PDA

Vis full versjon : Antisladd/ABS-feil/kommunikasjonsfeil styremoduler Volvo XC90 2004-modell



morty-l
09/11/24, 13:35
Jeg har to feilmeldinger i dashbordet: "Antisladd service erfordras", en gul trekant, og et ABS-lys. (VIN-nr. YV1CZ799741124206)

Jeg har en uoriginal OBD2-scanner, med Volvo-funksjonalitet (Jula 015177 / produsert av Autophix), og den gir følgende feilmeldinger:
ABS-0094 Communication between control modules. Communication Problems with Active on Demand Coupling.
ABS-0031 Left Rear Wheel Sensor. Faulty Signal.
ABS-0100 Communication between control modules. Communication Problems with the Engine Control Module.
ABS-0148 Communication between control modules. Faulty configuration ID.
ABS-0115 Communication between control modules. Communication with the Steering Angle Sensor. Signal Missing.
CEM-1A64 Communication with AOC Control Module. Signal Missing.
CEM-1A62 Communication with The Engine Control Module (ECM). Signal missing.
CEM-6C48 Transponder type. Signal Faulty.
CEM-5B01 LH Heating Element. Signal Faulty.
REM-9F21 Cargo Compartment Lighting. Faulty Signal.

Og så noen som jeg ikke tror kan ha noe med ABS-feilen å gjøre:
UEM-0004 Siren. Communication Fault.
UEM-0083 Rain Sensor. Internal Fault.
ECM-E000 Control Module Communication. Faulty Communication.

Jeg har hatt en par mekanikere til å se på dette. En mekaniker har sjekket ABS-sensorene og funnet at det ikke var noe feil med dem. Han trodde feilen var inne i navet på venstre side bak. Det navet er nå byttet. Verkstedet slettet feilkoder etter å ha byttet navet, og når jeg hentet bilen så var ABS-lampen i dashbordet borte. Men like før jeg kom hjem så var den kommet igjen.

Jeg har funnet ut at den ene ABS-feilene ABS-0094 (Communication between control modules. Communication Problems with Active on Demand Coupling.) og ABS-0031 (Left Rear Wheel Sensor. Faulty Signal.) er tilstede selv rett etter at man sletter feilkoder, og «Antisladd service erfordras» beskjeden og den gule varseltrekanten (som tydeligvis er relatert til antisladden) er synlig da, men at etter at ABS-lyset er kommet på, så er også feilen CEM-1A64 (Communication with AOC Control Module. Signal Missing.) kommet tilbake. Denne siste feilen kommer først frem (og det gule ABS-lyset i dashbordet kommer på) først etter at man har kjørt en liten tur. Jeg er usikker på om den kommer mens jeg svinger en vei eller når jeg kjører rett frem.

Som nevnt har mekaniker sjekket ABS-sensoren og at det ikke er noe feil med den på venstre bakhjul, samt navet der med magneter relatert til ABS inni, så det er underlig at ABS-0031 feilen på venstre bakhjul fortsatt er der.

Men når jeg leser litt på diverse fora om dette så kommer det noen hint:

Det kan være dårlig kontakt på sensoren på den venstre bakhjulssensoren. Det er en som hadde god effekt av å rense kontaktflatene. Det høres imidlertid litt for enkelt ut. Det burde vel en av de to mekanikerne jeg har brukt funnet ut av?
Det står andre steder at feilen kan være at det har blitt brudd/dårlig kontakt på strøm/jord mellom to av kontrollmodulene, og at den ene kontrollmodulen får strøm fra en annen, og at det kan være problemet (dvs. også et kontakt/kabelbrudd problem). Det kan forklare alle feilmeldingene om communication between control modules. Her kan det også være nyttig informasjon at jeg tror det har vært feilmeldinger relatert til Haldex-koplingen på differensialen mot bakakselen (DEM – Differential Control Module er vel navnet på den) over lengre tid. Bilen har fungert med kun forhjulstrekk i sikkert 10 år uten problemer.
For en stund siden så sluttet bakviskeren å fungere. Dette har også skjedd for en del år siden, og da fikset mekanikeren det uten at jeg fikk med meg hvordan. Tror ikke det kostet noe å få det utbedret. Lyset i bagasjerommet er også borte. Det kan kanskje støtte hypotesen om at det er feil på kabelen med strømtilførsel mellom kontrollmodulene, dersom denne strømtilførselen fortsetter videre til viskeren på bakruta og lampa der. Skiltlyset er også borte bak.
Det er også en feilmelding på styrevinkelsensoren, og det kan være de som byttet tannstang som har gjort noe feil. Enkelte har hatt hell med å bytte styrevinkelsensoren og fått bort ABS-lampa da med omtrent samme feil jeg har (0094 og 1A64), men jeg ser at styrevinkelsensoren fungerer på OBD-verktøyet, så jeg tror ikke det er feilen.
Så er det en som har sjekket kabelen på en av de bakre kontrollmodulene, og funnet at det var noe brudd på den. Den skal visstnok være under baksetene i bilen. DET ER DENNE SISTE LØSNINGEN SOM JEG HAR MEST TRO PÅ, og det er innenfor min begrensede mekanikerkompetanse å fikse dette selv, men store elektriske feil og feilsøking innenfor det har jeg ikke kompetanse til. Problemet mitt er at jeg ikke aner hvor denne bakre kontrollmodulen ligger. Er det noen som har noen bilder av hvordan man kommer til den?



