PDA

Vis full versjon : Diverse dør-problemer 2013 XC70

VegardAa
22/11/24, 19:26
Problemer jeg har hatt lenge, men som ikke har plaget meg nok før det kom snø igjen.

1. Venstre side bake: Ungen har dratt så mye i håndtaket når døren er låst at nå må man dra i det og holde det ute før den låser opp / åpner døren. Om man drart kjapt i det så vil den kun åpnes fra innsiden.

2. Høyre side bake: Låseknappen fungerer ikke. Ser at denne ble byttet for 3 - 4 år siden av forrige eier på verksted. Garantisak om det er Volvo-del iaf?

3. Førerdør: Når det er kaldt (-1 og nedover) så har åpneren inne i bilen null effekt. Veldig irriterende når vinduet også er fastfryst og eneste måten å åpne døren på er å åpne den fra utsiden.

4. Et par dører fryser fast når det er kaldt. Jeg har smurt samtlige lister med silikonstift. Men kanskje jeg bør vaske listene først?

jiha1968
22/11/24, 21:03
1. For å finne ut om det er låsekista eller håndtaket uten alt for mye skruing, bytt ytre håndtak mellom H og V bakdør.

2. Samme symptom betyr ikke nødvendigvis samme feilkilde/årsak, men kan nok være fornuftig å høre med det aktuelle verkstedet. Neppe garanti, men reklamasjonsrett kan prøves.

3. Smøring med PTFE eller annen syntetisk plast/metall-smøring (ikke mineraloljebasert) i låsekisten inne i døra kan hjelpe, eller så kan det være behov for bytte/overhaling av låsekiste her også.

4. Pakninger og anleggsflatene bør rengjøres før silikon-påføring for beste effekt. Gjentas ved behov.
Silikonstift (flytende innhold) blir gjerne for tynt/lite til å holde vannet unna, prøv silikonfett/grease uten at det legges på for tykt, og smør hele den synlige delen av pakningen, ikke bare den delen av pakningen som klemmer mot døråpningen..
Polering og hardvoks-påføring på pakningenes anleggsflate i døråpningen (lakken) før silikonering av pakningene kan hjelpe på om du fortsatt vil bruke silikonstift fremfor fett/grease pga smuss.
Alt som får vannet til å perle seg vil hjelpe på problemet.