Logg inn

Vis full versjon : Rakle/stabilisatorstag

Siberiantiger
12/09/24, 18:38
Hei

Selv om 2 verksteder ikke har funnet slarkete ved å bryte med er brekkjern, kan likevel raklestag være årsak til rakle lyder og klunk lyder? At det bare merkes under kjøring?

Gjelder XC90 2012 modell.

Vært på MECA verksted og Volvo forhandler og sjekket hva som kan være årsak uten at de har funnet noe konkret.

Må bilen være løftet på begge sider når man skal skifte disse stagene?

jiha1968
12/09/24, 20:00
Tørre/rustne kuleledd på krengningshemmerstag (lenkearm/raklestag) kan lage ulyder som ikke oppdages ved brekkjernbryting.
Begge hjul på samme aksel må opp fra bakken (lik belastning på fjærene), ellers blir det en skikkelig kamp med krengningshemmeren.

Det som vanligvis men ikke det eneste som forårsaker ulyder i P2-forstillingen, er i fallende sannsynlighet dette:
Øvre fjærtallerken,
Krengningshemmerstag,
Tårnlager,
Utslitt/manglende gummi-isolasjon mellom fjær og nedre fjærtallerken,
Styreledd (både indre og ytre)
Radialslakke i tannstang, spesielt førersiden.
Foringene på krengningshemmer har løsnet i vulkaniseringen mot krengningshemmeren. (ikke alle er vulket)
Subframe-foringer som glir på rammevangene. (slitasjespor er kun synlig ved senking av subframe/fjerning av bolter) Oppstår gjerne ved gjenbruk av strekkboltene/for lite moment.
Feilprodusert bærearm som har for liten klaring mellom fremre "foring" og subframe pga for stor godstykkelse rund foringen. (på ALU-bærearm)
Feil innpressningshøyde på bakre foring på bærearm,
Opphengskulene gir sjelden nevneverdig ulyd, foruten når slakken er så stor at de presser bremseskjoldet inn i bremseskiva.
Defekte støtdempere
Bil fra Rustkysten med opprustede fjærtårn (like før fjærbeinene løfter panseret)

Siberiantiger
07/01/25, 00:08
Da har bilen vært på NAF teststasjon/verksted. Der fant de raskt ut at det er slitasje / defekte foringer til fremre stabilisatorstag. Slarke nok til at staget slår borti hjelperamma på høyre side. Men ikke noe en får utslag på feks EU kontroll. De sa at det heller ikke blir så ille at det vil merkes i særlig grad og heller ikke blir alvorlig. Mest for lyden at det må skiftes. Men dette medfører vanvittig mye skruing. Jobbe ble anslått til å koste rundt 8500,- Hos de. Så nå har jeg sendt ut forespørsel til 7 verksted jeg har hatt dialog med tidligere for å se hvor jeg kan få dette billigere. I mellomtiden får jeg spille musikk i bilen når jeg skal noe sted.

Siberiantiger
14/01/25, 17:14
Da har jeg fått vite at det ikke er mulig å bare skifte foringene på krengningshemmer (tydeligvis vulket disse) Så hele staget må skiftes ut. (Slik du jiha1968 skrev i ett svar i denne tråden)

Hørtes ut på NAF verkstedet som det ble MYE skruing. Og ut fra tilbudene jeg har fått rundt om kring, så anslår de ca 4 timer på denne jobben.

Jeg snakket med en god venn av meg om denne jobben, og faren hennes og en kompis av han kunne ta den jobben om jeg skaffet delen.
Han ene der har skrudd MYE på Volvo og sa han hadde skiftet dette på Volvo XC70. Er det samme jobben/prosedyren på den som med XC90?

Finnes det noen sted det er vist på video eller forklart for en tekniker hvordan dette skal gjøres? Eneste jeg har funnet er denne: https://www.youtube.com/watch?v=sz-3HvzcAUo Men den forklarer ikke i detalj hvordan man skifter hele staget på en Volvo XC90.

Finner ikke staget noen steder på nett annet enn brukte, så jeg må vel kjøpe de hos Volvo. Der kunne jeg få staget og noen muttere til litt i overkant av 3700,- inkl mva.

Takker for alle gode svar/hjelp.

jiha1968
15/01/25, 00:34
Det er stort sett lik forstilling på alle P2-chassis biler, så om man har byttet på XC70 så er det ingen nevneverdige overraskelser i vente med XC90/S80/S60/V70.

Skal du ha staget billigere så må det bli et brukt, eller bruke tid på fjerning av vulkaniserings-restene og montere løse foringer, begge løsninger har nok uviss levetid.

