Logg inn

Vis full versjon : Byttet radio - parkeringssensorer bak sluttet å virke



alfkato
12/12/24, 21:36
Hei! Jeg har byttet ut min originale Volvo-radio med en Pioneer-radio i sånn 2-dim adapter-ramme. Det fulgte med overgang fra volvo-kablene til ISO-kabler. Koblet til de to kontaktene som var i radioen fra før. Etter at jeg har satt det sammen igjen funker alt med radioen bortsett fra fjernstyringen på rattet. Men så har parkeringssensorene bak sluttet å fungere. Antar da det er noen kabler som må kobles sammen som jeg ikke har på den nye radioen men at jeg kan koble dem direkte eller noe slikt? Noen som vet?

jiha1968
12/12/24, 22:27
Hei og gratulerer med første innlegg i forumet:)

En enkel ISO-overgang holder dessverre kun til akkurat det som virker på radioen din nå.

For å få liv i ryggesensorene trenger du et adapter tilsvarende dette (https://www.autohifi.no/bilunderholdning_1/bilmerke-tilbeh%c3%b8r/volkswagen/ryggekam-system/speedsignal-parkeringssensor-interface-bmw-citroen-fiat-ford-peugeot-volvo-b3674212pdc-p0000037724).

For rattknappene trengs noe tilsvarende dette adapteret (https://www.autohifi.no/bilunderholdning_1/bilmerke-tilbeh%c3%b8r/volvo/rattfjernkontrolladapter/connected-rattfjernkontroll-interface-volvo-2000-2009-edvl6000-p0000049589).

Årsaken er at modulene i bilen din kommuniserer og deler på informasjon i mellom seg i datanettverk (som f.eks CAN eller LIN-bus), og det er svært få "direkte/analoge-funksjoner" i ledningene på biler etter slutten av nittitallet.
F.eks noe så "enkelt" som cruisecontrol-funksjonen er avhengig av samarbeid mellom minst 5 moduler i bilen din, der ingen av dem heter "Cruise Control", og har svært lite med gasspedalen å gjøre.

PS: det er ikke alle bilene med P2-chassis som er kompatible med de adapterne som det er linket til ovenfor her, eller lignende fra andre produsenter.

alfkato
12/12/24, 22:55
Takk! :) Takk for kjapt svar. 1700 kr ekstra for å få ryggesensoren til å virke igjen? Gud! :) Så da er det ett eller annet i den originale radioen som også styrer disse tingene?

jiha1968
12/12/24, 23:20
Du kan nok finne lignende adapter noe billigere om du leter litt.

Den gamle bilradioen mottok CAN-bus* signaler fra bl.a. PAM-modulen (ryggesensor-modulen bak i bagasjerommet), og genererte lyd i høyttalerne deretter. (nei man kan ikke montere en "summer" direkte på PAM-modulen, finnes ikke noe analogt signaluttak, man må ha en "boks" som kan avkode datasignalet fra PAM.

Så du kan selvfølgelig ta en "RedNeck" og koble inn den gamle radioen i samme CAN-bus nett som før, men på valgfritt sted i bilen, f.eks under gulvet bak i bilen og koble på en passende liten høyttaler eller to...


* PAM-modulen kommuniserer med REM (bakre El-sentral) via LIN-bus, REM sender så beskjed til AUM (radioen) via "Low Speed" CAN-bus om hvilken "parkeringslyd" som skal genereres.

PS:For den som vil ta RedNeck-løsningen så kan Low Speed CAN hentes fra REM, Grønn og Hvit tvinnet ledning. Strøm finner man nok av på REM.

alfkato
13/12/24, 16:52
Ok, takk for grundig forklaring! :) Da skal jeg først sjekke om den nye radioen kan ta imot dette signalet på noen måte, og hvis ikke så får jeg lete etter billigere løsning enn 1700 før jeg kjøper den :) God helg!

jiha1968
13/12/24, 21:57
Kort sagt:
din nye Pioneer-radio kan normalt sett ikke nyttegjøre seg data-signalene fra bilens CAN-bus (som inneholder parkeringssensor-informasjon) på egen hånd.
(men den har en "rattfjernkontroll-inngang for ratt-adapteret jeg linket til, for å kunne betjene radioen fra rattet)


Unntaket er vel om du skulle ha en av de største (Android-baserte?) spillerne som f.eks denne (https://pioneer-car.eu/no/no/sph-evo950dab-uni2/sph-evo950dab-uni2) som har CAN-bus tilkobling, men jeg har en misstanke om at de ikke er helt kompatible med gode gamle P2-chassiets ulike generasjoner av CAN-bus. (har riktig nok ikke undersøkt saken noe videre)

Så du vil sannsynligvis ha nytte av denne linken (https://www.elutstyr.no/speedsignal-b-3674212-pdc.html), tror det er noe av det rimeligste man kan finne i "nærheten".
Lykke til med prosjektet:)

jerognal
16/12/24, 11:42
Når eg byttet for noen år siden gikk eg til Bilradiospesialisten. De fikset alt så både ryggesensorer og ratt fungerer som før med 2-din Pioneer spiller i bilen.

jiha1968
16/12/24, 12:16
Når eg byttet for noen år siden gikk eg til Bilradiospesialisten. De fikset alt så både ryggesensorer og ratt fungerer som før med 2-din Pioneer spiller i bilen.

I tillegg til spiller og "Facia-plate", vil det dreie seg om:
CX401 Rattadapter Kr855
CX033 Volvokabel Kr245
EDLEAD1 Pioneer-fj.k. kabel kr60
CXLS "Høyttaler" kr655
Sum kr1855 + installasjon, som ikke er så verst for både ratt- og rygge-adapter
(XC90 har alternativ løsning, kr2899)
Men om alfkato ikke ser behovet for rattknappene, så slipper han billigere unna med kun "ryggeadapter (https://www.elutstyr.no/speedsignal-b-3674212-pdc.html)" til ca 1000kr.

Det er verdt å merke seg at selv om et ratt/rygge-adapter virker i én P2-bil så trenger de ikke å virke i en annen, da Volvo har så mange ulike versjoner av programvare og CAN-bus at det medfører litt for store utfordringer for 3. parts produsentene.
For de som har parkeringssensorer foran i tillegg, så er det ingen 3. parts adaptere som klarer å gi lyd fra dem så vidt jeg kan se.