Vis full versjon : speedo viser 8-9kmt for mye.+klikking bakfra
Hei, har lagt merke til at speedoet mitt viser 8-9kmt for mye, har testet dette ut med gps. jeg har etter hva jeg har forstått 1031 bakakselen siden jeg har elektronisk speedo. kan dette komme av dårlig kontakt på føleren på klokka? jeg har hatt oppe klokka å sett, ingenting ser slitt ut og alt ser fint ut inni der.
det kommer også litt klikkelyder når jeg svinger til høyre når jeg har den i gir, ikke noen lyd når jeg har den i fri(eller med clutchen inne).
veit dere hva dette kan komme av?
Er vel ganske vanlig på gamle biler at speedon viser meire enn den egentlige farta.
La iallefall merke til at min gamle Volvo viste 72Km/t i 80 på den digitale målern på E18 i Kristiansand.
kjører du med orginal dekk dimensjon? farta blir forandra om man kjører med noe som er større eller mindre enn orginalt. altso om rullediameteren blir forandret.
Dan Bay-Johansen
26/07/10, 01:08
Det er vel en viss prosent avvik som er godkjent...
Kan det stemme at det er rundt 10% ?
Så på eldre biler er ikke dette veldig uvanlig.
Men som nevnt over, har du annen dekkdim enn orginalt så vil dette også kunne gi større evt mindre avvik. Veldig slitte dekk er også nok forsåvidt...
http://www.dekkalkulator.com/no/ - Her kan du sjekke, regner med at du nå skjønner at du kan mikse og trikse litt med dekkdim for å få et rimelig nøyaktig speedo - så sant du holder deg innenfor + - 5% regelen :D
3% avvik er det som er sagt at det skal være. du skal kunne kjøre fartsgrensa på speedo uten å bli tatt i en kontroll sies det.
speede hos meg viste ca 10km/t for mye kontra virkelig fart. Etter at jeg satt på DTM felga med en litt anna profil på viser det nå 2km/t for mye. Har 78km/t når nåla ligger på 80 akkuratt
det gikk litt fort da jeg skreiv dette igår :P
har org.dim=185/70 14 på dekka mine.
bilen er 87 240gl (jubileums modell)
men skal sjekke på dekkalkulatoren :)
takk for kjappe svar
gull pilen
26/07/10, 07:40
regelen er 7mm inn eller ut på innpress og 5 prosent opp eller ned iforhold til orginal innpress og dekk dimm..
http://www.motormann.no/dekk/
takker for kjappe svar, men greier ikke å finne noen dekk som gir samme feilvisningen som jeg opplever :S
Dersom speedometeret ditt viser f.eks 109 km/h når gps-farten er 100 km/h, trenger du dekk som har 9/109x100% = 8,3% større omkrets. For eksempel 205/70 15 vil gi en endring på 8,7%, og et speedometer som viser litt for lite. Imidlertid har du da endret rulleomkretsen mer enn 5%, og det er jo ikke lov. Skal du holde deg innen de tillatte 5%, og ikke ønsker å bytte felger, er 175/80 14 f. eks et valg (3,4% større omkrets)
De er drit strenge på det med +/- 5% :( Har heldigvis 225/45R17 nå, så det godtok de, så lenge det ikke subba :)
Bilen min viser også litt for mye, men det gjør alle biler bevisst, ifølge Volvo. De er laget så de skal vise litt mer enn aktuell fart, så man i hvert fall ikke blir tatt :)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.