Siberiantiger
31/01/25, 17:28
Da har jeg endelig bestilt stabilisatorstaget foran. MEN nå i det siste har jeg også fått en ny problemstilling. Det vibrerer i bilen

I tillegg er det en slags bumming / during. Den er på en måte konstant, men merkes litt "pulserende".. og den kan endres i intensivitet. Det kan gå fra å nesten ikke merkes til å kjenne det så godt i bilen at det rister i ting som er "løst". Kjenner det i hele bilen.

Det er ikke varmgang i nav/felger (de er helt kalde etter en lengre kjøretur).

Det endrer seg lite/ubetydelig eller ikke i det hele tatt selv om jeg kjører rett frem, svinger til venstre eller høyre. Til tider kan jeg merke det litt mer når jeg triller ned en bakke (slipper gassen) eller kjører oppoverbakker. Merkes også best når jeg kjører i lav fart. Men dette er ikke en fasit. Det "kommer og går". Kan også skje at jeg nesten ikke merker vibrasjonen men hører en svak during/brumming.

Det rister ikke ved bremsing (så ikke kast i skiver eller i hjulene). Har hatt et annet sett med felg og dekk på da det oppstod. Etter skifte til andre felger og dekk, som er nylig balansert så er problemet der fortsatt.

Det skal sies at på stabilisatorstangen som går gjennom motoren foran, har de vulkaniserte foringene løsnet fra stangen og er slitt. Som gjør at stangen visstnok slår litt inn i hjelperammen. Men da dette ble påvist av NAF verksted, så var ikke den brummingen/vibrasjonen der på den måten. Da var det mer romle/klunke lyden som var fremtredende. Kan det likevel være dette som lager den vibrasjonen?

Bilen har som sagt vært på Volvo verksted for å bryte å kjenne på slarke etc i forstillingen pga klunke lydene. De fant ikke noe slarke da og heller ikke NAF verkstedet som påpekte stabstaget foran (gjennom motor) fant noe annen slarke. Ville tro de hadde funnet ut av det og sagt fra. F.eks hjullager eller drivaksling... Det er ikke tatt noe hjulstillingskontroll i denne sammenheng, men blir tatt når stabstaget foran byttes.

Vanskelig å beskrive lyden helt riktig, men nærmesgte jeg har kommet så langt, er det skraverte feltet i midtbanen på veien som skal få sjåføren til å reagere når de kommer over gulstripene. Om man kommer delvis borti den så har man en lyd som kan ligne litt.. bare ikke så konstant. Ellers kan jeg prøve å beskrive ristingen som en stang som ikke er 100% rett - som du prøver å "trille" på et flatt/hardt underlag. Det blir en slags friksjon/vibrasjon av det.

Jeg har ikke kjennskap til noe skade på hjuloppheng. Vet bare at det var en del slitasje på yttersiden på høyre fremhjul og litt på indre ytterkant også. Tenkte dette var pga feil lufttrykk (for lite?) Så tenkte ikke mer over det (var 245 brede dekk på 20" felger det)

Så da håper jeg at noen har noen gode mistanker på hva som kan være årsaken til denne vibrasjonen / brummingen.

Kan det være noe med girkasse, haldex eller andre ting? Håper på tips/råd fra dere erfarne.

jiha1968
01/02/25, 09:32
Vel, hvis krengningshemmeren har slitt seg løs og slått seg gjennom motoren, så vil jeg anta at det vil lage ulyder og vibrasjooner ja:p
Mer seriøst: Det var en flott og detaljert beskrivelse på symptomet, kan du i tillegg si noe mer om vibrasjonene kun er relatert til hjulenes hastighet eller om motorens turtall spiller noen rolle for opplevelsen av symptomene?

Siberiantiger
02/02/25, 22:15
Vel, hvis krengningshemmeren har slitt seg løs og slått seg gjennom motoren, så vil jeg anta at det vil lage ulyder og vibrasjooner ja:p
Mer seriøst: Det var en flott og detaljert beskrivelse på symptomet, kan du i tillegg si noe mer om vibrasjonene kun er relatert til hjulenes hastighet eller om motorens turtall spiller noen rolle for opplevelsen av symptomene?

Som nevnt i teksten min, er det eneste jeg kan si hvordan fart påvirker, er at det virker som mer vibrasjon i lavere fart. Blir liksom ikke så mye risting i 80 som i 40. Usikkert på om jeg har oppfattet riktig, men merker det (tror jeg) mer når bilen har stått lenge og det er kaldt. Har jeg kjørt noen mil, så merkes ikke vibrasjonen like godt. Slik jeg oppfatter det ihvertfall. Jeg har ikke tenkt så mye på det med turtall ellers. Skal se om jeg får mer ut av det når jeg kjører til jobb i morgen.

