Logg inn

Vis full versjon : Xc70 2015, defekt ECM? Ikke på nettverk (LØST)



René Fredriksen
27/06/24, 06:34
Hei,
Ikke ofte men det forekommer så står jeg å litt fast :rolleyes:
Men av og til er det slik at man trenger bare et sett med "øyne" til :)

Holder på og feilsøke litt på en 2015 xc70, ECM og TCM var ikke på nettverket. En haug med kabelbrudd og defekt system relé, etter alt dette er fikset så er TCM tilbake på nettverk men ECM er død enda.
Har kontroll målt alt opp til ECM. Alt er i orden. Både jord og spenning, can H og can L, alt checker ut til og se bra ut, termineringsmotstand er i orden og total can motstand er spot on

Får feilmelding på cem at weakup signal enten er åpen krets eller kortslutter til pluss.
Måler jeg weake up signal kabelen ifra CEM og til ECM så er denne intakt uten noe kortslutning. Har å belastning testet kabelen(med signal ifra CEM) og den leverer.

Det jeg egentlig lurer på er:
Har en brukt ECM liggende ( ja vil ikke virke, fullt klar over det) men det jeg lurer på som jeg ikke husker og ha prøvd i alle mine år som Volvo mekaniker er at skal en brukt ECM dukke opp i nettverket? Vet bilen ikke vil starte med en brukt en og alt det. Her er det bare for å eliminere om eg har oversett noe.. før jeg sier denne bilen må ha ny ECM



LØST:
Kabelbrudd i kabel matte mot ramme nede på førersiden, noe om resulterte i at ECM ikke fikk batteri spenning på pin 54 og aldri våknet til live selvom den hadde spenning på alle andre pinner.

Typiske steder for gnikk skader i kabelmatte på Volvo sine 5 cyl motorer er, tykk kabel matte ved batteri kasse, kabelmatte under dynamo der den ligger i plast skinne så gnikker kabel mot strips, rammevangen nede ved intercooler hvor det er en strips med klips som fester kabel i vangen

jiha1968
27/06/24, 18:12
Hei, med feil ECM i bilen skal du få beskjed om at ECM har feil konfigurasjon m.m. når CEM/BCM m.fl. prøver å kommunisere med den, ikke kun det at den mangler som med den ECM-en du antar er defekt. (Den "nye" ECM'en vil våkne ved "tenning på" og si ifra at den er tilstede om det ikke er feil i bilen som forhindrer dette)

Du kan også isolere ECM fra CAN-nettet og prøve å vekke den til live, for å se med oscilloskop om den roper etter kompisene sine på CAN (eller se om 5 Volten våkner da), eller om den sover uansett.

René Fredriksen
27/06/24, 19:19
5 Volt?

kan ikke se ihht til koblingskjema og Vida at det skal 5volt noen steder til ECM, annet enn til sensorer/aktuatorer eller er jeg blind?

c1 og 3 strøm fra system relé
c5 Power supply downstream of system relay 12 V
c2-4-6 jording
c46- 15 feed fra tenning
c49 wak up signal
c54 strøm fra batteri
c55 system relé signal
c40 can H
c53 can L

Mulig jeg er blind og trøtt hvem vet;), men målingene ifra disse ser bra ut for meg i allefall.
Har ikke tilgang på osciliskop her jeg er dessverre :/

jiha1968
27/06/24, 20:10
5-Volten jeg sikter til er spenning ut av ECM til sensorene ja, en grei indikator på at ECM er våken.
(selv om den eventuelt ikke kommuniserer på CAN pga feil i de kretsene)

Koden din på Wake-Up spenningen er urovekkende, kan være at målekretsen for denne i CEM har fått hard-tyning av kabelfeilene, men så lenge spenningen er der så bør ikke det utgjøre noe problem for ECM-en.

jiha1968
27/06/24, 20:43
En annen ting er pinne-betegnelsene dine, de mener jeg kun stemmer hvis du har plugget inn Volvos "breakeout-box" for denne motorstyringen.
Men det er ikke verre enn at du kan erstatte C med B i listen din. (din C54 finner du egentlig på kontakt B, pinne 54 i bilen, ikke kontakt C)
Såfremt bilen har en femsylindret motor har den bare to kontakter på motorstyringen, altså ingen egen C-kontakt.
Ikke det at jeg tror du har snublet av dette, for "rettingen" er mer med tanke på andre som skulle komme til å bruke denne informasjonen til egen feilsøking.
(altså bare flisespikking fra min side)

René Fredriksen
27/06/24, 20:47
Helt korrekt. Var bare jeg som så på feil side av lokalisjonen når jeg skrev de ned til deg her :) stemmer at det er B terminalen jeg faktisk har gjort målingene på :cool:

Om du har tanker om målinger så føl fri til og spytte ut. Da jeg har stagnert litt her. Hr 2 andre ecm som fungerer som jeg heller ikke får kontakt med. Så noe som skurrer.

