PDA

Vis full versjon : Motorservice erfordras



KAnanaisen
10/08/24, 09:39
Hei!
Har vært så heldig at jeg har fått kloa i drømmebilen, en 2004 XC70 som såvidt er innkjørt med sine 109000km. Bilen er godt oppfulgt servicemessig (inkl. regreim og flush av girkasse på rundt 90’) og er helt strøken innvendig og utvendig.

Så til saken: da jeg skulle kjøre en lengre tur her om dagen lå jeg med cruise controllen på (vet ikke om det er relevant) rundt 85 km/t bak en lengre rekke med utenlandske turister. Som seg hør og bør måtte disse passeres og jeg kansellerte CC og tok en kontrollert forbikjøring i en slak oppoverbakke med 3/4 gasspådrag. Rent tilfeldigvis så jeg at det kom opp en gul varseltrekant og teksten «motorservice erfordras» eller lignende. Før hjernen hadde klart å komme inn i panikk-modus forsvant meldingen og varseltrekanten fra instrumentpanelet. Merket ingenting på bilen før, under eller etter meldingen og den kom heller ikke opp resten av kjøreturen. Har noen en forklaring på hva dette kan være? Jeg er klar over at det aller beste er å ta en diagnose, men jeg tenkte at det sikkert er noen som enten har opplevd dette eller har kjennskap om hva dette kan være og det derfor er verdt et forsøk her først. Jeg bor et stykke unna et Volvo-verksted, så hvis jeg kan spare meg turen kun for diagnose så hadde det vært fint.

På forhånd takk :-)

vict0r
10/08/24, 10:23
Det er ikke behov for panikk før det lyser røde varsel i instrumentet. Det betyr skru av motoren umiddelbart.

Hvis du nå ikke engang har gul motorlampe er det heller ikke noe poeng med diagnose. Du drar heller ikke til Volvo for å sjekke koder, du skaffer deg diagnoseapparat selv. Det er for dyrt å dra til Volvo hver gang du skal sjekke hva feilmeldingene betyr.

KAnanaisen
10/08/24, 10:37
Okay. Takk for raskt svar. Det er en jungel med diagnoseapparater der ute, har du eller noen andre tips til hvilket som anbefales?

FroBe
10/08/24, 12:32
Diesel eller bensinmotor?
Antar at det er automat siden kassen er flushet.

Jeg hadde periodiske problemer med min 2001-modell XC70 bensin i tilsvarende motbakker.
Da måtte jeg stoppe og starte bilen for å fjerne feilmeldingen og avslutte nødmodus.
Girkassen rapporterte om for mye moment under giring (ECM-981A).
Forsvant etter sletting av tidligere eiers motortuning, og jeg byttet TCV ved luftfilteret (liten elektrisk styrt ventil med tre små slanger).
Antar at TCV skulle dempe turbotrykket rett før giring, for så å øke det etter giring.

KAnanaisen
10/08/24, 12:43
Heisann.
Beklager. Glemte å spesifisere det, men er en D5 163hk automat ja. Denne er helt orginal, uten noen form for tuning eller lignende. Som skrevet så forsvant varselet av seg selv etter rundt 7 sekunder og kom ikke tilbake under resten av turen. Som det fremgår er dette en bil som har gått veldig lite per år, med rundt 5000km i snitt per år siden ny og veldig lite de siste årene. Da jeg kjøpte den gikk jeg ut i fra at det kunne komme et og annet varsel som var relatert til at den har stått i lengre perioder gjennom livet, men tenkte å spørre her i tilfelle det var en kjent sak :-)

Jan L
10/08/24, 17:55
Ikke ukjent problem dette, har hatt og har av og til samme meldingen. Brukte Moly Diesel Purge på tanken ca. en gang i mnd på min 2003 mod. D5 og det holdt feilmeldingen borte i mange mnd men etterhvert avtok effekten av dette også. Jeg antar at dieselmotoren soter mye grunnet mye kjøring med lav belastning. Har fått en viss virkning med å låse aut kassen i 3 gear og kjøre med 3500-4000 omdreininger på 4 feltsveg helst i motbakker og da over ett par km strekning, virker som at man da brenner av sot og da fungerer motoren normalt en stund. Men for å finne ut hva som er galt kan du prøve å lese av feilkoder. D5 motoren er forresten følsom på nivået på motoroljen, på min bil må jeg passe på at oljen ikke er over midt på peilepinnen, helst mellom min merket og litt opp mot halv på det skraverte feltet. Fyller jeg opp til Max på peilepinnen kommer "motorservice erfordras" melding med en gang og motor gir seg på rundt 2000 rpm.
Sikkert andre ting også som kan gi feilmelding men for mye motorolje og/eller mye sot grunnet mye kjøring med lav last kan være ett par av grunnene.

