Hei min datter har en v70 2014 modell med D2 (1,6) diesel km,st ca 135000 hva må gjøres på service arbeide? siste service hos merkeverksted var olje og filter motor (123492km) takknemlig for råd om hva som bør/må gjøres, er mekanikker selv men er usikker på hva som skal skifte:o
Hei, generell funksjonssjekk, sjekk av kjølevæske, servo-olje, bremsevæske, bremserør og slanger, opphengskuler, drivakslinger, foringer, dekkslitasje m.m. går jeg ut ifra at du har kontroll på,
men kanskje det er tid for registerreimsett og vannpumpe: 140.000Km (D4162T / D2) om det ikke er byttet på tidsintervall 7 år. (her var det faktisk 240Kkm/12år tidligere)
Aggregatreim: Samtidig med registerreim
Olje og oljefilter anbefaler jeg maks 10.000km/årlig (Volvo sier: 20Kkm/årlig) Hvis bilen går kun i langkjøring kan du strekke min anbefaling til 15Kkm.
Dieselfilter annethvert år, og en kjapp liten drenering av filterhuset hver gang det byttes hjul på bilen. (Volvo: drenering hver 20Kkm, bytte hver 60Kkm)
Luftfilter, Volvo sier: 60Kkm , men gløtt inn i luftfilterboksen og støvsug der når vinterhjulene skal på bilen.
Går utifra at det er manuell girkasse, så det er liten grunn til bekymring/oljebytte, men hvis det er automat ("Powershit"/MPS6) så bytt olje og filter hver 60Kkm eller oftere, og kryss fingrene for at kassen ikke lager trøbbel.
PS: ikke glem å antirust-behandle bilen, f.eks med FluidFilm om du gjør dette selv, og følg opp eventuelle lakkskader raskest mulig.