblet på og manglende "endemotstand" for kretsovervåkning, men jeg kan ikke garantere)