Logg inn

Vis full versjon : Bakluke åpner xc60

Tor-Erik
18/12/24, 18:46
Hei
På min XC60 2011 model så stoppet plutselig innvendig eller utvendig hydrolikk å virke. Er det noen som har vært borti dette problemet før?

Jeg har tatt av deksel på bakluken og jeg ser at det er hydrolikk pumpe som mater løfter på venstre side bak. Synes den er ganske tung å løfte opp eller ned for hånd.

Ønsker råd og tips til hva dette kan være. Når jeg trykker på knappen innvendig eller på åpner bak så er det bare klikk i selve lånekassen. Kan også være sikring, men hvor finner jeg den?

Håper på og takker for alle svar.

Mvh. Tor Erik

jiha1968
19/12/24, 00:41
Hei, start med sjekk av sikring FA-5 30A for POT-modul (Bakluke-modul) den finner du ytterst i venstre side av bagasjerom.
Samtidig; ta en visuell sjekk av 13-pinns grå kontakt i venstre side av bagasjerom for svidde kontakter/korrosjon. (kontakt for kabelstamme til bakluken)
Så; les av feilkoder med Volvotilpasset diagnoseutstyr. (spesielt feilkoder relatert til POT-modul og CEM)
Deretter; feilsøk videre i forhold til feilkodenes kriterier og mulige årsaker, ved hjelp av El-skjema, Prøvelampe og Voltmeter.

Feilkode-kriterier for den som ikke har annen info-kilde (https://www.dtcdecode.com/Volvo)
(Noen få feilkoder mangler i listen, google eller spør forumet om du ikke finner din feilkode i listen)

Tor-Erik
19/12/24, 13:48
Hei, start med sjekk av sikring FA-5 30A for POT-modul (Bakluke-modul) den finner du ytterst i venstre side av bagasjerom.
Samtidig; ta en visuell sjekk av 13-pinns grå kontakt i venstre side av bagasjerom for svidde kontakter/korrosjon. (kontakt for kabelstamme til bakluken)
Så; les av feilkoder med Volvotilpasset diagnoseutstyr. (spesielt feilkoder relatert til POT-modul og CEM)
Deretter; feilsøk videre i forhold til feilkodenes kriterier og mulige årsaker, ved hjelp av El-skjema, Prøvelampe og Voltmeter.

Feilkode-kriterier for den som ikke har annen info-kilde (https://www.dtcdecode.com/Volvo)
(Noen få feilkoder mangler i listen, google eller spør forumet om du ikke finner din feilkode i listen)

Takker for raskt svar, skal sjekke det og komme tilbake :)