Vis full versjon : 2008 XC70 med pærer i frontlykt som ikke får strøm
Venstre hovedlykt har to pærer, en ut til venstre mot skjerm ( ikke blinklys ), og en liten til høyre som nå har kuttet ut. Den venstre har vært slik en god tid. Byttet pære for en tid tilbake, og alt var i orden på denne ( til venstre ). Så forsvant lyset igjen, og så forsvant lyset jaggu på den andre. Har prøvd pærene og de fungerer, det er strøm på samtlige ledere ut av kontakten som skal inn i lyktehuset. Så da sitter jeg igjen med at det er brudd på disse to ledningene i lyktehuset. Er dette vanlig, hvor kan jeg lete etter feilen? Finner jeg den ikke så er det vel bare å krype til korset å kjøpe ny lykt. Ser at Autodoc har til ca 2000 kr, Volvo skal vel ha 10000 kr for ei slik lykt. Tips tas i mot med takk.
Ta bort lykta fra bilen og se etter gnagsår på ledningene innvendig, spesielt om bilen har ABL (svinglys) , sjekk for korrosjon /smelting m.m i pæreholderne, ser alt bra ut trenger du (å lage) en 12V/5W prøvelampe eller lignende, men eventuelt Voltmeter kan du legge bort.
(om du ikke bruker Voltmeteret sammen med prøvelampen)
Koble inn lykta på bilen igjen, tenn parkeringslys (inkl markeringslys) for resten av testen:
1:
Koble den ene enden av prøvelampen til batteri-minus/karosseri, sjekk at prøvelampa virker med å dytte andre enden til batteri-pluss et øyeblikk.
Napp ut pæren fra en av pæreholderne for Park/Makerings-lys, sjekk om du får lys i prøvelampen med å dytte prøvelampens frie ende mot kontaktene i pæreholderen, en av gangen. (sjekk begge pæreholderne)
2:
A: Får du lys i prøvelampen på én av kontaktene i hver pæreholder så kommer det strøm fram til kontakten du måler på og du kan hoppe til kapittel 3.
B: Får du ikke lys i prøvelampa så sjekker du i hovedkontakten for lykta, pinne 1, Grønn-Oransje ledning. (den andre venstresiden, altså Høyre har Grå-Rød ledning på pinne 1)
C: Får du lys i prøvelampa på hovedkontakten men ikke i pæreholderne, er det brudd et sted mellom hovedkontaktens pinne for Park/Posisjonslys og pæreholderne. Er det vanskelig å sjekke ledningene inne lykta, vurder å gjør en tyvkobling fra utvending ledning til internt i lykta, husk å gjøre dette fuktsikkert.
D: Skulle det mangle lys/strøm i hovedkontakten til lykta så blir CEM neste sjekk, i kontakt C1 pinne 10 (40 for høyre)
3:
Skulle all måling du utførte ovenfor være ok, så flytter du nå prøvelampen fra batteri-jord til Batteri Pluss, prøvelampen vil nå lyse om den finner jording i pæreholderen eller andre steder.
Vi vet at jordingen inn til lykta er ok siden nær/fjernlys virker, så om du ikke får lys i prøvelampen ved måling i pæreholderne nå, så er det brudd på jordingen inne i lykta.
Finner du ikke dette bruddet, vurder å stjele litt jording fra f.eks langlyspæra eller annet sted på bilen, husk fukttetting.
Lykke til, fortell oss gjerne hvordan det går:)
PS: 3.parts Halogenlykter har gjerne overkommelig pris, mens Xenon og ikke minst Xenon m/ABL er verre, men langt fra så ille som nybileiere i dag vil måtte blø med en vakker dag.
Oi, tusen takk for et meget utfyllende svar. Det er nok Xenon i denne, om det er så kallet " svinglys " er jeg tvilende til. Kan komme med tilbakemelding.
Så vidt jeg husker fra min 2012-modell er det CAN-buss pæresjekk på de hvite/gule parklys og posisjonslys-pærene, og tror begge soklene er koblet på samme ledninger.
Dermed kunne jeg kun erstatte en av disse med LED, byttet jeg begge fikk jeg feilmelding fordi de trakk for lite strøm.
Dagens lille flisespikkeri:
CAN-bus sjekker ikke noen som helst lyspære på hvilken som helst bil, og på P3-chassiet så er det strømmålende kretser i CEM som sørger for "pæresjekken" av park/posisjonslys som så varsler DIM (via CAN-bus) om et avvikende strømtrekk på aktuell lyskurs. CAN-bus er kort sagt to tvinnede ledninger som brukes til data-kommunikasjon mellom kjøretøyets moduler.
Glødetrådsvarsling er ikke direkte relatert til CAN-bus, og har vært tilstede i biler minst 15 år før det fantes noe CAN-datanettverk mellom bilens elektronikkbokser, som f.eks "den fine" oransje glødetrådsvarsellampen i en 1973-modell Volvo 142/144/145/164 der systemet var så følsomt at om man uheldigvis blandet en ny og en gammel parklyspære bak så kunne det utløse varslingen:rolleyes:
Utbytting av glødetråd-pærer til LED-pærer eller annen teknologi (f.eks Xenon) er generelt fyfy i biler som ikke er konstruert for dette, og joda det kan fungere uten problemer i mange tilfeller, men det kan også føre til litt av hvert av symptomer, i verste fall modul-skader, om det ikke i det minste kompenseres med annen tilsvarende resistiv last, eller annen nødvendig kompensering for last/støy-endring.
PS: dette er ikke noen som helst form for angrep på FroBe sitt innlegg, kun et forsøk på å informere og øke forståelsen for noe av El-systemet i en bil.
Informasjonen i FroBe sitt innlegg er verdt å merke seg, for det skal ikke mye til før man har laget seg problemer på egen hånd.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.