Logg inn

Vis full versjon : luft lekkasje etter/ved turbo

ola normann
02/10/24, 20:20
hører det suser godt ved område turbo når jeg ruser opp til 2500rpm, når jeg ligger under så finner jeg ikke lekkasjen. Er det noe annet en gummislangen fra turbo til trykkrøret som kan lekke luft oppe i der?

2012 v70 d3 2,0 163hk

jiha1968
02/10/24, 21:15
sprekker/lekkasjer kan oppstå hvor som helst på veien ut fra Turbo , videre til Intercooler og tilbake til innsugsmanifolden.
Vanligvis vil sprekken/lekkasjen gjøre seg synlig med oljefilm rundt problemområdet, men det mest vanlige problemet er på andre siden av motoren, mellom Intercooler og EGR/ASV-spjeld.

Hvis du ikke har medhjelper tilgjengelig for gasspedalpumping, så kan du dra/klemme fast en "oppvaskhanske" over luftrøret ved MAF-en (eller rett på turboens sugeside) , klippe hull i lillefingeren (hanskens:rolleyes:) og kjøre på med litt trykkluft...

ola normann
03/10/24, 09:03
Lyden er bak motor ved turboen, når jeg ligger under bilen og lytter. Prøvde å kjenne etter med hånden på gummislangen fra turbo til trykkrør som går under motor men fant ingenting, men kom ikke så langt opp med hånden (mye varme deler oppi der).
Men er det noe annet enn gummislangen som kan lekke bak der? (Eller lage suselyden, ikke sikkert det er en lekkasje??)

jiha1968
03/10/24, 20:51
Det meste som lager luft-lekkasjelyder vil gi feilkoder, og f.eks tregere respons på ladetrykk i forhold til "ønsket ladetrykk" om man sjekker dette på diagnoseutstyr.
Stort sett er det kun vakuum-slange til VNT-regulator, og to slanger til DPF-differansetrykkmåler som er i nærheten utover trykkslange/rør ut fra Turbo til Intercooler.
Det er normalt at turboen lager litt lyd når du slipper gassen, og litt turbinlyd når du brått gir skikkelig med gass.
Men hvis man har hvesing der man klart hører at luft lekker ut under trykk, da er det bare å begynne å lete etter synderen.
Trykktest med litt røyk er å foretrekke, men man kommer langt med metoden beskrevet i forrige post.