Akkurat nå er jeg små svimmel av og se på hele greiene, hele motor nettet er splittet opp og det er kabler opp og ned i mente her :rolleyes:

René Fredriksen
27/06/24, 22:12
Feil teknisk sett funnet.
B54 til motor styreenhet har spenning med kontakten koblet ut av ECM.. men spenningen forsvinner når kontakten er koblet inn i ECM.. jeg klippet denne og sjltet den rett til batteri og da var faen meg ECM på nett!

Ifl koblingsskjema skal den ha spenning rett ifra system relé R10, dette er intakt.. merkelig nok. Og sikringen F30 er å intakt. Så får grave litt videre. Men feilen er teknisk sett funnet


Adder: feilen er brudd i kabel mellom R10 ( system relé) og pin b54 i ECM, denne kabel matten går ned langs intercooler på førersiden og opp til sikringsboks. Bare splitte denne matten så finner jeg nok flere brudd/halvbrudd da man ser pølsen har gnikker mot rammevang)

(Add er mer for andre og lære av)
Selv dette er det desidert værste motor nettet jeg har vært bortig.. har reparert i allefall i overkant av 20 ledninger. Alle har hatt brudd hvor kabelmatte er stripset. Spesielt under dynamoen i den skinnem som går det. Var druknet i olje etter årevis med svetting ifra vei husvent slange

jiha1968
27/06/24, 22:45
Skulle til å legge inn dette:
"Ut ifra at måleverdiene viser normal tilstand, burde jo i det minste én av ECM-ene presentere seg høflig på CAN-bussen, så jeg skjønner frustrasjonen godt.
Ble spenningene på ECM målt med kontaktene tilkoblet, med back-probing i kontakten eller punkterings-måling på ledningene?
Eller målte du på utilkoblet kontakt, med Voltmeter eller belastningsmåling, front eller back-probing?
Sjekket at de relevante hunn-kontaktene i kontakt B har et stramt grep, og ikke har mistet spennet i kontaktfjæren sin?
Kan du liste opp feilkodene som bilen har etter en laaang Svensk reset, med påfølgende sletting av koder, og tenning av-på ?"

...men så at du hadde funnet dårlig strømtilførsel på pinne B54 mens jeg satt å funderte på årsaker til symptomet og knotet ned dette.

Gratulerer med funnet, så da får du ha en velfortjent nattesøvn uten kabelspaghetti-mareritt :)

René Fredriksen
27/06/24, 23:03
Ja feilen er funnet, addet litt mer tekst lengre oppe :).

Blir nok enda litt mer spagetti 😅

Men for å svare deg og for andre og lære.

Jeg har ikke brakoutboks da jeg jobber ikke hos Volvo lengre. Så i utgangspunktet er det målt i kontakt med ECM frakoblet.
Har ikke stukket hull i kabler da det er så mange reparerte kabler her nå at jeg har ikke hatt lyst og lage enda flere potensielle skader i årene som kommer.
Har stort sett belastning testet kabler med og lyse opp en lyspære for å være sikker på at det ikke er brudd. ( Men gjorde ikke dette på B54 til min store frustrasjon :p demonterte selve kontakt stykke til ECM ( demonterte det helt slik jeg kom til baksiden av kontaktene ) og fikk stukket nedi mellom isolasjonen der og målt med ECM koblet i nå. Var da jeg fant ut at jeg hadde 3v på B54. Kappet så denne og bare på den rett i pluss på batteri og vipps alt funket :) så sånn var det med den saken :cool:

René Fredriksen
27/06/24, 23:51
Til info:
Brudd funnet, var i pølsen inntil rammevangen nede med utløp på intercooler :)
Kappet og lappet og alt er i orden :) bare surre igjenn 5 kilometer med kabler så kan vi starte opp og få levert bilen vekk til rette eier :)