Vis full versjon : Bytter regreim ,merkene stemmer men for ikke dreid motoren
2007 mod diesel 2,4. byttet regreim nå, overste merket sitter der det skal, nederste også men motoren lar seg bare dreie en kvart runde så er det stopp.
Har nå sett flere videoer på youtube å i følge de står allt som det skal så hva er da galt? om jeg setter det litt feil nede så går motoren rundt uten motstand ( injektorene er ute av motoren) men setter jeg det på merkene stopper det opp.
Ser et par andre på youtube og har hatt samme problemet, slik som her: https://youtube.com/shorts/NZrlrZ64PsA?si=-ObgQhL1jB_blBnz
det er der ca motoren min går pent rundt uten motstand, ca 2 tenner utenfor merket man skal følge.
Timing-merker er ikke nødvendigvis til å stole på, iallfall ikke denne motorens kamaksel, så man bør merke opp veiv og kam på egen hånd før reim fjernes for å unngå trøbbel, jo jeg skjønner at det er litt sent nå:rolleyes:
(På andre motortyper er ofte veivakselens reimhjul uten kile, og gjerne ingen merker på reimhjulene, så timing-piner er som regel nødvendig da)
Kontroller tilstand på kile og kilespor på veivakselens reimhjul, slakke/slitasje der er ikke ønskelig.
Få lånt/kjøpt timing-pinner til motoren, det er en stor tykk pinne som skal låse veivakselen i riktig stilling. (startmotor fjernes, pinne settes inn i et skruehull i blokka bak startmotoren)
og en tynnere pinne for å låse kamakselen i riktig stilling. (Vakuumpumpen fjernes) .
Er det ikke mulig å få tak i timingpinner, så kan du komme ganske langt med et 8 eller 10mm bor i timinghullet bakom vakuumpumpen, det gir deg iallfall en mulighet til å sikre at kamakselens reimhjul ikke er helt bortstilt.
Deretter løsnes de fire små skruene på kamakselreimhjulet slik at det kan dreies litt, reim legges på, strammer justeres, kamakselreimhjulet skrues fast.
Merk gjerne reimhjulene, fjern begge timingpinner, drei veiva to runder, kontroller stramming og timing-pinner/merker.
Monter resterende deler. Tut og kjør:)
Husker jeg stusset litt på at det så ut som merket nede ikke sto helt der det skulle stå i beskrivelsen når jeg demonterte dette men tenkte at det er så bra merket hvordan det skal stå så er sikkert jeg som blinkser litt. Om jeg setter ting slik jeg trur det sto ( faktisk akkurat som på videoen ) å dreier motoren noen runder uten hinder burde det vel bli ok? Ikke at det er så utrolig mye jobb den metoden du beskriver heller men. Venter på deler fra V-parts så jeg får satt inn injektorene å greier før jeg får starta bilen men tenker at om det ikke butter i noe så er det jo et stykke i riktig rettning ;-) Får se på dette utover dagen, se hvor jeg eventuelt får tak i pinner osv, men takk for svar så langt :-)
Tenker jeg feil her nå? Stempel på nr 1 er nå på topp, er det da teningsmerkene skal stå riktig, slik som på gammel bensin motor hvor rotoren skulle stå på pluggkabel 1 i fordelerelokket når stempelet var på topp og merker på reimhjulet da sto riktig til den forteningen den var stillt inn på?
Veivhjulet står da på riktig i følge merker, kamhjulet står to tenner feil.
Da har følgende skjedd , merkene på kamdrevene ligger sammen, 2+1 i kant med toppen, 8mm bor passer og merke på kamhjulet stemmer med dekselet. Brukte et 12mm bor i hullet bak starteren og når jeg da dreier så veivhjulet stopper i boret så står den på merket den skal stå på. Kan da dreie motoren 2-3 runder også låser den seg igjen, om jeg da flytter veivhjulet et hakk ene eller andre veien er det som før altså at det låser seg. Kan ikke se at å kjøpe et kamsett til 800kr på biltema vil gjøre så stor forskjell i hvor reimhjulet stopper men om noen mener noe annet drar jeg å kjøper det ( har veldig mye verktøy fra før som har hvert brukt en eller to ganger ;-) ) Men som sakt, om 12mm bor ikke funker slik jeg trur så kjøper jeg settet å håper det fikser saken.
Kan ikke se at å kjøpe et kamsett til 800kr på biltema vil gjøre så stor forskjell
Er ikke det settet kun til bensinmotorer? (Se bruksanvisningen)
Nå går den rundt i det minste ;) er et lite "hakk" når jeg dreier rundt men låser ikke, har hvert borti slike "hakk" på andre biler når jeg har byttet regreim men er det normalt på disse og? er liksom et lite punkt hvor den gjør litt motstand så du må ta i litt ekstra. Men kammen står som den skal i følge merkene på drevet og borret, nedre reimhjulet står på sporet der den skal stå og 12mm borret stopper veiva i å gå rundt forbi merket så regner med det er klart for å montere sammen resten av motoren å håpe på det beste nå i kveld...
12mm bor blir dessverre feil, det vil føre til at veiva er vridd for mye med klokka.
Timingmerket på veivens reimskive blir altså stående for langt fram mot innsugssiden av motoren (fronten av bilen) i og med at veiva skal dreies mot klokka for låsing mot den alt for tykke "veiv-timingpinnen".
Her er et Diesel kopi-verktøy/timingsett av 9997005 (veiv), 9997007 (Kam) og 9995433 (mothold):
NB:Bensinmotorene bruker 9995451 (veiv) og 9995452 (Kam)
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/11/15.jpg
Du kan jo forstørre opp dette bilde og kalkulere fram hvor mye du må redusere boret/pinnen i enden for at målene skal stemme, lengden på delene har også betydning, men det skulle gå bra å komme temmelig nær med litt kreativ skala-måling:
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/11/16.jpg
Takk for svar, jeg trur faktisk det er rett nå, klare dreie motoren, litt motstand er det men nå skal kompresjon ut av motoren og selv om injektorene er ute så er det motstand så litt må man vel regne med.
Skal man bestille dette vil det ta sin tid før man får det men skal se en gang til på det i mårra å sjekke ut det du skriver om timingmerket .
Du vil i det minste kjenne varierende motstand fra at kamakselen presser på ventilene, men det skal ikke binde/låse seg.
Avviket i tykkelse på "timingpinnen" resulterer nok i mindre enn en hel tann på reimhjulet, men om man kommer i tvil om timingmerkene er riktige eller ikke, så ønsker man gjerne størst mulig grad av nøyaktighet, og utover det er timing-pinnene ganske overflødige på disse motorene.
Du vil i det minste kjenne varierende motstand fra at kamakselen presser på ventilene, men det skal ikke binde/låse seg.
Avviket i tykkelse på "timingpinnen" resulterer nok i mindre enn en hel tann på reimhjulet, men om man kommer i tvil om timingmerkene er riktige eller ikke, så ønsker man gjerne størst mulig grad av nøyaktighet, og utover det er timing-pinnene ganske overflødige på disse motorene.
Går nå rundt som sakt, ikke noe lyder som tyder på at noe butter men skal som sakt ta en ekstra titt, nå kommer delene fra Vparts i dag så satser på å få bilen i stand i løpet av helgen :-)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.