Er det noen som har erfaring med disse feilene 0094 og 1A64 som har noen innspill til hva som kan være problemet her?

Mange takk for innspill. Selv om bilen straks er 20 år gammel, så synes jeg den fungerer bra for mitt behov, og jeg ønsker å se om jeg kan få bort denne feilkoden på dashbordet slik at den går gjennom EU-kontrollen og holder 2 år til. Men jeg innser at dersom det koster mer enn 10-15' å fikse dette (som det fort vil koste dersom jeg setter bilen hos Bilia), så kan det være at det er bedre å skrote den. Har funnet ut at med min bruk med ca. 15' km. i året og endel kjøring i Oslo, så har bilen samme kostnader i året som en fullfinansiert elbil som koster ca. 200'. Men jeg får ikke en like stor elbil til den summen. Og så synes jeg den fortsatt er ekstremt behagelig å kjøre, og så er den svært sikker. Har egentlig lyst til å finne ut av dette slik at jeg kan beholde den.

Er det noen som har noen tips til hva som kan være problemet?

Ser at det er mange av disse problemene som er relatert til haldex-modulen under bilen som kan gå istykker av korrosjon, og det er godt mulig at det er problemet på min bil. Har lest disse trådene:
http://forum.vccn.no/showthread.php?81542-Antiskrens-service-erfodras-p%C3%A5-Xc70-2007

og denne:
http://forum.vccn.no/showthread.php?75542-XC90-07-sikring-ryker-p%C3%A5-Haldex-AOC-(sikring-23-7-5A)-Ny-DEM

jiha1968 har kanskje noen tips?

Tenkte å ta ut sikring 23 nå og se hvilke feilmeldinger som blir værende i bilen, for å se om det går an å eliminere noen feil, slik som var foreslått i en separat tråd.

jiha1968
09/11/24, 22:59
Ser ut som at DEM (Haldex-modulen på bakaksel) er død, det bør sjekkes om det er god strømtilførsel og jording i kontakten som er tilkoblet DEM (under bilen) det bør også sjekkes om det er liv i CAN-bus der. Vil anta at modulen er "drept" av en gjengrodd/dårlig pumpe eller fuktinntrengning i modulen.
(Pumpen må sjekkes for strømtrekk og renses i silen før eventuell annen DEM-modul tilkobles pumpen)
Eventuell brukt DEM-modul hentes fra samme årsmodell og bil, men 2003 kan også fungere i mange tilfeller.

Under venstre bakre sittepute, inne ved hjulhuset er det skjøtekontakter for DEM og venstre ABS-sensor, skjøtekontakt for høyre ABS-sensor finner du under høyre bakre sittepute. Kontaktene sjekkes for søl og korrosjon.
Det kan være en ide og lage krysskobling til sensorene der, slik at høyre hjulsensor kobles med ekstra ledninger til bilens kontakt for venstre sensor, og venstre sensor til høyre kontakt, deretter sjekk feilkoder/hjulhastighet.
Kommer det ikke ny feilkode for hjulsensor høyre bak når det er krysskoblet, så ligger feilen mellom baksete og ABS/BCM-modulen, men dukker det opp en feilkode på høyre bak da, så ligger feilen mellom baksete og venstre bakhjul.

