Logg inn

Vis full versjon : Turbo eller EGR?



aPeders1
27/11/24, 10:15
Hei!
Har en 2009 modell V70 med 1,6 diesel (er vel den som kalles psa)

Har i lengre tid hatt utfordringer med at bilen "lugger" ved kjøring i høyt gir og noen ganger ved pådrag. Samtidig høres det ut som turbotrykk "plystrer". Byttet EGR-ventil da denne var rimelig nedsotet og kalibrerte den nye på verksted. Synes nesten det ble verre etter bytte av ventil. Nå er det annerledes, da det virker som trykket blir borte over lengre tid uten denne plystringen, men ved nedgiring og rundt 3000 rpm så kommer den seg.

Noen som ut i fra symptomene kan ha noen idè om hva som kan være galt her? Eventuelt hatt liknende opplevelser? Får ikke opp noen feilmelding heller. Begynner å bli rimelig frustrert da det har vært mye plunder.
Kan legge til at det er byttet olje og filter, samt nytt dieselfilter. Har også fylt additiv og resatt nedtelling. Om det har noen betydning.

volvo245gl
28/11/24, 16:05
Hei!
Har en 2009 modell V70 med 1,6 diesel (er vel den som kalles psa)

Har i lengre tid hatt utfordringer med at bilen "lugger" ved kjøring i høyt gir og noen ganger ved pådrag. Samtidig høres det ut som turbotrykk "plystrer". Byttet EGR-ventil da denne var rimelig nedsotet og kalibrerte den nye på verksted. Synes nesten det ble verre etter bytte av ventil. Nå er det annerledes, da det virker som trykket blir borte over lengre tid uten denne plystringen, men ved nedgiring og rundt 3000 rpm så kommer den seg.

Noen som ut i fra symptomene kan ha noen idè om hva som kan være galt her? Eventuelt hatt liknende opplevelser? Får ikke opp noen feilmelding heller. Begynner å bli rimelig frustrert da det har vært mye plunder.
Kan legge til at det er byttet olje og filter, samt nytt dieselfilter. Har også fylt additiv og resatt nedtelling. Om det har noen betydning.

Hatt samme symtomer.
Sjekk slangene til og fra intercooleren. Oftest den på venstre side sett forfra. Den har en bøy på seg fra fabrikk som gjør at den begynner med en liten sprekk og utvikler seg til en større over tid.
Ofte ser du olje/sot på generatoren som resultat.
https://www.skruvat.no/Ladeluftslange-P1852572.aspx

aPeders1
28/11/24, 20:58
Takk for svar! Den slangen er allerede byttet, dessverre uten bedring. Fikk feilkode for lite additiv/Eolyse, men den er fylt og resatte nedtelling forrige uke, så synes det var merkelig...

vict0r
28/11/24, 22:34
Hvor langt har bilen kjørt?

aPeders1
02/12/24, 20:40
Beklager seint svar! Den har akkurat runda 137.000

vict0r
02/12/24, 21:04
Har du mulighet til å lese av trykket over dieselpartikkelfilteret med diagnoseapparatet ditt? Man leser av typisk ved tomgang og ved 2000 og 3000 omdreininger.

aPeders1
02/12/24, 21:40
Har ikke slikt apparat, men mulig jeg kan låne et. Hva tenker du eventuelt i forbindelse med det?

vict0r
04/12/24, 10:47
Hva tenker du eventuelt i forbindelse med det?

Det var vel for å starte et sted. (Kvalifisert gjetning).

Feilsøking uten feilkoder er vanskelig å gjøre. Da må man se live data.

Noen mulige feil:
-Defekte glødeplugger.
-Tett EGR (kjøler?)
-Feil på turboens variable geometri (kan rengjøres)
-dpf "end of life" (ved eolyse system)