PDA

Vis full versjon : Oljesvetting V50 D2



Tempogutten300
28/08/24, 21:19
Byttet olje på min V50 1,6 2012 modell.
Oppdaget at det har dryppet litt olje som hadde grålig farge. Er ikke så veldig bilkyndig så skal prøve å forklare. Når jeg ligger under bilen og ser under motoren virker det som en tykk «stang» som er sylinderformet går inn i mulig girkassen. Denne stanga er blank av olje hele veien mot passasjersiden. Den kommer ut fra en sølvfarget «motorblokk» som ser ut som den er delt med en pakning.
Kan dette være en simring på girkassa, er det kostbart å bytte på verksted?

jiha1968
28/08/24, 23:37
Høres ut som det er tetningsringen for høyre drivaksel som lekker girolje ja. (Antar at den "tykke stangen" går fra girkassen og til framhjulet på passasjersiden)

Hvis nye oljedråper er gråfarget, fremfor gul/brun-aktig så bør tilstanden på oljen i girkassen sjekkes. (Nivået må uansett sjekkes pga lekkasjen)

Pris, tja vil tro at verkstedet får gjort jobben i løpet av en time, så da kommer det an på timeprisen til det verkstedet du bruker, og hvilken kvalitet/produsent av tetningsring og olje som brukes. (ring/stikk innom dem for en prisantydning)

Tempogutten300
29/08/24, 10:46
Hei og takk for raskt svar.
Må drivakselen ut for å bytte denne ringen? Så for meg at dette kostet veldig mye og at bilen kanskje måtte ha hjulstillingskontroll/mye arbeidstimer for å bytte den pakningen.

Er drivakselen til passasjersiden lengre enn for høyre siden, for jeg føler dette er mer til venstre mot førersiden at den går ut fra evt girkassen?

Det ser ut som det har dryppet en gråaktiv, litt vannflytende olje nedover langs den sølvfargede «blokka». Og den standa som går inn i den blokka er brun, men veldig blank av noe hele veien mot passasjersiden. Ingen ristning/vibrasjoner. Tight og fin på gira.

Har du du en epostadresse så hadde jeg jo kanskje kunnet sendt bilde. Takk så mye for hjelp til å finne ut av det. Greit med en pekepinn før man setter den inn på verksted og betaler for feilsøking.

jiha1968
29/08/24, 12:17
Drivaksel må nappes ut av girkassen for å bytte tetningsringen ja, og det er som regel mulig å gjøre jobben på en slik måte at det ikke blir nødvendig med hjulstillingskontroll, men rust kan av og til gjøre jobben litt mer komplisert, og kan forhindre "justeringsfri" reparasjon, eller i det minste føre til at tidsforbruket øker betraktelig.

Girkassen er på førersiden av motoren ja, med lang drivaksel til høyre hjul, og kort aksling til venstre hjul.

Bilder kan du laste opp på imgur.com og lime inn linken til bilde i tråden din her med "insert image"-knappen, eller bli betalende medlem og laste bilder direkte til forumet.

Her er en tilsvarende girkasse (MMT6) adskilt fra motoren, hvor du ser inn i clutch-huset og tetningsringen for høyre drivaksel .
https://finndel.no/img/653/l251484a.jpg

Tempogutten300
29/08/24, 15:55
takk for utfyllende svar!