PDA

Vis full versjon : Hvor bør man lete etter feil på ABS-sensor kabel til høyre fremhjul?



FroBe
10/09/24, 21:43
Har hatt en periodisk ABS-feil som dessverre er blitt mer stabil.
Antar at det derfor kan være feil på kabel fremfor sensoren.
Hvor bør jeg bruke tiden til å lete?
Inne i hjulbuen, eller må man inn i kabelbuntene på vei mot ABS-modulen?

Har funnet følgende koder:
BCM-C003401 (Right front wheel speed sensor - General electrical failure)
BCM-C00344A (Right front wheel speed sensor - System internal failures)
BCM-C003407 (Right front wheel speed sensor - Mechanical failures)

jiha1968
11/09/24, 21:44
For mest komplett "ABS-sensor kabeltest" uten oscilloskop trenger vi 3stk 6V lyspærer, f.eks 6V-3W T10 glass-sokkel som er enkle å få festet et par tynne ledninger på. (skrell en nettverkskabel og bruk enkelt-ledere derfra)

Løsne kontakten på ABS-modulen, lokaliser de to ledningene for sensoren (for deg p.33 Brun og p.34 hvit)
Koble pære nr1 fra batteripluss til ene sensorledningen oppe ved ABS-modulen,
koble pære nr2 istedenfor sensoren nede ved hjullageret,
koble pære nr3 fra batterijord til den andre sensorledningen oppe ved ABS-modulen.

Nå står alle tre pærene i serie med hverandre via sensor-ledningene, og skal lyse med samme svake lysstyrke.
Eventuelle brudd eller kortslutninger som oppstår når du beveger på kabelstammen fra ABS-modulens kontakt videre til enden ved sensoren, vil gi utslag på pærenes lysstyrke, hvilke pærer som blir svakere/sterkere vil fortelle deg hva som eventuelt plager ledningene.

Testen kan godt utføres med "tenning på" (uten tilkoblet ABS-modul) for lettere å kunne finne eventuelle kortslutninger til andre ledninger i kabelstammen.
(Det må slettes feilkoder etterpå)

PS:
3x6V lampe-testmetoden er ikke perfekt, for ved brudd i en av ledningene istedenfor kortslutning vil alle pærene slokne, så for da å finne hvilken ledning det er brudd i må man hjelpe til med å enten måle med voltmeter for å se om det står spenning eller jording på pære nr2 ("sensor-pæren") , eller gjøre "by-pass" kobling for én sensorledning om gangen for å se hvilken av de to ledningene som reagerer på "forbikoblingen" dermed har brudd, med å koble en ekstra ledning fra kontakten ved ABS-modulen og ned til enden ved hjullageret.

Det er fult mulig å gjøre testingen med kun én prøvelampe (12V) men det vil ta lengre tid og gir større risiko for å "skremme bort" feilen før du finner den.

René Fredriksen
16/09/24, 11:15
Stort sett etr bruddet bak innerskjermen hvor kabelen er stripset til karosseri, Svært skjeldent bruddet er lengre inne.

Men har å vært botig brudd i siste 7 cm til sensoren, her er det en fast isalasjon over begge lederne så ikke så lett og se antysdninger til bruddet.

Ta av innerskjermen og begynn og surr vekk all tapen på kablene, du kan å ta og se litt rundt der som stripsen er, veldig ofte kan du se antydninger til korrosjon (blågrønnt) i tepipen

FroBe
17/09/24, 09:08
Antar at den lysegrå ABS-sensoren på høyre fremhjul ikke har induktiv spole, men en halvleder Hall-sensor?
Jeg får ingen normale motstandsverdier fra pinnene på sensoren. Får en måling på 1,5 Mohm, men kun med en polaritet på målepinnene. Bytter jeg om på målepinnene får jeg ingen verdi.

Kabelen i innerskjermen ser ut til å være hel, uten brudd mellom pluggen og strømpen der lederne går opp i motorrommet.
Skal prøve å ta ut batteriet for å få tilgang til andre enden av kabelen i kveld.

FroBe
17/09/24, 21:08
Har nå sjekket ut kablene fra ABS-kontrolleren til sensoren.
Ingen brudd, og ingen kortslutninger.
Ingen synlige slitasjer eller korrosjon.
Testet også med 6V lyspærer, hvor alle tre lyste like sterkt.

Prøver jeg å slette feilmeldingen kommer den tilbake før jeg har fått kjørt ut av oppkjørselen.

Jeg kjøper ny sensor hos Volvo i dag, koster kr 1365 og er på lager.
Den originale sitter så godt at den antagelig må bores/skrues ut.