Vis full versjon : Volvo V60 D3 -13. Lei av bremseproblemer.
Etter mye tull med bremsene på denne begynner jeg å bli lei.
Jeg har byttet alt av bremser: (calliper, skiver, sko og motor på håndbrekk) og hjullager, støtdempere, fjærer og følere rundt hele inkl høydeføler h/f og h/b.
Har litt ulyd i det nye lageret h/b så det må kanskje byttes igjen.
Hadde feilmelding på ABS og City-Safety.
Byttet abs-følere foran en gang til og foreløpig er lampen slukket.
Bare "city-safety trenger service" igjen.
Får opp følgende feilmeldinger:
C003607 Venstre tonehjul bak, generell feilinfo, mekanisk feil.
U041568 Ugyldig data fra bremsekontrollmodul, algoritmebaserte feil hendelseinfo.
U041588 Ugyldig data mottatt fra bremsekontrollmodul, algoritmebaserte feil hendelseinfo.
U300066 Tilstand: Ingen. Kontrollmodul, algoritmebaserte feil. Signal har for mange overganger / hendelser.
Hadde litt flaks med eu, lampen lyste ikke når den var inne.
De kjørte ikke langt nok til den begynte å lyse.
Noen som kan hjelpe meg litt her?
Eneste feilkoden du trenger å gjøre noe med er BCM-C003607 , de andre er følgefeil som tar ferie når feilen ved venstre bakhjul er ordnet.
Feilkoden dreier seg om at BCM klager over at signalet fra ABS-sensoren VB inneholder forstyrrelser som tilsier mekanisk feil i hjullageret eller at magnetisk materiale (f.eks rustflak)har festet seg til magnet-pulsringen/tonehjulet i hjullageret.
Det har også vært tilfeller der denne feilkoden har skyldtes sensorfeil (ikke nevnt i feilkodebeskrivelsen), men kan like godt ha vært at sensoren i de tilfellene hadde lesevansker pga rustspreng.
Ta en visuell sjekk av tonehjulet (magnet-pulsringen) , se etter forandringer i overflaten og eventuelle rustflak/dritt, sjekk hastighetssignal med diagnoseutstyr (sammenlign med de andre hjulene), vurder kryssbytte av sensorer om du ikke har tilgang til en ekstra ATE/Bosh/"Volvo" sensor av riktig type til testing, før du bytter hjullageret...
Eneste feilkoden du trenger å gjøre noe med er BCM-C003607 , de andre er følgefeil som tar ferie når feilen ved venstre bakhjul er ordnet.
Feilkoden dreier seg om at BCM klager over at signalet fra ABS-sensoren VB inneholder forstyrrelser som tilsier mekanisk feil i hjullageret eller at magnetisk materiale (f.eks rustflak)har festet seg til magnet-pulsringen/tonehjulet i hjullageret.
Det har også vært tilfeller der denne feilkoden har skyldtes sensorfeil (ikke nevnt i feilkodebeskrivelsen), men kan like godt ha vært at sensoren i de tilfellene hadde lesevansker pga rustspreng.
Ta en visuell sjekk av tonehjulet (magnet-pulsringen) , se etter forandringer i overflaten og eventuelle rustflak/dritt, sjekk hastighetssignal med diagnoseutstyr (sammenlign med de andre hjulene), vurder kryssbytte av sensorer om du ikke har tilgang til en ekstra ATE/Bosh/"Volvo" sensor av riktig type til testing, før du bytter hjullageret...
Da var det ny eu på gang.
Byttet alle 4 hjullager og sensorer.
Prøve med enda et nytt lager og sensor?
Har du fremdeles samme feilkode? (BCM-C003607)
Har det skjedd noe med CitySafe/ABS/Feilkoder, eller noe annet som er verdt å nevne de siste 10 månedene?
Hvis alt er som tidligere i tråden, bytt plass på sensorene bak, se om feilkoden følger sensoren eller om den står fast på samme side av bilen.
Du kan også rigge opp krysskobling mellom sensor og sensorplugg (høyre plugg over til venstre sensor osv), for å teste ledningsnettet mellom sensorene og ABS-modulen på en enkel måte.
(ja jeg vet at du ikke hadde koder for el-feil på ABS-sensorene men...)
Sjekk om det er noen form for avvik i hjulhastighet mellom bakhjulene, se etter f.eks periodiske utfall i hastigheten ved hjelp av diagnoseutstyr, gjerne med mulighet for grafisk visning av hastighet.
PS: bruk kun ATE/Brukt Volvo/Bosch-sensorer, ikke "noname kina-kopi". (det er ikke morsomt med sensorer som "nesten virker")
Har du fremdeles samme feilkode? (BCM-C003607)
Har det skjedd noe med CitySafe/ABS/Feilkoder, eller noe annet som er verdt å nevne de siste 10 månedene?
Hvis alt er som tidligere i tråden, bytt plass på sensorene bak, se om feilkoden følger sensoren eller om den står fast på samme side av bilen.
Du kan også rigge opp krysskobling mellom sensor og sensorplugg (høyre plugg over til venstre sensor osv), for å teste ledningsnettet mellom sensorene og ABS-modulen på en enkel måte.
(ja jeg vet at du ikke hadde koder for el-feil på ABS-sensorene men...)
Sjekk om det er noen form for avvik i hjulhastighet mellom bakhjulene, se etter f.eks periodiske utfall i hastigheten ved hjelp av diagnoseutstyr, gjerne med mulighet for grafisk visning av hastighet.
PS: bruk kun ATE/Brukt Volvo/Bosch-sensorer, ikke "noname kina-kopi". (det er ikke morsomt med sensorer som "nesten virker")
Det er ikke alltid feilmld kommer med en gang jeg begynner å kjøre.
Når det ikke noen ml så kommer det lyd fra venstre framhjul / brems.
Nesten som om du har stein I hjulet.
Abs'en blir også overfølsom og slår inn nesten med en gang man bremser.
Var en haug med mld idag.
Av 20 er det vel disse som er interessante.
U012100. Mistet kommuniaksjon med bremsekontrollmodul
U041568. Ugyldig data mottatt fra bremsekontrollmodul. Algoritmebasert feil
B11D453. Lavhastighets kollisjonstiltak ved bremsing deaktivert. Systemprogramvarefeil.
B11D487 Lavhastighets kollisjonstiltak ved bremsing deaktivert. Bussignal / meldingssvikt.
Etter at jeg slettet alle feilmld og kjørte litt så kom bare disse opp:
C003707 Hastighetssensor til venstre bak generell informasjon, mekanisk feil.
C003607 Venstre bak tonehjul, generell feilinfomasjon, mekanisk feil.
Ligner misstenkelig på defekt hjullager (Venstre bak) eller en sensor med lesevansker, så du får prøve å bytte deler eller signal mellom H og V bakhjul og bruke litt logikk og diagnoseutstyr for å finne synderen.
René Fredriksen
04/05/25, 12:19
Jeg må bare spørre da ingenting forundrer meg lengre. Hadde en kunde på verksted som hadde sånn ca samme symptomer som deg, han hadde selv byttet rundt på en haug med deler, men hadde ABS problemer selvom. Han kunne ikke fatte og begripe hva som var gale.. Riktignok en Tesla Model S, men same shit different toilet. Han hadde da prestert og smøre ABS sensorene inn med kopper pasta.
Så da må jeg spørre deg. DU har ikke brukt noe kobberpasta i nærheten av komponenter her? Kobberpasta er fy fy i bruk på bil, spesielt i og rundt bremser og ABS systemer
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.