René Fredriksen
14/08/24, 08:11
Denne gamle her har ikke oljenivå sensor, den har heller ikke DPF så denne har ikke behov for og fylle 3/4 på pinnen, Denne tar 6.5 liter olje og klager absolutt ikke.

Til trådstarter så bærer nok VNT i turbo på mye småkjøring og er nok kokset slik at VNT spjeldene i eksos delen på turbo er trege, dette merkes spesielt i slike situasjoner som du har beskrevet.
Tilsettninger i diesel og diverse er ikke noe som kommer til og kurere dette.

Men det må feilsøkest før en konklusjon kan taes, Om du holder til i Rogaland så kan jeg være behjelpelig, om ikke så må du nesten få delt noen feilkoder med oss, helst utlest med VIDA.

Igjennkokset VNT kan i mange tilfeller fikses med bare og demontere eksos ut av turbo og rengjøre med ovnrens eller lignede EGR rensemiddler ( skum) som du fyller hele eksos huset med mens man beveger på aktuatoren manuelt.
Men kan å være alt i fra vnt regulator, til solonoid ventil, vacum lekkasje i motorfester o.s.v så litt vanskelig og stille en diagnose ut ifra symptom da det er mange ting som kan gi deg samme symtom på et vacum basert system

KAnanaisen
14/08/24, 08:47
Hei og takk for svar. Har ikke fått igjen varselet og har brukt bilen på samme strekning og både lengre og kortere turer. Bilen er helt topp uten noen merkbare feil/problemer under kjøring. Stemmer vel at det er verken DPF, virvelspjeld, oljenivåsensor eller noe annet snacks på denne motoren. Jeg bor nok dessverre litt mer midt i landet, men takker for tilbudet ang. VIDA-avlesing. Har kjøpt meg en icarsoft vol v2.0 for å kunne lese av ev. feilkoder (vet det ligger inne den klassiske på alarmen). Vil dere anbefale meg å lese av de som allerede ligger inne, slette alt og lese av igjen etter en stund for å se hvilke som har kommet tilbake? Har ingen erfaring med diagnoseapparat.

René Fredriksen
14/08/24, 08:53
Hei,

Ja tror jeg ville ha slettet alt som ligger, evt notert hva som ligger på motorstyring for så og slette alt og kjøre noen dager og ta en ny utlesning og se om det er kommet noe nytt opp :) Kan være mye rart som ligger lagret om det har vært lite strøm i et oppstarts øyeblikk o.s.v

KAnanaisen
19/08/24, 12:39
Hei!

En liten oppdatering. Fikk den samme beskjeden i instrumentpanelet og gul trekant to ganger i går under kjøring. Kjipt, men nå vet jeg hvertfall hvordan jeg fremprovoserer det. Begge gangene skjedde det i oppoverbakke 70-80km/t, middels til 3/4-dels gasspådrag og rundt 2500 omdreininger i minuttet. Bilen gikk i nødmodus og det ble lite futt. Den ene gangen forsvant det av seg selv og bilen ble som normal, mens den andre gangen så måtte jeg stoppe og starte bilen for at den skulle bli som normal igjen.

Forsøkte å lese av feilkoder i går, men det lå inne en hel drøss som følge av at batteriet har vært uten strøm i en periode tidligere. Slettet alt og skal prøve å fremprovosere det på nytt og ta en ny avlesing. Finner jeg ikke ut noe spesifikt, så får jeg vel levere inn bilen på Volvo-verksted for feilsøking:-)

René Fredriksen
22/08/24, 09:55
Høres ut som du har problem stillingen jeg forklarte.

Det du raskt kan gjøre for og feilsøke er på luftfilter boksen din, har du en liten elektro ventil med 2 vacum slanger, om du følger den ene slangen så skal den gå ned i et T-stykke og så videre til framre og bakre motorfeste. Dra denne slangen av ventilen og putt slangen i munnen, prøv og sug vacum i den og putt tungen framfor. Henger tungen igjenn? om ikke så har du vacum lekkasje i et eller begge motor fester, det du da kan gjøre er og sette denne slangen på ventilen igjen, lage en knekk slik man gjør på hageslangen og sette er strips på slik at knekken forblir.

Ut og ta og framprovoser feilen igjen. Om feilen ikke kommer tilbake har du funnet synderen.

Ta og prøv det først og kom tilbake til oss med hvordan det gikk :)