PDA

Vis full versjon : Volvo S60 turbo Nødmodus



patrick
08/06/24, 16:15
Hei har en volvo s60 2002 mod 2.0T som går i nødmodus og gasspedal reagerer treigt eller ingenting, bilen går dårlig og er nok fart til å komme meg hjem
Får opp følgende feilkoder
-ECM-1600 Boost Pressure
Sensor.
-ECM-9520 Accelerator Pedal
(AP) Position Sensor, Analog Signal
-ECM-170F Atmospheric Pressure Sensor/Boost
Pressure Sensor Range Check.
Faulty Signal.
-ECM-170F Atmospheric Pressure Sensor/Boost
Pressure Sensor Range Check.
Faulty Signal.

Noen som har noe forslag på hva det evt kan være, kan nevne at gaspjeld ikke er rengjort tidligere

jiha1968
08/06/24, 18:51
Hei, tenning på, motor av, sammenlign verdiene fra MAP (Boost Pressure) mot lufttrykket (Baro) som ECM (motorstyringen) viser i diagnoseutstyret ditt.
Ser du større avvik mellom verdiene enn 10-40 mBar så har bilen sannsynligvis en defekt ladetrykkssensor ("Boost pressure sensor")
Er avviket mye større, sjekk at sensoren har drivspenning og jording, eventuelt feilsøk forbindelsen mellom sensor og ECM

Når det gjelder gasspedalen, sjekk sikring 8 (10A) i motorrom. hvis den er sprengt bør du sannsynligvis koble ut clutch-solenoiden på AC-kompressoren (hvit rund kabelskoskjøt på siden av AC-komp) før du setter inn sikringen igjen.
Er sikringen hel, feilsøk verdiene fra gasspedalen (analog / PWM-signal) , og sjekk eventuelt at gasspedalen får spenning/jording.

patrick
08/06/24, 20:27
Heisann takker så mye for svar og tips, jeg fulgte det du skrev i sted og sjekket verdier, alt såg greit ut. Men når jeg kom til sikring 8 så var den faktisk sprengt og sjekket ac clutchen der var magnetspolen gåen, når jeg tenker meg om så begynte faktisk problemene samtidig som at det ikke ble kjølig i bilen og dagen etterpå problemene med nødmodus, visste ikke at de fulgte samme sikring, vant med gamle 90 talls p80 modeller og ikke p2
Men igjen setter utrolig pris på hjelpen, då virker alt som det skal😀😀

jiha1968
08/06/24, 21:57
Hvis kompressoren ellers er ok, så går det an å bytte solenoid, clutch og lager, uten å evakuere gass. Trangt er det selvfølgelig, men hva gjør man ikke for litt komfort etterpå.
Ellers er det bare å rulle ned rutene og gi gass:)