Vis full versjon : Tidvis risting i ratt ved kjøring på motorvei
Hei,
Ved kjøring i 95 km/t og oppover begynner det å riste i rattet tidvis. Akkurat som ved kast i dekk.
Noen ganger er rattet helt rolig, og dagen etter kan det begynne å riste veldig. Hvis ristingen først har satt i gang, fortsetter den resten av kjøreturen.
Gasspedalens stilling spiller ingen rolle.
Jeg har testet med nye dekk på felg, ny høyre drivaksel, forstillingsjustering og omlegg til vinterhjul.
problemet virker å bli noe bedre med vinterhjul, men vibrasjon kommer og går da og. Vinterhjulene er 16" og sommerhjulene 18", så det kan jo være større hjul forsterker problemet.
Forstillingen er helt tight og fin. Bakre foringer i de fremre bærearmene har begynt å slippe såvidt.
Det rister og tidvis i rattet ved rolig bremsing, selv med nye skiver.
Er det noen som har vært borti maken feil? Hadde vært godt å slippe å skifte deler på måfå.
Bilen er en 2012 modell V70 D2 manuell 6-trinns.
Hei, misstenker en dårlig støtdemper, så hvis du har tilgang til et "GoPro-kamera" og kan feste dette på bilen, eller få noen til å kjøre på siden av din bil (to-felts motorvei) for å se på høyre framhjul i fart, så kanskje du er heldig og får avslørt synderen, eller avkreftet min mistanke.
Om du tar bort det ene krengningshemmer-staget (lenkearmen mellom støtdemper og kreng.hemmer) før en prøvetur, så burde det forsterke symptomet om det skyldes feil i støtdemperen.
En slik støtdemperfeil vil gjerne gi et flekkvis slitasjemønster på dekket om det kjøres langt nok med symptomet.
Trege stempel eller glidepinner i bremsecaliper kan gi vibrasjoner spesielt i kombinasjon med bremseskive som har litt variasjon i tykkelse, og for å teste teorien kan man kjøre til vibrasjonene dukker opp, svinge inn på en parkeringslomme og bende ut caliperen litt med et skrujern for å lage større klaring mellom skive og bremseklosser, deretter få bilen opp i fart igjen uten å bruke bremsene i mellomtiden. (vær obs på at første oppbremsing vil kunne kreve pumping av pedalen)
Det kan også være en ide å kjenne på bremseskivene om de har lik temperatur etter en kjøretur, eller jekke opp bilen og snurre på hjulene for å kjenne om caliperen kniper litt mer på det ene hjulet enn det andre. (både før og etter kjøretur)
Bremsevibrasjoner kommer ofte av "parkerings-skader" på skivene, spesielt når bilen parkeres med regn/snø-bløte bremseskiver som får lov til å godgjøre seg i et par dager og gjerne "ruste fast" klossene til skivene. Man kan ofte se "avtrykket" av bremseklossene som en lett endring i bremseskivens overflate, denne endringen gir ulik friksjon rundt bremskiven, og gir ujevn bremsing/vibrasjon.
Samme symptom kan man få etter en skikkelig nødbremsing i stor fart/lang bratt bakke om man blir stående stille med trykk på bremsepedalen og "glødende" bremseskiver.
Ugunstig innkjøring av bremseskivene kan også gi samme problem.
Takk så mye for fyldig svar.
Jeg glemte å nevne at ristingen i rattet ble mye bedre etter å ha skiftet høyre drivaksel. Jeg ble overrasket over at det fortsatt rister tidvis i rattet, bare sjeldnere og mindre kraftig enn med den gamle akselen.
Det virker som om ristingen ved bremsing oppstår først når ristingen i rattet har startet. Enten om ristingen i rattet oppstår på grunn av feil på bremsene, eller om det rister ved bremsing grunnet den eventuelt andre feilen.
Den ene caliperen ble byttet i vinter fordi den gikk veldig tregt, så det pep i bremsene.
Jeg synes felgen er en anelse varmere på siden med ny caliper, så jeg skal prøve med en annen caliper straks og sammenligne igjen. Det kan jo være produksjonsfeil.. Har bestilt en fra Febi Bilstein, og håper det er god kvalitet på den.
Bærearmer foran er bestilt siden de allikevel har sprekker i bakre foringer, så jeg ser an hvordan bilen oppfører seg etter å ha skiftet bærearmer og caliper. Greit å ha det utelukket. Det å skifte skivene endret ingenting.
Takker for tips om støtdempere! Det har jeg ikke vært borti før. Eventuelt er det jo ikke dumt å skifte dempere etter 12 år på en bil som har gått 200` selv om jeg eventuelt ikke klarer å se noe rart med dem.
Har og en liten mistanke til den andre drivakselen, men den har ingen slakk, og veldig merkelig om to drivaksler får en så snodig feil samtidig. Men hvem vet..
Du bør nok forfølge bremsene, drivakslingene og gjerne få orden på foringene/bærearmene før du tenker på støtdemperne, da det er svært sjeldent at en støtdemper gir lignende symptomer.
Normalt sett burde den nye Caliperen gi deg kjøligere bremseskive enn på "den gamle siden", så sjekk at alt er i orden med glidepinner og at klossene ikke kniper i holderen. Sjekk også at stemplet er lett å klemme tilbake.
For den nysgjerrige så har det forøvrig vært noen tilfeller med feilkonstruert spor for stemplets tetningsring i caliperen, med rettvinklet anleggsflate på begge sider av ringen,
altså |0| istedenfor skrå på "utsiden" |0/ . (vinkelen er overdrevet, 0 er tetningsringen som egentlig er rettvinklet i dette tilfellet)
Når det trykkes på bremsepedalen vil den skrå anleggflaten for tetningsringen gi ringen mulighet til å vippe litt utover for bedre tetting ved bremsing når den følger med stemplet ut noen tidels millimeter, for så "trekke tilbake" stemplet igjen når pedalen slippes opp og ringen "vipper tilbake", og gir litt mer klaring mellom klosser og bremseskive, enn på calipere med feilaktig rettvinklet spor for denne tetningsringtypen.
En annen variant er rettvinklet tetningsring-spor med en tilhørende korrekt tetningsring (som da ikke er rettvinklet) , men så blir ringen snudd feil vei av en sløv montør, og gir samme symptom med mer varmgang i bremsene. Det er mange varianter av spor, ringer, og funksjonsteorier:rolleyes:
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.