PDA

Vis full versjon : D5 - 2012 Oljesøl fra løs slange på innsugrør



FroBe
18/07/24, 14:57
Tok av dekselet av min første dieselmotor, og ble nysgjerrig hvorfor det var mye oljesøl ved oljefilteret.
Fant da at en gummislange (+ sensor) gikk inn i det tykke luftrøret i plast som går til turboen, men den var kun stappet inn i røret.
Den kan lett trekkes ut.

Er det slik den skal være, eller er det noe som mangler her?

8073

FroBe
18/07/24, 16:06
Ser ut som om denne videoen handler om det samme:

https://www.youtube.com/watch?v=kLhsfrZ6vKE

Der ble løsningen å tette den med flytende pakning/lim.

Edit:
Jeg klarte å lete frem en passe tynn O-ring som ser ut til å tette.
Klarte å lirke sensor-stussen inn i røret igjen uten at O-ringen gled ut av de grunne hakkene.
Nå er det litt friksjon og ikke helt løst.

René Fredriksen
18/07/24, 17:02
Dette er en del av veivhus ventilasjone, kontakten er til et varmeelement som skal forhindre forfrysning av denne ved vinter ( Kondens vann)

Dette er en VELDIG dårlig pattent ifra Volvo, Stort sett alle lekker her. Det jeg har pleid og gjøre er og sette en ekstra slangeklemme der, evt litt flytende pakning på stussen, stappe den inn for så ta den ekstra slangeklemmen.

Anbefaler og gjøre området godt reint, både der og videre nedover, spesielt hvor hoved kabel pølsen ligger under ved dynamoen der. Da oljen som svetter/lekker nedover, vil med tiden slite på isalasjonen hvor stripsene går.

Bare spør, Jihaa, han leste tråden min angående den xc70'en jeg hadde med kabelbrudd :P

Nå som du har en xc70 burde du gjerne ta en titt på den tråden og evt kontrollere over de stedenene jeg nevte der som er utsatt, eller du får ta den liten tur til Brusand så kan vi titte ilag. Må uansett snart få se den skjermen din og se om det er verd og oppgradere V60'en litt :D

FroBe
18/07/24, 18:50
Selv uten å ha kikket på tråden din fant jeg mange steder det er friksjon og slitasje på kabelstrømper og slanger.
Jeg er glad for at jeg brukte tid på å kikke litt rundt da jeg måtte under panseret for å bytte den lekkende tynne slangen for kjølevann.
(Når denne slangen ligger på lager hos Volvo-forhandlere er det fordi de pleier å ryke...)
La på silikonslange eller skumplate på utsatte slanger, resonansboks og kabler.