Vis full versjon : Beltevarsel på passasjersetet uten at noen sitter der?
Plutselig i går, etter en kort tur på butikken med passasjer, så indikerer bilen nå at noen sitter hele tiden i passasjersetet. Eneste måten for å få det stille, er å sette i beltespennen.
Nesten så det virker som at en sensor i sete har hengt seg opp. Noen som har vært borti det? Gjelder en 2010 V70.
Passasjersete har vektsensor til setebeltevarsleren,
antar at noe har skadet "vekt-puten/sensoren" f.eks et kne, eller at kablene har fått slitt bort isolasjon slik at den gir kontakt hele tiden.
Vektsensorputen har to ledninger i "setekontakten", en til jord (Svart-grønn nr.12) og en sensorledning (Brun, nr.11) som er koblet til CEM (Hoved El-sentral. kontakt C2,pin23)
Hvis den brune ledningen for sensoren kortsluttes til jord på noen måte gir det samme resultat som om noen sitter i setet.
(fargene på sensorens egne ledninger er ikke beskrevet, men gjetter hvit og grønn)
Biler med setevarme har "vekt-puten" integrert i setevarme-elementet, biler uten setevarme har separat vektpute.
(USA- og Canada-biler har OccupantWeightSystem i tillegg)
Setevareme-elementene selges enkeltvis etter interiørkode/utstyrsnivå, antar 2500-3500kr, så her kan det lønne seg med en sjekk hos Huggern/Finn etter brukt sete med hyggelig km-stand og bytte sitteputen inkl varmeelement/vektsensor.
Vektpute for seter uten varme; ca 1500kr vil jeg tro.
Takk for svar - kan man slå av denne sensoren på noen måter?
I teorien kan det lages brudd i ledningen til vekt-puten for å ta bort "vekt/belte-varslet", men siden dette er relatert til sikkerhetsystemet i bilen så kan jeg ikke anbefale det.
Jeg kan heller ikke garantere at CEM ikke varsler SRS-modulen (airbag-systemet) om at noen sitter i passasjersete uten belte, og SRS-modulen eventuelt endrer avfyringen av passasjer-airbag deretter, tilsvarende OWS-systemet i USA/Canada-biler.
Hvis noen derimot kan garantere med 100% sikkerhet at vektputen kun brukes til beltevarsling, så er det fritt fram for eier/sjåfør med hvordan man får slutt på varslet.
(Sannsynligvis er vektputen kun til beltevarsling, pga måten det er koblet på og manglende "endemotstand" for kretsovervåkning, men jeg kan ikke garantere)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.