PDA

Vis full versjon : Konvertering fra 4C til gassdempere.



SAR-K9
20/09/24, 01:52
Hei alle orakler!
Jeg har en -07 XC70 med snart 400k på telleren som begynner å kjennes litt "ramlete" over småhumper og vaskebrett på grusveier og slikt. Jeg vil bytte dempere og ofre 4C pga prisen og sette på gassdempere istedet. Vil gjerne høre med folket om noen av dere har gjort dette? Lurte mest på om dette er bolt on bak? Foran virker det jo veldig greit, men er det samme infesting bak på gassdempere som på 4C dempere?

På forhånd takk!

jiha1968
20/09/24, 08:38
Hei, så vidt jeg vet er det bare Nivomat-dempere som krever andre bærearmer osv, så mekanisk skal det være rett frem med bytte mellom 4C og standard, men... :
Du trenger å få avprogrammert 4C (sjekk vdash fra d5t5.com) , og legge nye kabler (koble om) for høydesensorene.
Alternativ RedNeck: slakte demperne og finn plass til å feste de elektriske restene av demperne rundt omkring i understellet.

EDIT: Blingset på hvilken forumavdeling jeg var i og trodde jeg svarte på en P3-bil , så for de som har Nivomat istedenfor 4C eller std, glem bærearmene, det gjelder ikke P2-chassiet.

SAR-K9
20/09/24, 10:15
P2 ja! Vdash hat jeg så avprogrammering skal gå fint! Men du nevner høydejustering, er noe der som må fikses?

jiha1968
20/09/24, 11:13
På din bil er det SUM-modulen som er tilkoblet høydesensorene, mens på "ikke 4C" er det REM som er tilkoblet venstre Høydesensor. (høyre er ikke i bruk da)

Tror du må sjekke hva som skal til for å avprogrammere 4C, for hvis vdash støtter dette så mistenker jeg at du må ha fult abonnent hos dem.
Enklere (my billigere) å ta en RedNeck...

SAR-K9
20/09/24, 11:31
Flotte greier! Takker for svar, nu har jeg litt å gå etter!