PDA

Vis full versjon : Kjøpetips V70



JK95
03/06/24, 12:55
Hei folkens.

Går i tankene på å handle V70 nå som huset er på plass og bolla er i ovnen, men søker litt ekspertise fra de som har eid slike biler. Vi har et noe tight budsjett på maks 65k og vil jo som alle andre ha mest mulig bil for pengene, spørsmålet er hva vi skal prioritere.
Har selv sett for meg nyest mulig, altså V70II. Da er det tidlige modeller opptil 2010 som ser mest plausibelt ut. Diesel er et krav, automat et ønske, og rust er vel det jeg personlig ser mørkest på. Bør jeg her prioritere 2.0d eller 2.4d? Ser jo ut for at 2.0 innen prisklassen har lavere km, å finne en 2.4 med automat gjør at det fort blir en del kilometer ser det ut for.
Et alternativ en kompis pekte ut var sene modeller av forrige generasjon V70. Han mente de var mindre plaget med feil, og for pengene får jeg jo langt mer 2.4d med automat å velge i. Er de mer holdbare/lettskrudde sånn egentlig? Hvor stor er forskjellen på forbruk og kjørekomfort mellom disse, kanskje mest rettet mot motorveihastighet? Og hadde dere vært nærvøse for å plassere avkommet i en V70I sett opp mot den mer moderne (og sikrere?) V70II?
Om valget står mellom en V70I 2.4d eller V70II med 2.0d, hva skal en velge?


(Innser at dette egentlig blir et spørsmål litt rettet mot begge forumene, men la tråden her)

FroBe
03/06/24, 14:15
Hvorfor er diesel et krav?
Riktignok er det vanskelig å finne bensinmodeller av V70 nyere enn 2004 i Norge, men diesel er ikke problemfrie (dyser, EGR, luftlekkasjer, virvelspjeld, automatkasser).
Man skal kjøre langt for at drivstoffbudsjettet skal bestemme bilvalget. Jeg regnet på det tidligere, og gikk for bensin da jeg fikk muligheten. Nå pendler jeg langt, da kjøpte jeg elbil...

V70II har mer komfort og mindre støy enn V70N, mer rust, mer avanserte, dyrere feil.

Jeg solgte en V70N innenfor ditt budsjett og kjøpte en 4 ganger dyrere XC70II.
Den nye bilen er bedre, men det burde bare mangle så mye den kostet.

JK95
03/06/24, 14:23
Hvorfor er diesel et krav?
Riktignok er det vanskelig å finne bensinmodeller av V70 nyere enn 2004 i Norge, men diesel er ikke problemfrie (dyser, EGR, luftlekkasjer, virvelspjeld, automatkasser).
Man skal kjøre langt for at drivstoffbudsjettet skal bestemme bilvalget. Jeg regnet på det tidligere, og gikk for bensin da jeg fikk muligheten. Nå pendler jeg langt, da kjøpte jeg elbil...

V70II har mer komfort og mindre støy enn V70N, mer rust, mer avanserte, dyrere feil.

Jeg solgte en V70N innenfor ditt budsjett og kjøpte en 4 ganger dyrere XC70II.
Den nye bilen er bedre, men det burde bare mangle så mye den kostet.
Diesel er et krav mest fordi at de bilene vi har eid med bensinmotor i sjiktet 2000-2010 har vært betraktelig dyrere på drivstoffet enn det vi har sett andre oppnå med diesel. Legg til at vi kommer til å kjøre en del langtur samt med henger med bilen så velger jeg å tro at diesel rent drivstofføkonomisk må bli bedre. Selvsagt er ikke dieselbilene feilfrie heller, men det er ingen biler.

jiha1968
03/06/24, 19:37
Diesel er et krav mest fordi at de bilene vi har eid med bensinmotor i sjiktet 2000-2010 har vært betraktelig dyrere på drivstoffet enn det vi har sett andre oppnå med diesel. Legg til at vi kommer til å kjøre en del langtur samt med henger med bilen så velger jeg å tro at diesel rent drivstofføkonomisk må bli bedre. Selvsagt er ikke dieselbilene feilfrie heller, men det er ingen biler.

V70 2.0D 136hk (D4204T) 2008-2010 får du kun med manuell 6-trinns girkasse, motoren er en 4-sylindret Peugeot-motor (ikke ekte Volvo-motor)
Vil du ha automat 2008-2010, så blir det 2.4L Diesel 163/175/185/205hk, helsvensk 5-sylindret motor med 6-trinns automat (Converter) girkasse.

V70 D3/2.0L diesel 163hk (D5204T2) 2011-13? fåes med Manuell 6-trinns girkasse eller 6-trinns automat (converter) Helsvensk 5-sylindret motor.
V70 2.0L VEA-diesel (D4204T5 m.fl.) 2014- fåes med fin 8-trinns automat (converter) eller 6-trinns manuell. Helsvensk 4-sylindret motor. (denne utgår nok pga pris)

V70 P3-chassis (2008+) er en Ford Mondeo i forkledning, noe som fører til mer "lettkjørt bil", større innvendig plass (barnestol i baksete) , og mye mer rust enn forrige generasjon (P2 2001-2007/8) Det går på rust i skjermbuer, rundt dørhandtak, og spesielt rett over frontruten, men også understellet ruster adskillig mer enn det gamle karosseriet.
Så her kan det lønne seg å lete opp et eksemplar som har fått jevnlig antirustbehandling (om det finnes), eller få nyanskaffelsen f.eks Fluid-film behandlet snarest mulig, og kanskje unngå biler fra rustkysten (Vestlandet)

Jeg anbefaler deg å prøvekjøre et par eksemplarer av hver art, jeg tror du vil finne ut at det skiller mye mellom det nyere P3 chassiet og gamle P2, på godt og vondt...

Når det gjelder diesel/bensin så er ikke regnestykket så enkelt at man bare kan se på forbruket pr. mil, vedlikeholdskostnadene er adskillig høyere i lengden på diesel, noe som i mange tilfeller gjør at regnestykkene balanserer til slutt.
Som FroBe nevner er det langt mellom bensinmotorene i V70 etter 2004, men 2.5L 210/231hk bensin-femmer er en nydelig klassiker.
De mindre bensinmotorene etter 2008 (2,0L 1,6L, = Mazda/Ford-motorer) er ikke spesielt fristende, før bilene blir så nye og dyre at du finner VEA-motorene. (de første årene med Diesel/Bensin VEA-motor var riktig nok ikke akkurat feilfrie, men vil tro de fleste problemene er luket ut nå)