Taklys bak, skiltlys og bakrutevisker skyldes sannsynligvis div. brudd i kabelstammen ved hengselen til bakluken oppe i taket i bagasjerommet. (taklyset påvirkes av mikrobryterne i baklukas låsekiste)

Når disse feilene er rettet, bør SAS (rattvinkelsensor) sjekkes mer nøye, og her er det lett å snuble da SAS og SWM (rattmodul/spaksentral) henger mer sammen enn mange tror. Du trenger mest sannsynlig både SWM og SAS fra samme type og årsmodell bil.

Lykke til med arbeidet:)

morty-l
10/11/24, 11:47
Mange takk, Jiha!

Jeg har brukt bilen med feil på firehjulstrekken i mange år uten problemer. Og trenger egentlig ikke firehjulstrekk. Hovedproblemet mitt er at jeg trenger å få bort ABS-feilen (og "Antisladd service erfordras" kanskje?) slik at bilen går gjennom EU-kontrollen.

Går det an å fikse dette med ABS-feilen uten å fikse Haldex-modulen (som jeg forstår ofte blir sendt til et firma i Sverige for reparasjon)? Bilen er ganske gammel og jeg er usikker på om jeg vil bruke så mye penger på å forsøke å fikse bilen. Og mye av innspillene dine ligger over min kompetanse som mekaniker, så jeg må nok få litt hjelp av noen som kan dette.

Men å sjekke for korrosjon under puter og kanskje denne krysskoblingen du nevner kan jeg forsøke. Kommer tilbake når jeg har fått sjekket disse tingene.

Jeg er usikker på hva du mener med at rattvinkelsensoren bør sjekkes mer nøye: Jeg ser i OBD2-verktøyet at vinkelen endrer seg når jeg skrur på rattet. Trodde det ikke kunne være en feil der da. Når det er sagt så har jeg ikke nevnt at jeg har byttet den lange tannstangen bak rattet for en par år siden. Fikk kjøpt en rehabilitert del fra Tyskland. Det kan kanskje ha skjedd et eller annet med denne rattvinkelsensoren da?

Kommer tilbake når jeg har fått sjekket under sitteputen på venstresiden. Høyresiden er det ikke noen feilmelding på. Har ikke noen enkel måte å sjekke strømtilførsel og jording i kontakten tilkoblet DEM, så trenger sannsynligvis å få bistand fra en mekaniker til å sjekke det.

Takk igjen!

jiha1968
10/11/24, 12:24
ABS-sensorfeilen skulle gå å ordne separat fra de andre feilene, men BCM/ABS vil fremdeles savne kompisene sine som henger på bakakslingen (DEM) og rattet (SAS/SWM) , og vil fortsette å sette feilkoder og tenne varsellamper for dette.

Rattvinkelen er ikke det eneste som foregår inne i SAS og SWM, og jeg vil bli forbauset om du slipper unna uten å bytte dem, men det er selvfølgelig en bitteliten sjanse for at programvaren i BCM (eller SAS/SWM) har fått krupp og ting kan rette seg ved omlastning av programvare hos Volvo, men jeg tviler.

Skader på SAS ved tannstang-bytte går som regel på Airbag og rattknapp-funksjon, for når midtstillingen for ratt og tannstang ikke samsvarer, river det av båndkabelen inne i SAS ved første sving ut garasjeporten...

Klarer du å få tak i brukte SAS, SWM og DEM-moduler fra bil som ikke hadde feilmeldinger på disse, så kommer du adskillig billigere unna enn innsending til reparasjon, men det kryper på tilgangen med årene som går.

Husk at du ikke skal koble til pumpa på "den nye" DEM-modulen før pumpen er sjekket og funnet i orden.

Strøm og jording til DEM kan raskt sjekkes med en hovedlyspære og to ledningsstumper, men man må jo komme seg under bilen på ett eller annet vis.
CAN-bus til DEM kan sjekkes grovt med et voltmeter på samme sted under bilen. (egentlig med oscilloskop)
Men begynn gjerne med en inspeksjon av kontaktene under sitteputa ja. (ikke løsne kontakter relatert til beltestrammere med oransje ledninger)

Moken850
28/12/24, 18:06
Hadde samme problemene på min xc90, omtrent ideniske feilkoder. Da var det CEM modulen som det hadde kommet masse irr på, sjekket den? ganske vanlig på dem første første årsmodellene. Kommer vann inn i lokket til cem’en som er plassert under vindusvisker på førerside.
Gjorde ren cem modulen og loddet to ledninger som var irret av, etter det fungerte alt igjen.