PDA

Vis full versjon : Feilmelding og dårlig gassrespons.

Chals
19/07/24, 15:26
Etter kø en varm dag, fikk melding «Motor service erfodras» (gul trekant som forsvant). Ble dårlig gassrespons etterpå.
Leste og slettet feilmeldinger.
Normal gassrespons ved ny oppstart. Ingen nye feilmeldinger.
Det har også vært 2-3 episoder med plutselig dårlig gassrespons. Men det gikk over av seg selv. (i siste 2-3 mnd). XC 70 2005 D5

Hva kan gjøres, er det alvorlig/dyrt?

jiha1968
19/07/24, 17:45
Ikke så dyrt å få lest av feilkoder;) , deretter kan vi spekulere litt på hva som er årsaken til oppførselen:
Normalen er Dieselfilter, Lekkasje av ladetrykk (intercooler/slanger), reguleringen av VNT-spjeldene i turbo eller T-MAP (ladetrykk-sensor), men det kan være mye annet også, så du trenger å få lest av eventuelle feilkoder først.

Chals
15/08/24, 10:40
Etter litt tomgang ble gassresponsen dårlig igjen.
Denne feilmeldingen dukket opp: ECM-6805 Boost Pressure
Control. Faulty Flow. Vet egentlig ikke om jeg fant fram til riktig feilmelding. Prøver jeg på systemanalyse konker kodeleseren (Meca). Feilen dukker altså opp ved køkjøring og tomgang. Ellers kjørerejeg for så lavt forbruk som mulig, eks Fossby-Ørje 0.5 l/m.

Hva kan være galt?

jerognal
16/08/24, 07:34
Tipper på nedsotet turbo. VNT spjeldene henger. Du kan spraye turborens inn på baksiden av turbo. Det avhjelper en stund. Billig å prøve. Løsne eksosrør og spraye inn. Motor må være varm så bruk gode hansker.
Hadde dette på min. Byttet turbo til slutt. Den gamle åpnet eg og renset så har en i reserve nå.....