Vis full versjon : Kraftig eksoslukt 11 V70 1,6D
Som emne sier, det lukter veldig av eksos, hele tiden om bil er kald eller varm. Det lukter også inne i kupeen, såpass at det er ubehagelig å bruke bilen. Det begynte i sommer med mye svart røyk, sot på bakluka og feilkoder på lmm bl.a. Fant ut at turbo var gåen med olje i luftmengdemåler osv. Har bytta: turbo, luftmengdemåler, trykksensor dpf med slanger, renset dpf, toppdeksel, slange mellom turbo og luftfilter, slange fra turboside til intercooler, oljepickup, oljefilter, dieselfilter, luftfilter osv, osv. Etter dette har bilen gått ca 3000 km uten at det lekker eller soter noe sted, den går som den skal men det lukter altså så vondt eksos at det knapt går an å bruke den. Hvor begynne å lete? Det er kommer ingen feilkoder:confused:
Normalt sett burde eksoslukta være relatert til kobber-tettningsringene på dysene, som også kan være en bidragende faktor til turbohavari på disse motorene.
Ellers se etter sot/eksoslekkasje rundt turbo.
Dieselvarmeren vil selvfølgelig også kunne lage både røyk og lukt, spesielt om den begynner å bli sliten, men den starter jo kun på egen hånd når det er under ca 5-8'C på ute-tempmåleren.
Hvordan ser det ut rundt injektorene?
Hvordan så innmaten ut i banjobolten i oljereturrøret fra turboen (i den enden som går inn i motorblokka)?
Dieselvarmer ble overhalt sist vinter og brenner rent og fint ser det ut til. Det er en lekkasje ved dyse lengst til høyre ser jeg nå. Det var også en ulyd/tikkelyd der som ble borte ved litt forsiktig ettertrekking. Mulig det kan ligge noe der? Tenkte ikke over hvordan banjobolten så ut ved turbobytte men det ble bytta med nye rør og bolter sammen med turbo.
Sjansen er stor for at du har funnet årsak til eksoslukten, men selv om det er tett på tomgang etter strammingen så er det ikke sikkert at det forblir tett når sylindertrykket øker ved hardere belastning av motoren, pluss sannsynligheten for at det har lagt seg smuss mellom tetningsringen og topplokket.
Demonter dysene, (minimum den som hadde lekkasje) rengjør hele dysehullet slik at det ikke faller ned smuss på anleggsflaten ved montering.
Inspiser anleggsflaten for tetningsringen til hver enkelt dyse nede i topplokket, ved behov kan lignende verktøy som dette brukes (https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/motorverktoy/tennpluggverktoy/freseverktoy-dyse-8-deler-2000030630?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAjeW6BhBAEiwAdKltMkibjQWVEhnQ9HZikyeR 4MtkYB0bp3dTQCN3TE2Offdgtv3MxFPbbxoClKAQAvD_BwE).
Sannsynligvis har lekkasjen også "spist opp" en del av kobberringen om det har vært lekk lenge, monter nye kobber-tetningsringer uansett når du først har løsnet en dyse.
Takker for tips:) Har bestillt rep sats til dysene så får det bli en sånn innsats som det her:
https://youtu.be/QyJ-DmCazs4?si=cDePoqiysIjvpLHd
Får bare håpe selve dysene er ok. Kan disse måles når de først er ute?
Et dieseldyse-verksted kan nok måle dem, for kjøkkenvekt og tommestokk hjelper ikke mye her.
PS: Dysene vil nok holde tett såfremt tetningsring, anleggsflate i topplokket og tiltrekkingsmoment er ok, så på den måten er de i orden, men om de er slitte eller ikke kan du til en viss grad se på korreksjonsfaktor for hver enkelt dyse i Volvotilpasset diagnoseutstyr, og måling av returmengde når de er i bruk, men kontrollmåling på Dieselverksted er bedre. (og dyrere)
Skulle du en dag finne det tjenelig å overhale dysene pga slitasje, prøv å finn et dieselverksted som kan måle og sette nye klassifiseringskoder på dysene etter overhaling for programmering i motorstyringen. (eller invester i nye dyser)
René Fredriksen
17/12/24, 13:59
Ikke uormalt med eksos lekkasje mellom turbo og partikkelfilter, og siden du har vært her så ville jeg kontrollert det først og fremst. Få noen til og sitte inne i bilen mens du ser med lykt rundt turbo og under varmeskjold mens de gir kraftige rus. Uten og ha sett så er jeg ganske sikker på det er her etter dette skjedde 3k km etter turboskifte
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.