Siberiantiger
20/05/25, 19:36
Den ulyden med rakling forsvant ikke etter bytte av krengningshemmer. Skiftet til orginal og merket INGEN forskjell.

jiha1968
20/05/25, 21:47
Det var jo kjedelig, men krengningshemmeren burde uansett ordnes når foringene ikke var i orden. (det ble iallfall en ting mindre på misstenktlisten)

Har bilen ulyd fra begge "framhjulene", eller bare den ene siden?
Reagerer ulyden mest på små ujevnheter alá brostein/vaskebrett på grusvei, eller er det verst ved f.eks fartshumper, sving, rett fram?

Siberiantiger
20/05/25, 22:02
Jeg synes å høre dette best fra førersiden foran. Mens verksted sier de hører det mest fra høyresiden foran.. så hvem vet.. lyder forplanter seg. Men lyden er veldig enkel å få frem.. bare kjøre en meter eller 2 fremover så er den veldig tydelig ... Den høres best i lav fart og på ujevne underlag som grusveier, betong som er slitt. Men ja, den høres nok på brostein, men det har jeg ikke kjørt på på lenge. Fartshumper, sving eller rett frem utgjør ikke noe. Den er der om man kjører rett frem og når man svinger ..

Men om jeg starter bilen, står på en grusplass og beveger bilen sakte, så hører jeg den allerede før hjulet har trillet en runde.. Og det høres godt inn i kupeen selv om vindu er lukket etc.

jiha1968
20/05/25, 22:47
Regner med at raklestagene (krengningshemmerstagene) ble byttet samtidig eller i det minste sjekket ekstra grundig?

Radialslakke i tannstang på førersiden ble presset ganske langt opp på listen min nå, symptomet kan forveksles med slitt indre styreledd og gir fin raklelyd, spesielt på hard ujevn grusvei og lignende underlag.

Ellers kan du godt åpne panseret, vipp bort plasttoppen på øvre støtdempermutter, skru av mutteren (21mm?) , bilen må stå med full tyngde på hjulene, ikke jekket opp.
Sjekk at kryssmutteren under den store gummierte skiven sitter skikkelig godt fast, se nøye etter sprekker i gummien rett under kryssmutteren (sprekker i øvre fjærtallerken) , skru sammen igjen. (repeter på den andre støtdemperen)

Siberiantiger
31/05/25, 08:46
Regner med at raklestagene (krengningshemmerstagene) ble byttet samtidig eller i det minste sjekket ekstra grundig?

Radialslakke i tannstang på førersiden ble presset ganske langt opp på listen min nå, symptomet kan forveksles med slitt indre styreledd og gir fin raklelyd, spesielt på hard ujevn grusvei og lignende underlag.

Ellers kan du godt åpne panseret, vipp bort plasttoppen på øvre støtdempermutter, skru av mutteren (21mm?) , bilen må stå på med full tyngde på hjulene, ikke jekket opp.
Sjekk at kryssmutteren under den store gummierte skiven sitter skikkelig godt fast, se nøye etter sprekker i gummien rett under kryssmutteren (sprekker i øvre fjærtallerken) , skru sammen igjen. (repeter på den andre støtdemperen)

Hei

Jeg har glemt å svare her. Raklestagene ble skiftet senhøsten 2024 nettopp pga denne lyden. De gamle var ganske så stramme, men skiftet allikevel. Riktignok til uorginale, men den lille kjøreturen rett etter ga nøyaktig samme utslag /lyd. Så de er det nok ikke. Jeg har også fått skiftet tannstag hos verksted tidligere, riktignok uoriginalt. Da var også lyden der i forkant og i etterkant, så det hjalp ikke. Skiftet også ytre styreledd i tillegg.

Jeg har ennå ikke skrudd av den mutteren på på støtdemperne. Skal se om jeg får gjort det.

Men kan rattkrysset eller hva det heter lage slike lyder? Kom bare over en video på nett der de viste at også de kan lage lyder om de er slitt. For det tror jeg ikke ble skiftet sammen med tannstaget. Hvordan ville det isåfall merkes utenom selve lyden?

jiha1968
31/05/25, 10:09
Kan nok utelukke tannstangen når den allerede er byttet ja, rattakselkrysset vil gi slakke i rattet eller "kantete" styring, altså ujevn motstand, tendenser til låsing eller problem med selvoppretting. Har ikke vært borti rattakselkryss som har laget noen form for ulyd uten at det skaper andre følbare symptomer.
Satser på støtdempernes kryssmutter inntil videre.

Siberiantiger
05/06/25, 15:02
Fant ut at det var venstre siden som lagde lyd, selv om alle har sagt det kun kommer fra høyre. Det er demperen OG fjærbeins lager som er defekt på venstre side og så er fjærbeinslager defekt på høyre side.

jiha1968
05/06/25, 15:17
Da kom du plutselig et steg nærmere en feilfri bil;)

Siberiantiger
05/06/25, 15:28
Ja, 23000, - mindre i banken