PDA

Vis full versjon : M45 som ikke går i gir, stum spake i revers, første og andre



Brisendal
03/06/24, 10:01
Har en 78-modell med en firetrinns M45 girkasse, som plutselig krangler litt. Den går ikke inn i hverken første, andre eller revers!

Bilen var i full bruk når det skjedde, jeg skulle rygge opp en slak bakke med dårlig grep, og hørte noe som spant. Trodde først det var hjulene, så jeg slapp bilen fram og prøvde på nytt. Da var det ingen bevegelse, og girspaken var steinhard og nektet å gå inn i første, andre og revers. Tredje og fjerde fungerer som normalt, men noe tungt å kjøre med... Det var ingen spor etter hjulspinn i bakken.

Jeg har sjekket reverssperra, men den kolliderer ikke med noe. Fungerte som sagt normalt før hendelsen.

Jeg har også sjekket foringene i overføringene, men det er ingen nevneverdig slakke, og det har heller ikke vært det tidligere. Girkassen har ikke vært vanskelig å få i gir før, og har kjentes tight og fin ut.

Fant et tips på nettet om at bakre festet kan ha sviktet, og skal innrømme at det er slitent etter 46 år, men fikk opphavet til å sette seg bak rattet og prøve å legge bilen i gir mens jeg avlastet kassa på jekken, i håp om at noe sperrer for bevegelsen. Dessverre var det ingen merkbar forskjell på kassa da heller.

Er det noen som har noen andre tips før jeg må til pers og splitte kassa og lete etter løse eller bøyde skiftegafler?

Er mildt sagt overrasket da jeg aldri tidligere har hørt om noen med en feilende M45 uten grovt trimmet motor.

Batland
04/06/24, 21:01
Hvordan er det å starte motoren i förste gear eller revers?

Brisendal
05/06/24, 09:28
Det går ikke. Jeg får ikke spaken inn overhodet. Har prøvd å rulle bilen forover for å flytte på tannhjulene i tilfelle noe kræsjer, men det har ingen effekt. Spaken er like stum i de tre girene uavhengig av hvor tannhjulene står.

Batland
05/06/24, 10:18
Oopps.
Da er du nok her ja:

Er det noen som har noen andre tips før jeg må til pers og splitte kassa og lete etter løse eller bøyde skiftegafler?

Er mildt sagt overrasket da jeg aldri tidligere har hørt om noen med en feilende M45 uten grovt trimmet motor.